DIY 2 veis horn hjernestorming.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY 2 veis horn hjernestorming.

Hei.

Nå er det ikke mange månedene før jeg kan kjøpe inn delene jeg trenger til de bakladede hornene jeg skal lage. Jeg har en ganske god plan på hvordan det skal lages, og hvilke elementer og materialer som skal benyttes. I den anledning ønsker jeg å spørre om forslag på delefilter (aktiv deling), og design på kompakt bass horn, ikke bredere enn 38cm og ikke dypere enn maksimum 55cm.

Dette er, som med de høyttalerne jeg har i dag, ett forsøk på "smell pr krone". Dvs best mulig lyd til en forsvarlig lav kostnad, men samtidig med så få, og så gjennomtenkte kompromisser som mulig.

Jeg har bestemt meg for å benytte Audio Nirvana Super 12" Cast Frame elementer, noen mener kanskje jeg skryter for mye av disse, men jeg har ikke hørt noe jeg har likt bedre (så lenge resten av anlegget er balansert opp mot de), og spesielt ikke til den prisen.

Tenkte delefrekvens er ett sted mellom 70 og 120 Hz, alt etter egenskapene til elementet som skal benyttes til bass. Jeg ønsker å benytte ett element med høy følsomhet, over 94db, og det må ha gode lavfrekvens egenskaper.

Grunnen til at jeg vil kjøre 12" er en blanding av plass, pris og utseende på ferdig produkt. Jeg er forferdelig dårlig på tegning og slikt, så om noen kunne tenke seg å hjelpe meg med det, kan kanskje andre også få muligheten til å lage de. Hvis det kunne være noe. Hvis jeg skal forklare folk alt etter eget hode, slik som jeg bygger, kan det bli en del rot.

Håper noen kan hjelpe. På forhånd takk :-)

Kent

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil du bruke et fulltonelement og dele det på 120Hz?

http://www.commonsenseaudio.com/an12cfspecs.jpg

Qts er ganske høy for dette elementet mtp BLH. ( 0.488 )

David Dicks recommends a bass reflex cabinet design for the Audio Nirvana drivers.

http://www.commonsenseaudio.com/affordableaudio12.pdf

Men! et spennende element - og det var også en fotnote i det pdf dokumentet som sier noe om signaturen på dette:

I also had this speaker over to a fellow reviewers home, and installed them into a $25,000 system. His comment? Reminds me of his previous speaker, the Zu Druids. He couldn’t get over the great sound of this speaker.
    audionirvanaspeakers.com tilbyr også kabinetter og de bruker kun bassrefleks.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår det du sier, og du har helt rett, 12" elementet har for høy qts.
    Det er i grenseland for bassrefleks også. Skjønner ikke hvordan jeg kunne overse dette.

Det er helt i orden at David er glad i bassrefleks (de som vil lese litt burde se på David sine synspunkter angående kabinetter CommonSense Audio Fullrange Speaker Technical Discussion. ).

Hvis jeg skal lage de anbefalte kabinettene, synes jeg det blir litt keitete å kombinere eget basselement i samme enhet, om du forstår.
    Da er det nesten greiere å bare velge 10" isteden, som jeg allerede har, og det er vel egentlig helt i orden. Kan ha den ene siden på kabinettet lik og den andre siden todelt, kona kunne kanskje sette pyntegreiene sine der. Vi kan kalle det en designgreie.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge Martin J King, er ikke høy Qts bare negativt:

Sitat:
    As the driver’s Qtd value increases, the
    low frequency driver output increases as does the horn’s output. The combined system
    SPL result increases with higher Qtd values restoring the low frequency 3 – 4 dB hump
    that could be used to offset the 3 – 4 dB dip associated with the baffle step response.
    While in general higher Qtd drivers are not looked upon as being particularly high fidelity,
    the use of a higher Qtd driver in a severely compromised back loaded horn may have
    some real benefits.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.

Det hørtes ikke så veldig galt ut, men jeg antar dette betyr at jeg må famle meg litt fram igjen. Hvilket betyr å forsøke å lage noe som ikke ser ut igjen, for testingen sin del.
    Får bare avvente til jeg kan avse noen kronasjer til deler da.

Men uansett, hvis jeg skal kjøre toveis system så er det vel ikke like viktig uansett. Midbass og høyere frekvenser vil jeg kontrollere med hornet i seg selv uansett. Det meste kan jo kompenseres for med litt tenking.

Ellers kunne vel sikkert dette passet fint til bass
    SPP-300/AD • Monacor 12" high-power HiFi bass speaker 250Wmax 8 Ohm • BMM audio & electronics
    Så langt er det det elementet jeg synes ser best ut, ihvertfall på papiret. Det har jo fått gode tester også.
    Men jeg kom til å tenke på at det kunne gått an å bruke en 15" pr kanal også, om den blir plassert på siden av kabinetteter det ihvertfall plass. Da går det an å vurdere noe annet enn ett horn med en 12". Hva slags 15" ville levert mest presis bass til en overkommelig penge? I en ca 34x51x56cm (indre mål) kasse? Jeg har lite erfaring med 15" selv.

Edit:
    Open baffle med 15"?
    http://www.iakn.com/PDFs/15PW3_i.pdf

Går ikke så dypt, men jeg likte den flate bassgjengivelsen.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen spm til deg i forhold til det du skriver her:
    • Hvilket frekvensområde skal denne horn-bassen spille?
    • Hva skal du bruke som den andre delen av 2-veisen din?
    • Har du noen form for budsjett?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    frekvensområde: 120hz og nedover. Det blir ikke noen enorm hornbass, er ikke engang helt sikker på om jeg vil lage ett horn til bassen. kanskje jeg faktisk kan finne på å bare ta 2 stykk 15" per kanal å få det til å lage lyd ned til 20hz, det hadde vært enklere. Men jeg vil aller helst klare å lage alt i samme kabinett.

Resten av frekvensområdet blir som tidligere nevnt ett par Audio Nirvana 12" fulltoneelementer.

Det kan ikke ta for stor plass, og budsjettet er svært begrenset, men lyd skal det definitivt bli, og det med god kvalitet. Har ikke planer om å bruke over 7000 på alle delene tilsammen.

High end budsjett. Mest og best mulig lyd uten unødvendige kompromisser som passive delefiltre og annen drit. Jeg mangler fullstendig respekt for passive delefiltre.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg deg rett når du skal bygge en 12" fulltone i horn, men ikke la det spiller bass? Og så en eller to 15" i evnt BR for dypbassen, mao sub?

Aktiv deling har jeg forstått, og mismatch i følsomhet blir gainjustering på forsterkerne da eller?

Et bakladet horn som ikke skal spille bass, hva har du igjen fra hornet da?
    Minst 94dB følsomhet på fulltonen, men som skal matches til en 15" sub med antagelig lavere følsomhet og i tillegg BSC, hvorfor er høy følsomhet viktig på fulltonen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fulltoneelementet skal spille bass, bare ikke dyp bass, jeg har som tidligere nevnt ikke bestemt meg for delefrekvens enda, den blir mest sannsynlig mellom 70 og 120hz. Delefrekvensen vil til slutt bli bestemt som følge av de totale kvalitetene til hele systemet. Det er nå engang slik at inntil man har oversikt over alle egenskapene til alle delene, og hvordan de virker i rommet er det liten vits i å bestemme hvordan man vil justere en evt sub i forhold til denne totale summen. Uansett, sist jeg sjekket var frekvenser ihvertfall opp til 200hz oppfattet som bass. Om man snakker om frekvenser man ikke klarer å skelne opphavet til, går grensen normalt ved 150hz.

Jeg ønsker å lage ett toveis-system med en delefrekvens som tilsier at elementene ikke spiller over evne, og kan bruke sine kvaliteter på å lage godlyd isteden. Jeg mener, og dette er ikke en nøytral mening, at AN elementene ikke har gode nok egenskaper i det frekvensområdet jeg vil anlegget mit skal gjengi på en realistisk måte, derfor vil jeg skåne disse elementene for frekvenser ett stykke over dette området, og dermed forhåpentligvis også fjerne evt. uønsket ujevn frekvensgang. Supermann eksisterer etter mitt vitende ikke, og det gjør heller ikke super elementer, selv om jeg mener AN kommer ganske nær.

Planen er vel at "sub" skal ha en såpass følsomhet at overlappingen nedover skal oppfattes som en naturlig forlengelse av kvalitetene til AN elementene, jeg tror ikke det blir nødvendig med gain justering, men jeg er heller ikke fremmed for tanken.

Og det er ikke nødvendigvis følsomheten i seg selv som er årsaken til at jeg vil lage ett horn til AN elementet, det kan jo være lydkvaliteter på mid-bass jeg jakter på, eller total match lydmessig på hele anlegget. Og det er nok snakk om nærmere 99db følsomhet forresten. Effekt er begrenset, så om jeg vil spille høyt med "trøkk", må anlegget ha en god virkningsgrad.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et horn som skal spille ned mot 20Hz må være enten tapped horn eller forbered deg på at det blir gigantisk.

Med tapped horn vil du få deling på 80Hz.

Du kan f.eks prøve å få tak i et par brukte JBL 2235. De har en følsomhet rundt 93dB, eller storebror 2245 som har en følsomhet rundt 95dB. Begge med Fs på 20Hz. Begge vil gi relativt store bokser for å nå ned mot 20Hz uten eq. Begge liker aktiv deling.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempegreier.

Da kom det ett alternativt forslag her, det verdsettes. Takk for god ide yggdrasil.
    Jeg har ingen planer om å bestemme meg for endelig løsning før dagen jeg sitter med skattepengene i hånda, så kom gjerne med flere forslag.

Jeg så en morsom løsning her:
    http://www.bd-design.nl/forum/forum_entry.php?id=11047

Er ikke sikker på hvor dypt den går i frekvens, men den var jo både liten og nett i forhold til at det er brukt 2 stykk 15". Tror disse elementene skal ha ganske jevn frekvensgang også. Og veldig god følsomhet, det er vel snakk om 103db på 1 watt i denne løsningen som ble laget her.

Når det gjelder bass delen så er det fullstendig åpent og likegyldig hva slags kabinett som skal benyttes, ønsker i utganspunktet en kompakt løsning, men så lenge følsomheten er relativt god, og frekvensresponsen er passe flat, er jeg ikke kresen på hvordan dette til slutt blir løst.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du en hornbass, noe stor...

www.hornlautsprecher.de - solutions in sound

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kunne jo nesten hatt trippel funksjon som stereorack og høyttalerstativ. En virkelig alt-i-ett løsning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •