Hypex UcD400AD på strømforsyningen til en eldre amp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hypex UcD400AD på strømforsyningen til en eldre amp?

Hei!

Har en AMC 2*100W (8ohm) stereo effektforsterker liggende, men er redd for at dette ikke helt vil tilfredstille høyttalerene mine.

Jeg har tilbud om å kjøpe noen Hypex UcD 400 AD moduler, og lurer på om jeg kan benytte trafo + kondensatorer fra AMC, men bytte ut forsterkermodulene?

Det er 32.500uF kapasitet, men ringkjernetrafoen er av uviss størrelse.

En klasse AB forsterker på 2*100W i 8 ohm trenger vel omtrent like mye strøm som en klasse D 2*200W forsterker i 8ohm? ... ettersom klasse AB har ca 45% effektivitet, mens klasse D har over 92%?

Spenningen jeg måler ut fra strømforsyningen er +55V, -55V.

Bilde av herligheten her;
    Closeup av trafoen:

Hele strømforsyningen. Rød = 55V, sort = GND, Gul = -55V:

Vil dette kunne fungere og gi meg mer kraft enn de "usle" 2*100W som sitter i den nå?

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dette vil fungere greit, du bil nok få mer kraft enn de opprinnelige 2x100W. Uansett er 2xUcD400AD på denne strømforskyningen ikke optimalt, men det er bare å prøve

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan vel kanskje tilføye litt informasjon...; Høyttalerene jeg skal bruke dem på er noen gulvstående med 2stk peerless 6 1/2" og 1 stk Vifa XT25. Forsterkeren jeg bruker i dag er en hjemmekinoreciever som skal kunne yte 2*100 eller 2*110W i 8 ohm, men jeg føler den mister kontrollen raskt. ... kanskje pga høyttalerene "er 4 ohm", og den trenger mer strømreserver? ...,

Uten at jeg vet så mye om trafoene i de ulike forsterkerene, så er vel AMC effektforsterkeren omtrent like kraftig i to kanaler som min hjemmekinoreciever i to kanaler. De har ihvertfall samme "specs" og omtrent like kraftige kondensatorer. ..., derfor vil jeg heller prøve klasse D som kan utnytte denne strømmen på en mer effektiv måte..... og gi meg mer kontroll når det blir gøy

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du miste DC beskyttelsen av å bruk den PSUen der da. og den on/off funksjonen hypex har.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På HK AVR 7000 (5*100) som eg skal bruke til tilsvarende prosjekt mener eg å huske at det var 120 Volt ut fra trafo. Det vil si 120V/roten av 2(1,41)=85V likespenning. dvs 85/2= 42. +42 -42. Typisk for ucd 400.

Med en spenning på 55V slik du har er du tett oppunder grensen på 57V
    (vist eg ikke husker helt feil). Så det burde gå greit.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I 400 (HG) modulens Datasheet, står det minimum 45V (under 30 = shutdown), typical 57V og max 65V (shutdown over 68V)

Altså, vil mine 55V være relativt safe tenker jeg

Håper bare trafoen er kraftig nok til å gi meg litt mer power enn hva jeg har nå

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selfølgelig. Tenkte feil. 57V typical. 42Volt fra trafoen.
    Ja du er nok safe.
    Skal du bruke softsatrt til den og?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en eller annen form for softstart på strømforsyningen tror jeg. .., uansett; koblet det til i går og fikk lyd!

Har ikke fått lyttet noe særlig ennå, men den står nå hjemme og spiller for å få den litt "innspillt" til senere i kveld.

Jeg brukte noen mono volumkontroller som jeg og en kompis mekka sammen. Dette gjør jo at signalet får litt ekstra lengde i forsterkeren, men mulig jeg dropper dem. Det er også litt lang vei fra kondensatorene til forsterkermodulene (ble rådet til å la denne veien være så kort som overhodet mulig); 6-8cm på printkort (se bilde) + ca 8-12 cm i 1,5kvadrat single core kabel.

Uansett så ble det nå lyd da, så jeg er fornøyd foreløpig. Skal teste litt i kveld på hvordan det låter. Eventuellt prøve å kjøre rett fra kilden og inn på forsterkeren for å se om det gjør noen forskjell (foreløpig brukes pre-out fra surroundreciever).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •