PA-horn alternativ til Mellomtone+diskant?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PA-horn alternativ til Mellomtone+diskant?

Er i gang med nytt diy prosjekt hvor jeg skal bruke 4 stk Peerless HDS PPB 8" i bassreflex som basselementer. (Dette blir noen ganske store høytalere ja, vi snakker yttermål på 145*25*61,4cm )

Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke HDS PPB 5,25" til mellomtone og Vifa XT25-TG30-04 Diskanter Med aktiv deling mellom bass og mellomtone og så et passivt filter til mellomtone/diskant. (elementene i WWWMTMW konfigurasjon ifra gulvet og med delefrekvenser rundt 700hz fra bass til mellomtone og ca 2500 fra mellomtone til diskant) Har ikke handlet elementer enda men har kommet så langt i "planleggingen" at jeg har begynt å slå isammen kassene. (Så HDS 8" basser blir det uansett)
    Under arbeidet med kassene har jeg begynt å leke litt med tanken med å heller bruke et "heftig" PA-horn (f.eks sammi SM110 driver fra eltek Med et passende horn, tviler på dette er det perfekte valg så kom gjerne med andre forslag) i en MMMTM konfigurasjon istedet, også her med elektronisk deling til bassene.

Som dere sikkert forstår liker jeg godt å dra på litt på volumet når "gosangen" kommer men er jo selvfølgelig opptatt av at det ikke blir hørendes ut som et kor med kråker .

Lurer da på om noen har en ide om hvordan den siste ideen vil låte kontra orginalplanen med tanke på at jeg slipper unna med en delefrekvens mindre osv.? Er det bare en tåpelig tanke jeg burde grave ned med en gang?

Er kanskje verdt å ha med at jeg hører på alt fra psykedelisk trance til hardrock, hører igrunn på alt utenom opera, jazz å klassisk...

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke hjelpe deg med hvordan en Sammi driver / horn vil låte, men horn i mellomtone / diskant er normalt en kombinasjon som spiller det du tør uten anstrenges.

Dersom du skal ha deling nede på 700Hz må du ha en stor driver. Gjerne med 2" utgang og 4" membran. Hornet blir tilsvarende stort. En wave-guide vil normalt ikke gi deg dekning under 1,5KHz.

Det er forsåvidt ikke mange drivere som klarer 700Hz til 20KHz uten kompromisser med hensyn til spredning og oppløsning.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High frequency compression 1" and 2" drivers by Eminence, JBL, Peavey, RCF, Beyma and P Audio.
    her er noen enheter som går dypt ned. men tror ikke de er optimert for å spille mellomtone noe særlig.
    vanskelig å si hvordan det vil fungerer i praksis. 2veis PAhøyttalere bruker bassen til mellomtone, gjerne på 10-15".
    en kompresjonsenhet på 1-2" vil låte helt annerledes. spredning, forvrengning.

klipschorn bruker en slik
    Atlas Sound PD5VH Compression Driver 40 W, 16 Ohms | Full Compass
    +
    ElectroVoice T35 - anyone familiar with them? - Lansing Heritage Forums

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beyma

Du har ikke tenkt på AMT som driver da? For eksempel Beyma TPL-150H, den kan deles ned mot 1000hz og skal ha meget god lyd. Skal igang med å modifisere ht mine nå. Det står for min del mellom 2 varianter enten WWWT eller WWWTW, skal da bruke Beyma TPL-150H og Seas Excel 8" delt aktivt. Har også tenkt til å prøve meg på en åpen løsning for diskanten bak slik som vist på bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så meget interesant ut kan du si, var vel mer noe sånt jeg var ute etter.... tror det er muligheter for noen ganske lekne høytalere med en slik en

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja håper det blir en suksess Skal spille veldig realistisk den diskanten, så det her blir spennende.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •