Electro Voice HP9040 - store kinohorn til hifien - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 94
    Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Saft suse!

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å du... :-D

Dette var ikke småtterier.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike FOR et oppsett.

Så bassene er rett og slett 4 stk. billige MGR-elementer fra Ljudia montert på to plater uten noe hokus?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Så bassene er rett og slett 4 stk. billige MGR-elementer fra Ljudia montert på to plater uten noe hokus?
    Nei, det er ikke helt tilfelle. De øverste er MGR, mens de nederste er Eminence Alpha 15A. De er koblet via en passiv krets som øker outputen betraktelig. Uten denne ville det ikke fungert. Du kan lese mer om denne kretsen her: The 'T'-bass

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum

Dette var ikke småtterier.
    Nei, det er digre greier. Måler vel 70x160cm, og så er topphornene ca 1 m dype med driver. De virker riktignok ikke så gedigne for størrelsen sin. Hadde nok vært verre med kassehøyttalere i samme dimensjon.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Nei, det er ikke helt tilfelle. De øverste er MGR, mens de nederste er Eminence Alpha 15A. De er koblet via en passiv krets som øker outputen betraktelig. Uten denne ville det ikke fungert. Du kan lese mer om denne kretsen her: The 'T'-bass
    Ok, takk for linken. Spennende.

Edit: jeg burde selvsagt sett at det ikke var like elementer... ops: varmen tar på...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du hildrande du... Dette var svært. OB'ene dine ble jo guttunger i forhold. Har du gjort utregninger i forhold til midbassene?

Vet rett og slett ikke om jeg tør å komme på lytt..kommer vel antagelig til å bli så fristet at OB'ene mine ryker! Tar kontakt med deg over juli, etter ferien...da skal jeg prøve å få satt av et par timer.
    Utrolig kult at du drar til såpass!

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. OB'ene er en del av systemet må du vite.

Som bass kommer jeg til å satse på 4 stk AE Dipole15 per kanal DIPOLE15 i åpen baffel. Det blir dyrt så det må komme på sikt.

Nå har jeg tunet det hele litt bedre. Trenger EQ kun for å booste bassen under 45 Hz og mot en 5 dB peak ved 3 kHz.

Har simulert hornet i Hornresp, et gratisprogram du kan laste ned på nett. Beregnet respons ligger nogenlunde flatt mellom 100 Hz og 600 Hz ved 100dB følsomhet, med en spredning som sammenfaller med EV-hornet. Problemet er at simuleringen ikke viser resonanser i MDF-materialet. Mellomtonen blir noe farget av dette, så jeg må lage midbasshornet på ny med noe bedre materiale.

Bare å ta kontakt når det måtte passe med en demo. Kan love en sjelsettende opplevelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 stk AE 15" basser, det høres monstrøst ut alt sammen Moro å mixe OB og horn...dynamisk begge deler.
    Høres ut som du skal klare å tune dette inn også..lovende!
    Har de senere dagene lest meg opp på horn og vært innom Hornresp. Det er mye sammenfallende men også sprikende litteratur på området, så jeg skal bruke sommer på å sette meg skikkelig inn i det hvis jeg får tid. Har veldig lyst til å lage noen rundhorn selv etetrhvert. Lage en støpeform og finne ut hva man skal bruke av materiale. Har lyst på hornbass i bunn og mid/high på topp...muligens med en kompresjonsdriver. Er ikke i mål med meg selv helt enda der.
    Jeg kommer en tur etter sommeren. Dette skal jeg få hørt

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice Nice Nice =) leste igjennom tråden din her og følte bare jeg måtte melde meg inn =)

noe av samme oppsettet som jeg har hjemme.

kjører 2stk Altec Lansing 16" som sub
    Kjører 4stk MGR F-serie 15" som "midbasser"
    Kjører 2stk Altec Lansing HORN ala dine som mellomtone/diskanter.

har ellers 3stk rotel effektforsterkere og en surround receiver.
    og proson surround høyttalere =)

gir MEGET grei film opplevelse for å si det sånn...

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, jeg hadde helt glemt denne tråden.

Det har jo skjedd litt siden sist. Høyttalerprosjektet står midlertidig i deler etter flytting. Måtte selge unna litt, men EV-hornene består. Får nye diskanter, Beyma CP21, i løpet av uka. Og da blir det nye målinger.

EV-hornet spiller som vist på bildet under. Kurve 1 er responsen uten filter, mens kurve 3 viser det filteret jeg kjører nå. Ganske tydelig at det må en diskant til her, da responsen stuper bratt fra 6 kHz. Den bratte avrullingen vanskeliggjør også integreringen med diskant, da det nesten ikke finnes diskanter som matcher denne avrullinga, og det blir fort en umulig prosess å lage et passivt filter.

Bassløsningen blir med kun ett element opp til 600 Hz i en stor hjørnekasse. Satser på JBL 2226H. Har lagt ved en grov modell av hvordan det er tenkt å bli seende ut. Grunnen til at jeg har valgt å gå for dette konseptet er at det blir enklere å implementere enn dipolbass som jeg tenkte i utgangspunktet.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dj-Timoty
    Nice Nice Nice =) leste igjennom tråden din her og følte bare jeg måtte melde meg inn =)

noe av samme oppsettet som jeg har hjemme.

kjører 2stk Altec Lansing 16" som sub
    Kjører 4stk MGR F-serie 15" som "midbasser"
    Kjører 2stk Altec Lansing HORN ala dine som mellomtone/diskanter.

har ellers 3stk rotel effektforsterkere og en surround receiver.
    og proson surround høyttalere =)

gir MEGET grei film opplevelse for å si det sånn...
    Høres ypperlig ut! Bruker du aktiv deling? Både jeg og SannaX prøvde å få tak i noen av de store Altec hornene med 1,4" driver, men de glapp foran øynene på oss begge. Synd. Skulle gjerne hatt et par sånne. Men jeg er meget fornøyd med EV-hornene altså, selv om de ble noe dyre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe , ja Altec hornene er geniale.
    bruker ikke aktiv deling nei men har Altec sitt eget delefilter i kassene.
    du kan jo se på tråden min inne på "hvilket utstyr har avforums medlemer" , la ut en tråd i natt :-P

har hatt disse hornene i en år-rekke.. kjøpte dem av min bror, solgte dem etterhvert til en fetter av meg, før jeg kjøpte dem tilbake tidligere i år.. (savnet dem...) hvor mye er egentlig disse hornene verd her i norge, når noen VET hva di kjøper for noe.....

Det var en veldig merkelig kurve du hadde der, hvordan måler du slikt selv??
    vet ikke hvordan kurven på Altec hornene er, men mine leverer mye lengre en det...
    jeg har tidligere kjørt stereosystem på høyttalerene, og hatt equliser for pa-bruk, og da merker man at hornet er der hele toppdelen av equliser spekteret. (også god lyd på 16K)

skulle gjerne kunne kjørt equliser på dem i dette oppsettet også, lyden er PERFEKT for film som den er nå, men når jeg spiller musikk liker jeg en litt annen frekvenskurve. føler det blir litt for mye lyd fra 100hz til 1khz fra front-høyttalerene mine.. men når jeg kobler inn equliser mellom forforsterkeren min, og forsterkeren til frontene, så blir hele lyden "ødelagt" , mister på en måte effekten i sub`en og greier. høres ut som man kobler + og - feil , men tror det må være noe med at signalet ikke kommer samtidig frem til forsterkerene... blir vel noen millisekund delay siden signalet må igjennom eqèn

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice. Jeg kikket på tråden din. Det er litt vanskelig å se hvor store disse hornene er. Har du målene på hornmunningen?

Altec hornene vi fant på Finn i sommer ble solgt for 700 kr stykket med drivere, så der var det tydeligvis en som ikke visste hva han solgte. Et par med JBL horn med 80x80 cm hornmunning får du for en 7-8 tusen uten drivere. Jeg betalte ca 10 tusen inkludert frakt for horn og drivere. Ble litt dyrere enn planlagt.

Kurvene er egentlig ikke så merkelige, er de? Det er 2" drivere. Responsen er ganske flat i arbeidsområdet, men faller veldig bratt utenfor. Sånne drivere pleier å spille en del lengre opp i frekvens, men også ha noe mer ujevn respons. Radian 950PB kan du med mye kompensering få til å spille flatt fra 500 Hz til 20 kHz. Dette er jo ikke akkurat noe diskantelement. Hornet er tross alt 70 x 80 cm.

Målingene er gjort med hvit støy i justMLS som er en del av LSPcad. Har brukt kalibrert målemic og USB lydkort.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tøfft.

syns bare det var merkelg at di slutter så brått på 6K når mine spiller 10K lengre opp i frekvensområdet (over 16K)

hornene mine er cirka 14" breie og 25" høye

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper at driverne dine har 1,4" membranareal. Da fungerer de bedre som diskant. Men det må uansett kompenseres for fall i responsen over 4-5 kHz.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, ikke sikker jeg.
    vet bare at det fungerer veldig greit ,
    men merker jo at det er horn som er beregnet på mellomtone frekvensgang , men spiller hele frekvensområdet.

diskanten som kommer fra centerhøyttaleren min for eksempel har et mye mer "oppløst" lydbilde. det er vel bakdelen med så store horn.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Det ligger nok EQ i delefilteret ditt, uten når de nok ikke så langt opp.

Frode
    Ligger ikke noe EQ i delefilteret.
    EQ kan man jo justere lyden på, eneste jeg kan justere er delefrekvens og volum på hornet.

men godt mulig det er noen komponenter som booster og senker enkelte frekvenser for å få en jevn frekvenskurve.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .