Bygge verstingsub - bør jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge verstingsub - bør jeg?

Har pr. i dag 2 stk XTZ 99W12 stående i kinoen på 16 kvadratmeter og jeg synes at det trykker brukbart. Imidlertid blir jeg stadig mer fascinert av alle DIY prosjektene jeg leser om og har litt lyst til å prøve selv. Men jeg føler ikke for å begynne på måfå uten videre.

Jeg har for tiden ikke økonomi til å bruke særlig mye penger på prosjektet. Dermed er det en fordel element/forsterker kan finansieres (ihvertfall delvis) ved å selge mine to XTZ`er.

En annen ting er at det ferdige prosjektet må kunne levere betydelig bedre enn de to XTZ`ene tilsammen.

Jeg har god erfaring som hobbysnekker etter å ha renovert huset mitt stort sett egenhendig, men konstruksjon av sub er jeg grønn på. Så det må være et prosjekt noen har gjort før. Helst et som går betydelig lavere enn XTZ.

Her koker det altså ned til at jeg ønsker noen anbefalinger.

1. Hva slags konstruksjon/prosjekter bør jeg vurdere? Målet er jordskjelv...SVS-klone?

2. Element. Hva velger man, hva koster det og hvor mye oppnår man ved å velge et dyrere element kontra et rimeligere? 12" vs 15" ?

3. Forsterker. Siden et av målene er jordskjelvbass må det være kraftige greier, BASH 1000W? Hva koster slikt og finnes det gode alternativer?

Håper på konstruktive inspill.

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bygge en sonosub? Det finnes mange tråder om det her på forumet

De skal visst slå rimlig greit når du kommer opp i riktig størrelse!

15" med 1000W BASH bør nok la alle dine ønsker gå i oppfyllelse

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veel, jeg hadde to av de du har, bygget en ny 15" som gir mer ( i min stue) men helt håpløst å sammenligne forskjellige rom.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som kommenterer kostnaden her. Betyr det at målene mine er oppnåelige med budsjett som tilsvarer ~ salgsverdien av XTZ`ene?

Sonosub ser jo unektelig tøft ut, men jeg må si at jeg er svak for design a la SVS PB13-ultra. Hva er mest krevende å bygge, sonosub eller kasse?

Og jeg merker meg at toppmodellene til SVS har 750W BASH forsterker. Kanskje en litt forstørret utgave av PB13-ultra med 1000W og 15" element kunne vært noe? Hva må man ut med for en slik forsterker og passende element?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kasse er vel vanskeligere å få estetisk bra kanskje?

En tube vil jo også være lettere å plassere....

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var to gode poeng. I kinoen er alt mattsvart fra før så jeg sikter meg ikke inn på blank finish Men jeg ser for meg at en sylindersub glir fint inn i hjørnet bak frontrekka....

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt forslag:

Element: Dayton RSS390HO-4 15" i ønsket konstruksjon. link

Freddie på forumet skal bruke dette elementet, der kan du sikkert få tips til kasseløsning etc. link

Amp: Dayton HPSA1000-R 1000W. link

Jeg vil anbefale denne forsterkeren av følgende grunner:
    *Pris/ytelse er rimelig bra.
    *Justeringsmuligheter, feks. trinnløs fase.
    *Kraftoverskudd til å kontrollere en 15".
    *Ikke "plate" forsterker, kassa blir enklere å bygge samt forsterkeren får stå i et bedre miljø.

Grovt budsjettoverslag:
    Element ca. 1400,-
    Amp ca. 3000.-
    Frakt ca. 600,-
    Materialer etc. ca. 2000,-
    Totalt ca. 7000.-

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et godt konkret forslag. Jeg har faktisk tenkt litt på dette med ekstern amp vs intern. Jeg heller litt mot en sylinderløsning, og da ser jeg for meg at det er en kjempefordel å slippe å bygge forsterkeren inn i tuben.

Budsjettet er overkommelig det også. Regner med at det går an å få inn ca. kr 5000 ved salg av XTZ`ene (er dette realistisk? Knapt 2 år og strøkne, matt sort), og et par lapper ekstra skal jeg vel alltids klare å hoste opp.

Ser at forsterkeren krever 110/220vac. Er det omkoblingsbar eller er det to forskjellige versjoner?

Det er mange sonosubprosjekter å lese om, men jeg har ikke funnet noen som har bygget med 15" element. Om noen har en link eller fem som kan hjelpe meg er det fint . Står på helt bar bakke her både med hva jeg trenger av rør, bassreflekstube, dimensjoner, tuning, demping, hvor alt kan skaffes osv...noe kan jeg selvfølgelig finne i tråder om mindre prosjekter selv da. Men all hjelp mottas med takk...

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve Eltek.....

Link

De har jo god erfaring med bygging.
    Om de ikke kan hjelpe deg med det du ønsker, har de hvertfall alt du trenger av terminaler, dempemateriale, bassrefleksrør osv...

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Ser at forsterkeren krever 110/220vac. Er det omkoblingsbar eller er det to forskjellige versjoner?
    Sakset fra brukermanualen:
    For 220V input, remove the fuse holder, rotate 180 degrees, and re-install. link
    Separat forsterker er også greit med tanke på kjøling, plassering mtp. kabellengder og justering siden alle knappene er lett tilgjengelig Sonosub har jeg ikke erfaring med, men vil tro det er enklere å bygge en konvensjonell kasse for et 15" element?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er plasseringsvennligheten til sylinderkonstruksjon som frister. Imidlertid synes jeg at tradisjonell kasse gleder øyet noe mer.

Jeg har ikke mulighet for å sette noe som er bredere enn 48 cm i hjørnene ved frontrekka. Blir det bredere må det fram på gulvet for å få plass. I høyden og framover er det mye å gå på. Så det spørs om en kasseløsning blir så bred at den må flyttes fram på gulvet, og da mister man jo gjerne noe gain fra rommet i forhold til om den står i et hjørne. Tenker litt i de baner at man mister noe av gevinsten ved å bygge stort ved at man ikke får plassert optimalt.

Mange ting som må avklares før avgjørelsen tas

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er ute etter gain fra rommet og har dårlig med plass kan du jo bygge en kasse beregnet for å stå i et hjørne HPSA1000-R har EQ så du kan tune responsen skulle det bli for ulinært. Hvilket utstyr skal suben spille sammen med?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe fancy

-Denon 2807
    -Dynavoice M85 (front)
    -Dynavoice C6 (senter)
    -Dynavoice F6 (bak)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammen med det utstyret vil det nok bli litt overkill med en "verstingsub"...

Tror en XTC vil gjøre jobben bra

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke enig. Mine to XTZ trykker som nevnt brukbart, men jeg vil ha noe som har betydelig mer å gå på i bunnen, eller setter rommet i bevegelse om man kan utrykke det slik. Det er ingen problemer å høre at det stopper i sub`ene når volumet skrus høyt opp.

Dessuten er jo denne utstyrslista det jeg har pr. i dag. Etterhvert vil det nok komme effekttrinn og utskifting av høytalere. Usikkert hvilken tidshorisont, men foruten gleden over å skape noe selv vil jo dette prosjektet - om det blir vellykket - være veldig fremtidsrettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S3TR
    Om du er ute etter gain fra rommet og har dårlig med plass kan du jo bygge en kasse beregnet for å stå i et hjørne HPSA1000-R har EQ så du kan tune responsen skulle det bli for ulinært. Hvilket utstyr skal suben spille sammen med?
    Kan anbefale dette på det varmeste, lukkede kasser med Qtot under 0,7 er virkelig morsomme i et hjørne.

Kjører selv et par eldre 15" Rockford Power DVC bil elementer i ca 140L lukkede kasser dyttet inn i hvert sitt hjørne, og selv om simuleringer viser -3db ved 40hz er det ingen tvil om at plasseringen hjelper til å løfte fram de dypere tonene.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er ute etter en verstingsub bør du kanskje ta en titt på noe av det eMTea har bygget til Jens123.

Wicked One ser jo ut som et meget habilt byggverk.

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-ferdig-8.html
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foretrekker faktisk XTZ`ene med begge rørene plugget når de står klemt inn i hjørnene. Med slik plassering oppnår jeg bare mindre presis lyd (romling) ved å åpne ett eller begge rørene.

Lukket kasse med moderat størrelse....kanskje det ja. Med den amp/elementkomboen som ST3R foreslår bør det jo være krefter nok til å dra skinnet av pølsa så det holder uansett løsning.

Hvordan er det med tuning/kassevolum på en lukket konstruksjon vs en bassrefleksløsning? Mange spørsmål, men jeg er helt grønn på området...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Hvis du er ute etter en verstingsub bør du kanskje ta en titt på noe av det eMTea har bygget til Jens123.
    Jo da, det er klasse over det greiene der. Problemet er at om jeg skal kunne plassere noe av slikt kaliber i min kino må det bli sylinderløsning. Ser jo et bilde i tråden du linker til hvor sub`ene ser ut til å komme litt i veien for lerretet. Det ser ikke spesielt smart ut, samme hvor bra de er bygget.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte nå mest på de kassene som er avbildet lengre ned i tråden som kompromissløse saker, men hvis du ikke har plass til de subbene som er i front har du ihvertfall ikke plass til de andre
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •