Et lite ambisiøst første prosjekt..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et lite ambisiøst første prosjekt..

Hei!

"Long time lurker, first time poster" som det heter på nynorsk..

Jeg har alltid hatt en fascinasjon av å kunne gjøre litt ting selv og har nå kommet til at jeg skal begi meg utpå bygge høyttaler. Kanskje jeg tar meg vann over hodet men vil nå forsøke likevel..

Jeg kjøpte meg et brukt sett elementer svæært rimelig.. De består av henholdsvis SEAS H225 3/4"dome tweeter, SEAS 11F-GX H149 4,5" mellomtone og SEAS CA21RE4X/DC. Det er mulig at disse elementene er noe gamle, men et sted må man begynne tenker jeg. Det skal nevnes at jeg to av hver av disse for den nette sum av 500,- NOK..

Så viste det seg at han sendte med delefiltre og ekstradeler til den slags, men ikke noen brukermanual.. :roll:
    Og her starter de første spørsmålene. Jeg skjønner meg ikke på alle delene. Se under:

-komponenter-jpg

ok. Den til høyre er jo et toveisdelefilter antar jeg. Med en inngang, og to utganger hvilken som er hva er mer uklart.
    Den i midten, hva er det? Det samme gjelder for den til venstre..
    I tillegg fulgte det med 3 sett høyttaler terminaler til hvert sett elementer.

Noen som kan oppklare dette for meg?

I tillegg er jeg nysgjerrig på dette med tokjerne i basselementet, noen som er villig til å forklare dette for en analfabet?

Jeg har sett litt på beregninger av kassevolum, det ser ut til å være ca 30 liter for lukket kasse for bass og ca 45 for refleks kasse. Bygges det da slik at kassen for bass er adskilt fra mellomtone selv om det er i samme tårn?

Hvordan kan man beregne avstanden mellom elementene, jeg liker å tro at det har en betydning.

Masse spørsmål..

Jeg er klar over at et stort antall av dere som faktisk giddet å stikke innom er tråden har mest lyst å fortelle meg at dette er fantastisk vanskelig og at jeg met sannsynlig tryner på dette forsøket. Og det er jeg klar over, en som sagt ambisjonene er lave. Dere er gjerne velkommen til kritisere min manglende evne til å ha satt meg inn i dette på forhånd, men håper også at noen av dere forbarmer dere over meg og tar meg under deres mektige vinger (noen som legger merke til smiskingen?) og hjelper meg et stykke på vei..

Noen som vet om forhandlere av MDF i Bergen forresten?

Tuuusen takk for all hjelp der måtte eventuelt kanskje komme med! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mdf

Når det gjelder Mdf kan dette kjøpes av naevdal snekkeri i godvik eller minde snekkeri i fjøsanger veien.
    Begge firmaene er behjelpelig med kapping av plater vist det er ønskelig.

Ellers har man jo tre og finer på kokstad, dette er grosist handel men med gode gammeldagse kontanter får man kjøpe Mulig de har byttet navn til hustvedt-gruppen, syns eg har hørt det....

Ellers lykke til med byggingen!!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilteret til høyre er nok som du sier et toveis filter for mellomtone og diskant. Tilkobling til diskanten er nærmest de to hvite motstandene, til høyre på bildet.
    Den i midten er en stor spole og den til venstre er en stor kondensator, disse er brukt til basselementet.
    Spolen først i serie med elementet, og deretter kondensatoren i paralell med elementet. Eller sagt på en annen måte; (+) fra forsterkeren går inn på spolen, utfra spolen kobles både til basselementet (+) og til kondensatoren, andre enden på kondensatoren kobles til (-). Om dette delefilteret gjør en god jobb i den ferdige høyttaleren vil bare tiden vise :-)

Den vanligste måten å bygge kabinettet på er å sette inn en egen kasse (kammer) til mellomtone og diskant inne i høyttaleren.

Med software og simulering kan man gå profft til verks når det gjelder plassering av elementene. Men uten det er det to enkle regler som er smart å følge.
    Sett mellomtone og diskant nærmest mulig hverandre, og ikke sett diskanten med lik avstand til topp og sider av kassen. Hvis du i tillegg forsenker elementen slik at de flukter med frontplaten, er mye gjort! :-)

Når du skriver dobbel kjerne, mener du da dobbel spole i bassen (dual voice coil)?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rudi_940
    Når det gjelder Mdf kan dette kjøpes av naevdal snekkeri i godvik eller minde snekkeri i fjøsanger veien.
    Begge firmaene er behjelpelig med kapping av plater vist det er ønskelig.

Ellers har man jo tre og finer på kokstad, dette er grosist handel men med gode gammeldagse kontanter får man kjøpe Mulig de har byttet navn til hustvedt-gruppen, syns eg har hørt det....

Ellers lykke til med byggingen!!
    Takk for tipset! Hadde vært ålreit med hjelp til kapping.. Min erfaring er at det er vanskelig å få det heeelt bent, selv med sirkelsag.. Takk for oppmuntring, jeg trenger det sikkert siden.. :neutral:

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Når du skriver dobbel kjerne, mener du da dobbel spole i bassen (dual voice coil)?
    Tusen takk for god innføring, vi får se hva som skjer med delefilteret med tiden..
    Men ja, det er dobbel spole jeg mente.. Sikkert litt for vant til å snakke om dual core på jobben..

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her i Haugesund, har Obs bygg fine MDF plater.... og stor platesag. ... Regner med det finnes i Bergen og?
    Da er det bare å komme med ferdige mål og la dem skjere. Koster litt... og tar litt tid, men hvis du kommer en dag det er lite folk, går det sikkert greit.

Lykke til med prosjektet! Du har begitt deg ut på noe hvor bare fantasien setter grenser for hvor ekstremt du vil dra det...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Her i Haugesund, har Obs bygg fine MDF plater.... og stor platesag. ... Regner med det finnes i Bergen og?
    Da er det bare å komme med ferdige mål og la dem skjere. Koster litt... og tar litt tid, men hvis du kommer en dag det er lite folk, går det sikkert greit.

Lykke til med prosjektet! Du har begitt deg ut på noe hvor bare fantasien setter grenser for hvor ekstremt du vil dra det...
    Snakket med en kompis her på jobben og han sier at jeg skal få låne sagens hans...

Så det ser nå ut til å ordne seg på et vis uansett.. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face Litt mer tanker..

Hei igjen..

Masse prosjekter som skal på plass, og mer som må på plass før jeg kan ta meg tid til dette. Men det skader jo ikke å planlegge..

Jeg har skissert noen tanker om et kabinett som jeg ysnes er spennende. Har fått lest litt om hvordan man skal beregne volum. Og teorien er at man skal bruke røret til å avstemme den akustiske resonansen? Hva nå det er for noe..

Men tanken er man som lytter bare ser 2 elementer, diskant og mellomtone samt et bassrefleksrør. Slik som dette:
    Vedlegg 50821

Men innmaten ser slik ut:
    Vedlegg 50822

Opprinnelig er tanken at basselementet ligger horisontalt, men jeg liker mer HT som er rektangulære, derfor tenkte jeg å legge elementet slik:
    Vedlegg 50824

Hva tenker dere? Noen som vet hva denne typen HT heter? Kanskje har erfaring/tips..

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du legger basselementene slik (som jeg personlig ikke vet om er bra eller dårlig)
    Så sørg ihvertfal for at hver høyttalerne ikke har dem samme vei.

Om det har noe praktisk betydning vet jeg ikke, men du er ihvertfal garantert lik lyd om du plasserer slik

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Om du legger basselementene slik (som jeg personlig ikke vet om er bra eller dårlig)
    Så sørg ihvertfal for at hver høyttalerne ikke har dem samme vei.

Om det har noe praktisk betydning vet jeg ikke, men du er ihvertfal garantert lik lyd om du plasserer slik
    Ok, kjempeflott. Takk skal du ha! Det hadde jeg ikke tenkt på, hadde bare tenkt samme tanken med de to øvrige elementene..

Dette skal jeg huske :-D

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vanskelig for å se behovet for å speile den innvendige skilleveggen i de to høyttalerene. Siden elementene sitter i to forskjellige høyttalere tjener du ingen ting med tanke på vibrasjonsreduksjon, og bølgelengdene dette elementet skal gjengi er så lange at formen på baffelen ikke har noe å si (med mindre du plutselig bestemmer deg for å lage baffelen stor som en dør).

KEF har laget en del treveishøyttalere med fjerde ordens båndpass som bassløsning. Jeg har hørt to forskjellige modeller fra KEF sin Reference-serie hos en kamerat, uten å ha blitt helt overbevist. Å avstemme båndpasskassa riktig (valg av volum i for- og bakkammer og størrelse på port) er vanskeligere enn en vanlig bassrefleks, i tillegg til at du må ta hensyn til turbulens (liten port) eller portresonanser (stor port). Fordelen er at du får litt hjelp til å lavpassfiltrere basselementet slik at delefiltret kan lages enklere, men husk at du da er nødt til å avveie avstemning (og dermed lavfrekvensrespons) mot delefrekvens.

Når det gjelder selve vinklingen av elementene burde ikke dette være noe problem. Hvis man er redd for at talespolen skal miste sentreringen og skrape mot kanten av magnetgapet kan det være kjekt å tenke på at i den vanligste monteringsretningen forsøker tyngdekraften hele tiden å trekke spolen sidelengs i gapet (ned mot gulvet).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Jeg har vanskelig for å se behovet for å speile den innvendige skilleveggen i de to høyttalerene. Siden elementene sitter i to forskjellige høyttalere tjener du ingen ting med tanke på vibrasjonsreduksjon, og bølgelengdene dette elementet skal gjengi er så lange at formen på baffelen ikke har noe å si (med mindre du plutselig bestemmer deg for å lage baffelen stor som en dør).

KEF har laget en del treveishøyttalere med fjerde ordens båndpass som bassløsning. Jeg har hørt to forskjellige modeller fra KEF sin Reference-serie hos en kamerat, uten å ha blitt helt overbevist. Å avstemme båndpasskassa riktig (valg av volum i for- og bakkammer og størrelse på port) er vanskeligere enn en vanlig bassrefleks, i tillegg til at du må ta hensyn til turbulens (liten port) eller portresonanser (stor port). Fordelen er at du får litt hjelp til å lavpassfiltrere basselementet slik at delefiltret kan lages enklere, men husk at du da er nødt til å avveie avstemning (og dermed lavfrekvensrespons) mot delefrekvens.

Når det gjelder selve vinklingen av elementene burde ikke dette være noe problem. Hvis man er redd for at talespolen skal miste sentreringen og skrape mot kanten av magnetgapet kan det være kjekt å tenke på at i den vanligste monteringsretningen forsøker tyngdekraften hele tiden å trekke spolen sidelengs i gapet (ned mot gulvet).

Baffel så stor som en dør.. hmm.. Kan ikke si at det ikke frister med et forsøk, men mistenker at fruen muligens protesterer på akkurat den ja.. ;-)

Takk for god info!

Jeg har fått fatt i noe dokumentasjon om beregning av disse volumene samt røret. Eneste som virker vanskelig er finne noe som er online..

Jaja, har enda tid før prosjektet starter. Har akkurat fått lagt gulvbjelkene på terrassen idag.. Snart et prosjekt ferdig.. 2 more to go..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •