DIY 10" Peerless Subwoofer!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY 10" Peerless Subwoofer!

Den ekstra fritiden jeg har fått nå i påska tenkte jeg skulle gå med til å gjøre mekke en subwoofer. Beklager om det er mange andre liknende tråder, og ja, jeg har lest i en hau av dem, men jeg klarte bare ikke å finne tilstrekkelig med informasjon!

Har et 10" Peerless XXLS element og en 200w subforsterker av ukjent merke, dog kraftig oppgradert så den nåværende ytelsen er nok betydelig høyere.

Tenker å lage en litt kompakt subwoofer, men vet ikke helt hvor godt dette elementet er til fks en lukka kasse!?

Om noen har noen kunnskaper de ønsker å dele hadde det vært greit å få vite litt om dette:

-Hvis en lukka kasse er mulig; hvor stort volum bør være minstekravet?
    -Sett at bassrefleks er å foretrekke, hvordan bør bassrefleksrørene legges? (ønsker isåfall å lage en noen lignende konstruksjon som XTZ sine populære 10 og 12 tommere)
    -Er det noe innvendig jeg bør tenke på når jeg snekrer sammen kassa? Ser nemelig at noen subber har skillevegger og nærmest "kammere" invendig.
    -Element som peker oppover eller nedover!? Hva utgjør forskjellen?

Tenker å stikke innom monter i morra eller på mandag og få kjøpt litt treplater å bygge subben av. Planen er å lakkere subben med sort lakk. Alle andre tips tar jeg imot med glede

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rakash
    Den ekstra fritiden jeg har fått nå i påska tenkte jeg skulle gå med til å gjøre mekke en subwoofer. Beklager om det er mange andre liknende tråder, og ja, jeg har lest i en hau av dem, men jeg klarte bare ikke å finne tilstrekkelig med informasjon!

Har et 10" Peerless XXLS element og en 200w subforsterker av ukjent merke, dog kraftig oppgradert så den nåværende ytelsen er nok betydelig høyere.

Tenker å lage en litt kompakt subwoofer, men vet ikke helt hvor godt dette elementet er til fks en lukka kasse!?

Om noen har noen kunnskaper de ønsker å dele hadde det vært greit å få vite litt om dette:

-Hvis en lukka kasse er mulig; hvor stort volum bør være minstekravet?
    -Sett at bassrefleks er å foretrekke, hvordan bør bassrefleksrørene legges? (ønsker isåfall å lage en noen lignende konstruksjon som XTZ sine populære 10 og 12 tommere)
    -Er det noe innvendig jeg bør tenke på når jeg snekrer sammen kassa? Ser nemelig at noen subber har skillevegger og nærmest "kammere" invendig.
    -Element som peker oppover eller nedover!? Hva utgjør forskjellen?

Tenker å stikke innom monter i morra eller på mandag og få kjøpt litt treplater å bygge subben av. Planen er å lakkere subben med sort lakk. Alle andre tips tar jeg imot med glede
    hei. du kan last ned winISD. der kan du beregne kabinettvolum, portfrekvens og div. nyttig. men ca 40L lukka kabinett skull æ tru e et rimelig utgangspunkt for en kompakt sub med det ellementet der. eventuelt ca 50L bassrefleks
    om du vil ha den te å gå litt dyper.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett på dynaBel Arges?

Der er det brukt et 10" XXLS Peerless, og kan være verdt en titt..

Se midt på siden

Der er det en kort tekst om Arges, samt bilde.
    Nedert på siden finner du kassetegning.

Jeg tror heller ikke den er så alt for stor..

Den er også delt in i de "kammerene" du snakket om :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for ypperlige svar!

Er dog enda ikke sikker på hva jeg mekker meg. winISD programmet gav meg gode plott når jeg brukte elementet i en bassreflekskasse, men ikke fult så gode i en lukket kasse. Kan jeg ha lagt inn feil verdier for elementet?

Den gav meg også beskjed om at jeg trengte en 15liters kasse ved lukket konstruksjon, men en noe å 30liters kasse ved bassrefleks. Kan dette stemme?

Grunnen til disse "kammerene", er det for å stive av kassa, samt skape mer symetri (bedre for fordeling av trykk kan jeg tenke meg).

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plottene og volumforslagene stemmer nok i teorien, såfremt dette ikke er et av elementene WinISD "feiler" på. Programmet kan gi noen merkelige svar på elementer med litt uvanlige data.
    Men det er testet og vedtatt av flere at disse elementene trives godt (best) i lukket konstruksjon.
    En lukket kasse på 15L er bare hva programmet antagelig finner ut er den kassen som gir Qtc=0,707. En BW avstemming uten peaker i frekvensresponsen og i tillegg lavest -3dB ifht hele frekvensresponsen til elementet. Men hvis du bare skal benytte elementet under f.eks 60-80hz, så har det jo ikke noe med saken å gjøre hva følsomheten er ved f.eks 1000hz, eller hva som er -3dB ifht til det.

Lukket kasse gir en slak avrulling som sammen med påvirkning fra rommet gir mer dybbass enn det ser ut på "papiret".

Arges er konstruert av folk med peil, ingen grunn til å forsøke å finne opp kruttet på nytt IMO

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv bygget to subber med 10" xxls elementer. Disse har volum på ca 30 liter og 200W. I et rom på ca 45 kvm med åpen løsning til etasjen under spiller de med et godt nivå ned til 22hz uten (!) hjørneplassering.
    Holder lett følge med Dynabel SuperExact og er meget enkle å integrere. Anbefales :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JRM; har du et parr bilder av subbene dine?

Har tegna litt i scetchup for å få litt bedre bilde av det jeg tenker meg. Noen som gidder å ta en titt på disse tegningene å si om jeg er helt på viddene? Tanken er at hovedrommet skal være noenlunde symmetrisk og delt i 4 "rom" samt et eget avlukke for forsterker.

Rommet bakerst er til forsterker samt kuttet hull for power bryter og volumkontroll som følger med forsterkeren. Denne delen av subben har jeg dog ikke dimensjonert riktig, bare skissert ut.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tegninga ser fin ut den.
    Materialvalg og tykkelse er jo et poeng. Kjedelig å få en kasse som resonerer og skaper ulyder.
    Det neste er å få den 100% tett.
    Når det gjelder å dele den i innvendige "kammer" er nok ikke det helt korrekt.
    Poenget er avstivere, både for å stive av kassens flater, men ofte også for å støtte opp magneten på elementet. Avstiverne skal altså være stive men samtidig ha (størst mulig) hull slik at det blir kassen IKKE blir delt opp i flere tette kammere.
    Du finner flere tegninger og bilder av dette på DIY delen av forumet her.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da går jeg nok for noe i den duren der ettersom det blir det mest praktiske. (med mindre jrm kommer med et godt design jeg velger å "stjele")

Hvordan er det egentlig med bruk av skruer(i tillegg til trelim selvfølgelig) i sub bygging? Er dette "fyfy" eller er det bare å kjøre på å sparkle godt over før jeg putter finishen på subben?

Og antar at en form for fugemasse burde være god hjelp når det kommer til det å gjøre kasse 110% tett!?

Hva mener du egentlig med størst mulig hull norcad? Bare det at jeg ikke bør redusere kassens invendige volum for mye bare for litt avstivning? Eller mener du det at det gir lydmessige fordeler å ha hull i skilleveggene mine slik at trykket invendig i kassa kan flyte fritt om du vil..

Jo mer jeg lærer jo mer flere spørsmål får jeg, heh!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noen bilder av mine for hånden desverre men de er bygget etter lesten til Vidar Mørch i Fidelity ;

http://www.mamut.net/dynabel/arges-fidelity.pdf

Vanskelig å finne noen subber til dobbel pris som spiller like friskt :-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da går jeg nok for noe i den duren der ettersom det blir det mest praktiske. (med mindre jrm kommer med et godt design jeg velger å "stjele")

Hvordan er det egentlig med bruk av skruer(i tillegg til trelim selvfølgelig) i sub bygging? Er dette "fyfy" eller er det bare å kjøre på å sparkle godt over før jeg putter finishen på subben?

Og antar at en form for fugemasse burde være god hjelp når det kommer til det å gjøre kasse 110% tett!?

Hva mener du egentlig med størst mulig hull norcad? Bare det at jeg ikke bør redusere kassens invendige volum for mye bare for litt avstivning? Eller mener du det at det gir lydmessige fordeler å ha hull i skilleveggene mine slik at trykket invendig i kassa kan flyte fritt om du vil..

Jo mer jeg lærer jo mer flere spørsmål får jeg, heh!
    Design kan du jo velge fritt, holder du deg til volumet på Arges suben og for en tett og stiv kasse, vet du at resultatet blir bra!

Skruer er ikke noe fy-fy, det er bare et spørsmål hvor mye sparkling du orker, og hvilken finish du velger.

Selvfølgelig kan du bruke tettemasse i alle hjørner om du ønsker det, akrylmasse f.eks. Men ikke juks med kappingen og la det være glipper mellom platene av den grunn!

Om avstiverne stjeler volum kan du jo bare lage den litt større. Poenget er at elementet skal se EN stor kasse og ikke fire små, hvor luften kan "flyte fritt" ja. Så må man se det litt opp mot å ikke ta så store hull at avstiverne ikke stiver av lenger da selvfølgelig.

Her ser du avstiverne i senterhøyttaleren min, til venstre skal da elementen sitte, med magneten imot avstiveren:

DIY 10" Peerless Subwoofer!-p03-jpg

Og her ser du hvordan det ble seende ut inne i kassen:

DIY 10" Peerless Subwoofer!-p07-jpg

Det viktigste er dog å stive av kassen, om du ikke får til støtten mot elementet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at det kan bli et kraftig trykk inne i en lukket sub. Jeg lagde en gang en 40 liter sub med 12" XXLS element som bare var limt, og den sprakk opp i limskjøtene når det dundret som verst på en av filmene mine. Jeg laget senere en ny hvor jeg brukte lameller i alle skjøter og den holder ennå.

Så skruer, lameller, treplugger - en eller annet forsterkning burde du bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for masse fine svar!

Blir nok noe alla designet jeg hadde i sketchup, bare med et volum som tilsvarer arges subben.

Tar nok ibruk skruer også, ettersom jeg føler meg tryggere med tanke på å gjøre det skikkelig tett. Å sparkle litt har jeg ikke noe imot. Eventuelt skaffer jeg noe epoxy å lime med. Da burde den iallefall ikke gi etter i skøytene

Utrolig fin senter du har mekka deg (iallefall konstruksjonsmessig). Får prøve å etterligne avstiverne dine litt

Takk igjen til alle rådene jeg har fått! Skal se om jeg ikke får lagt ut noen bilder når jeg får kommet i gang

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •