Electro Voice HP9040 - store kinohorn til hifien - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 94
    Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Dj-Timoty
    Ligger ikke noe EQ i delefilteret.
    Ikke sånn som vi tenker på EQ til vanlig. Det er snakk om en frekvensresponsutjevning ved bruk av passive komponenter. Alle kompresjonsdrivere har fallende respons oppover i frekvens som må kompenseres for på ett eller annet vis. Men at det kan låte knakende bra er det ingen tvil om.

Spent på hvordan det blir når jeg får inn supertweetere med et fornuftig delefilter.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Altec hornene vi fant på Finn i sommer ble solgt for 700 kr stykket med drivere, så der var det tydeligvis en som ikke visste hva han solgte.
    Dette stemmer ikke, prisen var UTEN drivere og han som solgte de vet absolutt hva han solgte Han hadde ikke drivere og de er også litt vanskelig å oppdrive, derfor de ble solgt såpass billig.

Timothy: Det står sikkert både på driver og horn hva Altec modell det er, sannsynligvis er det en 1" driver og de spiller opptil 16khz med korrekt horn, det er såvidt jeg vet kun de større driverne (1,4" og større) som ikke spiller så høyt.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Dette stemmer ikke, prisen var UTEN drivere og han som solgte de vet absolutt hva han solgte
    Ok, da regner jeg med at du kjenner denne personen. Håper at ingen føler seg støtt. Jeg fikk aldri med meg at det var uten drivere. Det gjør det litt annerledes. Men Great Plains Audio lager ålreite kopier av disse Altec-driverne for en overkommelig pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Timothy: Det står sikkert både på driver og horn hva Altec modell det er, sannsynligvis er det en 1" driver og de spiller opptil 16khz med korrekt horn, det er såvidt jeg vet kun de større driverne (1,4" og større) som ikke spiller så høyt.

Ok, tror nok mine er 1,4 da (trodde egentlig di var 2" men jeg har ikke sett pä dem pä mange är.. kan skru ut den ene en dag og se, morro ä vite selv ogsä =)

veldig sikker pä dem er större en 1" ihvertfall

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sånn som vi tenker på EQ til vanlig. Det er snakk om en frekvensresponsutjevning ved bruk av passive komponenter. Alle kompresjonsdrivere har fallende respons oppover i frekvens som må kompenseres for på ett eller annet vis. Men at det kan låte knakende bra er det ingen tvil om.

Spent på hvordan det blir når jeg får inn supertweetere med et fornuftig delefilter.

sorry, bare ikke min mäte ä tenke pä da. hehe. er deejay og lydteknikker, og min mäte ä se pä equliser er mulighet til ä justere lyd

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden forrige oppdatering her.

EV-horn og supertweeter (Beyma CP21) spiller nå flott sammen. Jeg jobber med å lære meg gode prosedyrer for målinger og simulering av filtre. Slik som det er nå bruker jeg 3. ordens filtere, og dette måler flatt mellom 600Hz og 20kHz on axis på 1m avstand. Delefrekvensen ligger rundt 6kHz. Diskanten er hengt opp såvidt innenfor hornmunningen til EV-hornet. Har problemer med fasen fordi avstanden mellom tweeter og mellomtone er over 70 cm i lengdeaksen. Jobber nå jevnt og trutt med å simulere 4. ordens filtre som tar høyde for dette. Har simulert et par filtere som ser ut til å summere nogenlunde riktig. Tenker å teste disse i praksis i nær framtid. Det blir vel en del prøving og feiling før jeg begynner å komme inn det.

I lytteposisjon, litt off axis, faller frekvensen en del mer i begge ender. Jevnt fall fra ca 2kHz og oppover, med en liten dip ved delefrekvensen. Bildet viser uglattet respons i lytteposisjon med 100ms gating, altså med alt av romrefleksjoner og andre uhumskheter. Hornene står forholdsvis nær sidevegg. Ikke helt optimalt med andre ord. Beymadiskantene har veldig smal spredning i vertikalplanet, så det er tydelig at det er viktig med diskanten i ørehøyde. Med nye filtere skal jeg prøve å få flat respons i lytteposisjon. Inntil videre bruker jeg digital EQ (iZotope Ozone 4) for å rette opp litt.

Men det er absolutt levelig sånn som det spiller nå.

Bassløsningen henger fortsatt litt i lufta. Dette lar nok vente på seg til sommeren. Litt usikker på hvordan jeg skal få løst dette.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med prosjektet ditt?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann! Det var lenge siden jeg har vært innom denne tråden. Prosjektet har ligget litt på is i det siste, men høyttalerne er i bruk daglig.

Jeg har laget et 4. ordens filter til EV-hornene som gir meget flat respons mellom 700 Hz og 6 kHz og steil avrulling i begge ender. Til Beymadiskantene har jeg endt opp med 3. ordens. Jeg er ikke helt fornøyd med Beymanene. De er vanskelige å dele steilt ved 6 kHz og samtidig få til å spille på nivå med de store hornene. Det totale inntrykket blir at diskanten er noe pågående. Jeg ønsker meg noen JBL 2405 tweetere.

Jeg er også litt usikker på om lspCad har klart å unwrappe fasene ordentlig ut ifra målingene mine, og at jeg burde ha kjørt tokanals målinger for å få dette i boks. Jeg har fått programmet til å iterere seg fram til et filter som er ok både med tanke på frekvensrespons og fase. Impedansen er litt ugjestmild, og ikke het SET-vennlig.

Når jeg gjelder bass venter jeg (som nevnt i SannaX sin tråd) på et par 24" Precision Devices PD.2450. Da blir det nok nye bilder etter hvert. Endelig kasseløsning er ikke valgt. Vil gjøre noen flere simuleringer og målinger først. Stort blir det uansett.

Noen linker:
    Precision Devices International Limited
    PD2450 horn - diyAudio
    The bigONE – Entstehungsgeschichte , Baubericht und eine Menge Bilder, Subwoofer - HIFI-FORUM
    Directupload.net - Da279qhqn.jpg

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL 2405 er helt deilige, men de er ikke glad i så lav deling. 10KHz er nærmere optimalt.

Har levd med et par 077(privat-utgaven) siden 97, delt på 7KHz og det er ikke på langt nær så bra som en kompis som har deling på 10K.

Blir artig å høre mere om de nye bassene når du kommer så langt.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefrekvensen er valg for å få bratt nok deling på Beymaene uten å miste altfor mye følsomhet. Beymatweeterne strekker seg jo mye lengre ned i frekvens enn JBL 2405. Jeg ønsket meg i utgangspunktet en høyere delefrekvens, men da endte jeg opp med et mer komplekst filter for å få riktig flankesteilhet og fase, og da mistet jeg i samme slengen følsomhet. EV-hornene tåler høyere deling. Den "lave" delefrekvensen jeg bruker nå er valgt på grunn av begrensningene til Beymadiskanten. Så jeg tror JBL 2405 er en ideell match.

Hvis det var mulig å skjønne noe av? o.O

Har fått beskjed om at bassene er satt i produksjon hos PD. Så da er det bare å sette seg ned å vente i spenning.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FML. Under produksjon av elementene mine hadde gutta hos Precision Devices klart å ødelegge støpeformen til chassiset. Ikke spør meg hvordan. Men i alle fall er leveransen nå utsatt på ubestemt tid.

Dette i tillegg til at jeg har blitt frastjålet bilen to ganger i sommer, samtidig som at plasma-tven min tok kvelden. Life is good.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FML. Under produksjon av elementene mine hadde gutta hos Precision Devices klart å ødelegge støpeformen til chassiset. Ikke spør meg hvordan. Men i alle fall er leveransen nå utsatt på ubestemt tid.

Dette i tillegg til at jeg har blitt frastjålet bilen to ganger i sommer, samtidig som at plasma-tven min tok kvelden. Life is good.
    *klapper på skulderen...*

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, nå er mine PD.2150 basselementer snart ferdige i produksjon. Og i tillegg røyk jeg på et par mint condition NOS JBL 2405H tweetere på e-bay. Så her kommer det til å skje spennende saker utover høsten.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stor oppdatering. PD.2150-elementene er i boks. Eller, nei, de er ikke i boks, men jeg har i alle fall fått dem. 36 kg pr. stykk er voldsomme saker! Foreløpig står de bare til innspilling uten noen kasse eller baffel, med masse EQ. Disse elementene flytter mye luft, og låter tilsynelatende helt topp!

Frekvensmålingen under er tatt on axis på 1 m avstand med 180 ms gating, uglattet. Den inneholder med andre ord alle refleksjoner og diffraksjoner og det som er. Responsen er helt flat og avrullingen er pen. Målingen er tatt med elementet stående på teppegulv uten noen baffel og uten noe filter.

Har skissert en bassreflekskasse med brutto innvendig volum på 220 liter. Så netto volum havner på rundt 200 liter. Tenker å tune det hele rundt 30hz med to bassrør på ca 6,8 cm diameter hver. Tar gjerne imot tips på denne fronten.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg har jeg jobbet noe med filteret til EV-horn og JBL-tweeter. Jeg sliter litt med å få helt gode målinger, og det er vanskelig å få fasene til å summere ordentlig når det er så stor avstand mellom tweeter og "mellomtone" (ca 1 meter). Litt vanskelig å finne nøyaktig avstand mellom akustisk senter for de to elementene, og da blir simuleringene litt avvikende ifra målt respons.

Bildet under viser det filteret jeg bruker nå. Jeg får en dip rundt delefrekvensen på grunn av kansellering som følge av ulik fase. Responsen er riktignok ganske flat, og minimum impedans er 5 ohm ved 20 kHz. Bildene viser 1/6 oktav glattet respons og uglattet respons. Målingene er ikke helt gode. Jeg har fortsatt mye å jobbe med på filterfronten. Læringskurven er bratt. Men det låter bra enn så lenge.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stor oppdatering. PD.2150-elementene er i boks. Eller, nei, de er ikke i boks, men jeg har i alle fall fått dem. 36 kg pr. stykk er voldsomme saker! Foreløpig står de bare til innspilling uten noen kasse eller baffel, med masse EQ. Disse elementene flytter mye luft, og låter tilsynelatende helt topp!

Frekvensmålingen under er tatt on axis på 1 m avstand med 180 ms gating, uglattet. Den inneholder med andre ord alle refleksjoner og diffraksjoner og det som er. Responsen er helt flat og avrullingen er pen. Målingen er tatt med elementet stående på teppegulv uten noen baffel og uten noe filter.

Har skissert en bassreflekskasse med brutto innvendig volum på 220 liter. Så netto volum havner på rundt 200 liter. Tenker å tune det hele rundt 30hz med to bassrør på ca 6,8 cm diameter hver. Tar gjerne imot tips på denne fronten.
    Syntes det virker litt snaut med 2 rør/Ø=6,8cm. Jeg ville nok prøvd med minst 2 stk. 10cm rør. Bortsett fra det; så ser vi frem til både bilder og lytteinntrykk.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du målt vekten på de selv? finner litt forskjellig info på forskjellige steder.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng, Rojoh! Jeg bruker UniBox til simulering av basskasse, også hadde jeg tastet inn 50 Watt som maks effekt. Da skulle 6,5 cm være tilstrekkelig. Men 10 er nok mer riktig. Da kan jeg fortsatt tune ned mot 25 Hz uten at rørene blir mer enn 30 cm lange.

Nei, jeg har ikke målt vekten på elementene. Jeg ser at databladet sier 32 kg. Dette er nok riktig. Shippingvekta var nok oppimot 36 kg, så det var noen tunge pappesker å bære inn fra bilen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svære ting du har fått inn nå Noen bilder etterhvert?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også 10cm kan virke lite. Det er store mengder luft som skal flyttes. Hvis Unibox har mulighet til å vise luft-hastighet i røret, så vil du se om du er på stasjon(hvis ikke, så har WinISD den muligheten).

Målingene ser meget lovende ut. Et misunnelsesverdig element du har fått deg.

Angående dip ved mellomtone - diskant. Dersom du har mulighet til å flytte på driverne, er jeg rimelig sikker på at kun en cm eller 2 vil påvirke målingen vesentlig.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •