Electro Voice HP9040 - store kinohorn til hifien - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 94
    Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg hadde visst glemt å svare ser jeg.

Jeg har ønske om å kombinere hornene med bass i åpen baffel faktisk, ettersom jeg er har god erfaring med det fra før. Av en eller annen grunn er det en løsning som lett lar seg integrere bra. Jeg har sett litt på noen Beyma 18-tommere. AE har noen fine elementer, men sliter litt med lav følsomhet. Vil trenge veldig mange elementer for å kunne matche hornene sånn nogenlunde. Jeg skal tenke litt mer på bassløsning. Har ikke bestemt meg endelig, og tar gjerne imot innspill. Foreløpig må jeg nøye meg med de fire 15-tommerne jeg allerede eier.

Jeg kan komme til å bli utålmodig før hornene er i Norge. De står fortsatt i New Jersey og vil vel sendes med båt i løpet av neste uke. Da tar det bare en måned før jeg har de her.

Har testet driverne uten horn, med et enkelt filter. Seriekondis på 10uF, parallelt RC notch filter i serie og en L-pad. Samtidig måtte jeg pushe litt ekstra i toppen med EQ i området 8-20kHz. Det er selvsagt litt rart å høre på driverne uten horn, med null kontroll på spredningen og sikkert mye problemer med refleksjoner og forvrengning i munningen. Uansett låter det meget lovende! Detaljrikdom til tusen og selvsagt en utrolig dynamikk. De gjengir også de høyeste frekvensene overraskende bra, og derfor kommer jeg til å forsøke meg på å kjøre uten supertweeter i begynnelsen.

Tror forresten ikke det hadde vært noe vanskelig å få drivere til de 1,4" Altec hornene. Selv om Altec har sluttet å produsere drivere finnes det jo flere alternativer. Jeg tror også at GPA lager kopier av gamle Altec-drivere.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Woohoo... Endelig er hornene "in transit", altså på båten over atlanteren. Kjenner jeg begynner å bli noe utålmodig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig spennende blir dette...kan tenke meg du har lopper i blodet akkurat nå
    En annen ting jeg kom til å tenke på forleden...denne "T-bass kretsen" du har, er poenget med den en slags EQ-boost i nedre oktaver (spesielt for OB)?, eller har jeg misforstått noe? Vil den kunne gi mer "punch"?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    T-bass kretsen virker sånn at den øker output rundt Fs. Du kan si det sånn at du får en økt følsomhet i bassen. I tillegg vil kretsen motvirke avrullingen for elementer med lav Q. Du vil samtidig spise av Xmax og forsterkerkrefter. Ulempen er at forsterkeren ser en betydelig lavere impedans, og den er derfor ikke egnet for rørforsterkere.

Med Alpha 15A vinner jeg kanskje 6-10dB i følsomhet, men disse elementene bunner jo ved 17 watt. Det er altså ingenting å hente i forhold til maks lydtrykk, men det blir mye lettere å integrere bassen mot følsomme kompresjonsdrivere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    T-bass kretsen virker sånn at den øker output rundt Fs. Du kan si det sånn at du får en økt følsomhet i bassen. I tillegg vil kretsen motvirke avrullingen for elementer med lav Q. Du vil samtidig spise av Xmax og forsterkerkrefter. Ulempen er at forsterkeren ser en betydelig lavere impedans, og den er derfor ikke egnet for rørforsterkere.

Med Alpha 15A vinner jeg kanskje 6-10dB i følsomhet, men disse elementene bunner jo ved 17 watt. Det er altså ingenting å hente i forhold til maks lydtrykk, men det blir mye lettere å integrere bassen mot følsomme kompresjonsdrivere.
    Så høyere output rundt Fs vil si at det faktisk kan gi mer SPL men ikke nødvendigvis mer punch, slik jeg forstår det? Hvis du vinner så mye som 6-10 db på Alphaene (hva er fs på disse forresten?) så vil du kunne nærme deg følsomheten til kompresjonsdriveren uten å måtte dempe diskanten for mye ved et passivt filter...tenker jeg riktig?
    Hvis jeg likevel har et XO som er designet for mine Hawthornes vil jo dette øke følsomheten til Augiene og dermed må filteret kompenseres for?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke helt hva du mener når du sier høyere SPL men ikke mer punch.

Kretsen gir ikke høyere maks SPL. Dette er fortsatt begrenset av Xmax for elementet. Den gir heller ikke høyere trykk over hele frekvensregisteret, men en boost rundt Fs. Kretsen vil påvirke valg av delefilter, men ikke på grunn av økt følsomhet generelt. Den har også noen gunstige effekter i tidsdomenet uten at jeg helt har klart å begripe hva det dreier seg om. Graham Maynard har presentert noen simuleringer på audiocircle.com hvis du ønsker å gå i dybden.

Med Augiene vil du få betydelig høyere output (for en gitt forsterkerspenning) rundt 27Hz. Du får også en gradvis avtagende boost opp mot f.eks 100Hz, noe som kan justeres med komponentverdier. Du ville høyst sannsynlig oppleve at du får bedre "punch".

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke helt hva du mener når du sier høyere SPL men ikke mer punch.
    Usikker på om jeg vet hva jeg mener selv her Forstår jeg deg riktig hvis den altså gir en boost/høyere SPL/mer punch rundt Fs? Skjønner at den ikke gir høyere max SPL (det vil vel være umulig å få elementet til å yte mer enn det max er designet for regner jeg med..)
    Kretsen vil påvirke valg av delefilter, men ikke på grunn av økt følsomhet generelt. Den har også noen gunstige effekter i tidsdomenet uten at jeg helt har klart å begripe hva det dreier seg om. Graham Maynard har presentert noen simuleringer på audiocircle.com hvis du ønsker å gå i dybden.
    Vet du i hvilken grad det vil påvirke valget av XO? Har såvidt vært inne i tråden hans, men skal se nøyere på det.

Med Augiene vil du få betydelig høyere output (for en gitt forsterkerspenning) rundt 27Hz. Du får også en gradvis avtagende boost opp mot f.eks 100Hz, noe som kan justeres med komponentverdier. Du ville høyst sannsynlig oppleve at du får bedre "punch".
    Skulle vært spennede å prøve denne etterhvert. Får lese meg opp på dette litt.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden sist nå. Har du gjort deg opp noen tanker om T-bassen? Hvis du ikke ble fornøyd kan jeg gjerne lette deg for trafoene dine.

Nå står hornene i Halden og venter på meg. Endeliiiig! Tidlig i neste uke blir de plukket opp, og da kommer det nok noen nye bilder og slikt.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje de vil fungere sammen med disse:

P.audio WN-18S eller R (Square/Round)
    Neudynium bassere, 400WRMS. Veier 3.6 kg eller noe der omkring.

4.2Kg, 97dB/1w/1m

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsyligvis et ålreit element til en litt stor bassrefleksløsning. Er mange elementer der ute med nogenlunde like parametere. Nå kommer jeg i første omgang til å lage en stort konisk horn for å dekke området 100-500Hz. Under 100Hz, må jeg vurdere litt.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg plukket opp et par MGR 17" basselementer på Ljudia i går. MGR A-1715 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Dette er Ljudias eget jallamerke. På tross av den latterlige lave prisen virker de å være ypperlige til åpen baffel. De flytter plenty av luft og spiller tight og bra sammen med T-basskretsen. Følsomheten er i samme område som Alpha 15A, men resonansfrekvensen er betydelig lavere og slaglenden mye større. Førsteinntrykket er at disse er et skikkelig røverkjøp!

I morgen er det tid for å hente de store hornene og begynne å mekke på ordentlig. Det blir spennende!

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Horn i hus.

Jeg legger ved et bilde, selv om hele stua er et rot og det ikke ser ut i måneskinn. Hornene virket ikke så veldig digre i bilen, men inne i stua er de helt forjævlig store. Se 15" på bildet under for sammenligning. På grunn av at stua er såpass liten blir hornene nesten som to store hodetelefoner. Nei, dette er ikke endelig plassering. Heldigvis.

Lyden er helt fantastisk! Som forventet. Lydbildet er gedigent. Detaljene og alle lagene i musikken er skremmende realistisk, og dynamikken er hinsides all fornuft. Fikk gåsehud flere ganger under første testing. Dette lover godt!

Nå er det bare å sette i gang å snekre midbasshorn og filtere.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg plukket opp et par MGR 17" basselementer på Ljudia i går.
    Har fire av disse (de er 15", ikke 17") selv, og tenkte også litt på open eller eventuelt infinite baffle når jeg så dataene på dem. Krever svært store kasser i bassrefleks iallefall.

Selv monterer jeg dem nok under sofaen...

De hornene så helt perverst store ut... :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden sist nå. Har du gjort deg opp noen tanker om T-bassen? Hvis du ikke ble fornøyd kan jeg gjerne lette deg for trafoene dine.

Nå står hornene i Halden og venter på meg. Endeliiiig! Tidlig i neste uke blir de plukket opp, og da kommer det nok noen nye bilder og slikt.
    Dette her ser helt utrolig fett ut! Dette må jeg få komme og høre når du begynner å bli ferdig
    Har ikke tenkt til å kvitte meg med trafoene...kommer til å teste t-bass kretsen utover høsten tenker jeg...kommer kanskje til å spørre deg om litt hjelp til konstruksjon når den tid kommer :wink:

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de er gedigne. Heldigvis låter det utrolig bra.

Jeg mente selvsagt 15". Trykkfeil. De fungerer meget bra i åpen baffel. I en bassreflekskasse ville jeg valgt noe med lavere Q. Bassen høres enorm ut med 2x15" per kanal + 15" bassmellomtone. Må få ordnet et ordentlig oppsett ganske snart, for det funker dårlig når anlegget tar halve volumet av stua.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker veldig spennende de 15" fra Ljudia. Har du hørt Augiene fra Hawthorne så du kunne sammenlignet?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nok ikke hørt Augiene, dessverre. De har ganske like parametere og skal fungere omtrent likt i åpen baffel, men kontruksjonen er jo noe annerledes. MGR har behandlet membran og et litt annet kantoppheng, mens Augie har ventilert polstykke. Hva det gjør for oppfattelsen av lyden er vanskelig å si.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Massivt oppsett. Dette begynner å bli moro! Har ikke begynt å se på noen tilpassede filtere ennå, så jeg bruker en god del EQ. Virker levelig allikevel. Er sikkert klart for å stikke innom for en lytt, SannaX.

Newcomer Raist sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dø og pine, det der så heftig ut!!! :-D Utrolig kult prosjekt!

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spiller så vilt at det er vanskelig å forestille seg. Jeg er overrasket over at lyden er såpass "sweet". Altså ingen hardhet, og lyden blir aldri påtrengede eller slitsom. Dette til tross for titanmembraner i EV-driverne, som i teorien skal bryte opp litt styggere enn aluminium og plastikk.

En annen ting er hvordan alle detaljer er tilstede, men at ingenting stikker seg ut. Det må jo være positivt at man glemmer å lytte til høyttalerne, men bare lever seg inn i musikken.

Jeg synes at midbasshornene virker vellykkede. 9 mm MDF synger vel en del på egen hånd, men det er ikke merkbart plagsomt.

Nå skal jeg i teorien ha oppnådd konstant spredning fra 100Hz til 20kHz. Da gjenstår det bare å oppnå flat frekvensgang.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •