Valg av trekkemateriale for DIY akustikkplater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av trekkemateriale for DIY akustikkplater

Heisann.
    Tenkte å prøve å lage meg noen akustikkplater da jeg har en stor vegg som jeg vil dempe litt. MEN, for å få litt WAF på dette, så vil jeg prøve å få de til å se ut som bilder. Min tanke var da å printe noe på feks canvas og trekke rammene med dette.

Spørsmålet er hva slags krav som stilles til det man trekker rammene med.
    Canvas er jo veldig veldig tett, dvs luft går ikke igjennom. Blir dette en hindring for bruken av akustikkpanelet? Eller har det ingenting å si? Evt andre anbefalinger av stoff/materiale jeg kan se på? Har tilgang på store printere så å kjøpe det ferdig printet er ikke en option egentlig.

Håper noen av dere DIYere kan hjelpe meg her..
    Mvh
    Tor J.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv tenkt på det du planlegger her, og jeg tror det er en god ide. Jeg tror også at det ikke har så utrolig mye å si at canvasen er tett (sikkert mange som får hjerteinfarkt av at jeg sier det, men det er nå det jeg tror...), men la gjerne platen henge ut 0,5-1cm fra veggen.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt det sagt at noen bruker faktisk å legge akustikkplate eller annen type demping inni/bak et lerret. Selv har jeg laget noen kasser med rockwool som skal trekkes med noe velourliknende stoff. Veldig lett og luftmotstanden er lik null.

Dersom du har tilgang på store printere kan jo du stort sett ta det stoffet du finner som best slipper gjennom luft og samtidig egner seg til trykk å få laget til et bilde slik at det nærmest ser ut som et lerretsbilde, men ikke reflekterer like mye som lerret kanskje gjør.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill
    Når det gjelder lerret, så får du de i matt utførelse også, og det blir dødstøft. Ser for meg noe fint i matt sort/hvitt til å henge på veggen over sofaen. De printerene jeg har tilgang på er blekk, og desverre ikke trykk, så jeg vet ikke hvordan det fungerer med stoff. Får sjekke litt. Kanskje jeg rett og slett bare må prøve ramma med og uten canvas for å se om det utgjør noen forskjell...
    -t

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt scenemolton på mine akustikkplater. MEN noe av dempefunksjonen forsvant, sammenlignet med platene uten noe form for trekk.

IKEA har mange fine og billige gardin stoffer, som kanskje funker bra.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vurdert molton selv, men synes det blir så kjedelig midt i stua med bare sorte/grå plater på veggene, og fruen setter nok mer pris på at jeg får til noe med noe bilde på Skal sjekke muligheten for å printe på noe stofflignende så lar jeg dere få vite hvordan det går Bare å komme med flere innspill hvis dere har..
    -t

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du tilfeldigvis kjenner noen som er dyktige med spraybokser kan du jo bare velge lerret og la vedkommende få utfolde seg Eller du kan kjøpe stoff med mønster, nevnte Ikea har mye spennede, og dele opp platene opp som mosaikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oslo Silketrykk kan printe digitalbilder på akustikkplater. Vedlagte bilder viser platene vi har på veggen på jobben. Platene er av typen Ecophon Master alfa (t=40mm). Resultatet ser veldig proft ut. Overflaten på platene blir noe tettet, slik at en misten noe lydabsorpsjon i diskant, men effekten er fortsatt ganske god.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    esw: er dette trykket direkte på plater som de leverer eller står man for platene selv? evt pris på dette? Ligner på det jeg hadde tenkt å lage på egenhånd, mest for å spare kostnadene..
    -
    t

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platene er levert av Glava. Oslo Silketrykk har stått for trykkingen. Tror det kostet i størrelse kr. 250-300,- pr. plate for trykking (eks.mva).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •