Materialer og geometri til høyttalerkasser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Materialer og geometri til høyttalerkasser

Til høsten tenker jeg å begynne på et subwooferprosjekt, og i den anledning lurer jeg på to ting, først og fremst valg av materialer.

Jeg har så langt benyttet meg av avstivede MDF-kabinetter, og er forsåvidt fornøyd med dette. Problemet er at MDF er forholdsvis lett, og jeg kunne tenkt meg kabinetter som har de samme gode egenskapene som MDF, men uten behov for masse avstivere og flere lag med dyr MDF for å få et virkelig dødt kabinett som har store flater. Det jeg så langt har vurdert er i hovedsak en sandwich-konstruksjon av MDF-betong-MDF, der jeg også freser ut spor i MDF'en for å la betongen få skikkelig "tak". Vil dette være et steg nærmere et optimalt kabinett, eller vil betongens negative egenskaper synliggjøre seg også her? Finnes det flere typer betong, f.eks. elastisk, rigid, myk?

Det neste jeg lurer på er valg av kabinett-konstruksjon: dype, grunne, brede, høye, lave, kuleformede, trekanter osv. Mener å ha lest en gang at kuleform og terningform er de mest "optimale" konstruksjonene, men dette innebærer jo nødvendigvis også da at andre konstruksjoner vil kunne påvirke det totale lydbildet. Noen som vet isåfall i hvilke(n) retning(er)? Mine erfaringer så langt er at lukket terning gir et veldig nøytralt lydbilde, muligens med litt økning i 40-50hz, mens dype lukkede kabinetter gir bedre respons nedover med litt mindre volum enn opprinnelig nødvendig. Her har nok elementene og deres karakteristikker også litt å si.

Noen innspill? Høstens prosjekt vil avhenge sterkt av denne tråden. Flere spørsmål kommer senere!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo flere måter å gjøre dette på. Min favorittmetode 2 lag tynn MDF og godt med avstivninger. Dermed kommer resonansefrekvensen(e) ute av subbens arbeidsområde og da blir det lite energi til å sette det i resonanse. Det fungerer veldig bra, og i tillegg er det mulig å løfte på konstruksjonen uten å tilkalle 5-6 bolere. :wink:

MDF-Betong-MDF har jeg ingen stor tro på. Da tror jeg nesten at ren betong er bedre. Det finnes flere typer betong, uten at jeg vet hva de heter. Husker ihvertfall at det var en som bygde båt i betong. Og den betongen var ekstremt stiv og død.

Formen på kassa er ikke så nøye. Det er mest på høye frekvenser dette er viktig. På subwoofere er den utvendige formen uten betydning.(bortsett fra for utseende da) Den invendige formen er derimot litt mer interessant, spesielt hvis du ikke bare skal bruke den til dypbass. (under 40hz) Men utover å sørge for at dimensjonene ikke er like, er det ikke noe særlig å hente.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Det finnes jo flere måter å gjøre dette på. Min favorittmetode 2 lag tynn MDF og godt med avstivninger. Dermed kommer resonansefrekvensen(e) ute av subbens arbeidsområde og da blir det lite energi til å sette det i resonanse. Det fungerer veldig bra, og i tillegg er det mulig å løfte på konstruksjonen uten å tilkalle 5-6 bolere. :wink:
    En helt grei løsning, men jeg er ikke ute etter kompromisser, helst. Hvis høyttakerene krever 5-6 bolere, then so be it :wink: Jeg er forresten ganske sterk! 8)

MDF-Betong-MDF har jeg ingen stor tro på. Da tror jeg nesten at ren betong er bedre. Det finnes flere typer betong, uten at jeg vet hva de heter. Husker ihvertfall at det var en som bygde båt i betong. Og den betongen var ekstremt stiv og død.
    Problemet med ren betong såvidt jeg husker, er at de har noen klangmessig svært dårlige egenskaper. Poenget med å bruke en MDF-betong-MDF sandwich var at betongen skulle avstive MDF'en, mens MDF'en igjen skal avdempe betongen. Håper dette belyste mine intensjoner litt bedre.

Formen på kassa er ikke så nøye. Det er mest på høye frekvenser dette er viktig. På subwoofere er den utvendige formen uten betydning.(bortsett fra for utseende da) Den invendige formen er derimot litt mer interessant, spesielt hvis du ikke bare skal bruke den til dypbass. (under 40hz) Men utover å sørge for at dimensjonene ikke er like, er det ikke noe særlig å hente.
    Hm, undrer hvordan du begrunner dette? Jeg vet selv ikke noe om teorien bak det, men mener å ha lest flere steder at formen på kabinettet påvirker lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oracel

En helt grei løsning, men jeg er ikke ute etter kompromisser, helst. Hvis høyttakerene krever 5-6 bolere, then so be it :wink: Jeg er forresten ganske sterk! 8)
    Hifi er utelukkende kompromisser. Og om en brute-force taktikk med betong fungerer noe særlig bedre enn en velkonstruert og lettere kasse er tvilsomt. Skal man være mest mulig kompromissløs bør man bygge flere kassetyper og måle med akselerometer.

Sitat Opprinnelig postet av oracel
    Hm, undrer hvordan du begrunner dette? Jeg vet selv ikke noe om teorien bak det, men mener å ha lest flere steder at formen på kabinettet påvirker lyden.
    Joda fomen på kabinettet påvirker lyden svært mye. Men det er lengre opp i frekvens når bølgelengden er kortere iforhold til bredden på baffelen. Stikkord er Baffelstep og diffraksjon.

Innvendig er det stående bølger som er problemet, men inne i den "lille" kassa er det ikke så stort problem i de lavere frekvenser. Men nok problem til at man bør ta litt hensyn til det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •