Hjelp til konstruksjon av front-sett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til konstruksjon av front-sett

Som tittelen sier trenger jeg hjelp til konstruksjon av front høytalere, eller, egentlig utbygging av de jeg allerede har

De jeg har nå er to-veis høytalere med Seas elementer og helt enkle delefiltre med et stk. H582 basselement og en H392 diskant i hver høytaler.

Det jeg har lyst til å gjøre er å bruke disse elementene + et par nye basser i et sett med nye fronter. Enten 3-veis med et til nytt/større basselement eller 2-veis med evt. en til av de gamle bass/mellomtone ellementene(det er vell det enkleste?)

Det jeg trenger hjelp til er om jeg skal gå for 2 eller 3-veis, dimensjonering av delefiltre og litt kassevolum og avstemning. Samt hvilke nye elementer jeg burde ha.

Hvis det er av interesse så har jeg en hjemmelaget "Brontes" som kan ta seg av de dypeste frekvensene..
    Høytalerne skal brukes mest til musikk og en og annen film.

Datablader:
    Her er til diskanten

Fant ikke datablad til basselementet men i en mail fra Eltek sto det at dette var det nermeste.

Jeg vil helst at prosjektet ikke blir for dyrt men litt må man ut med for å få et bra resultat

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt lesing ser jeg at det er veldig vanskelig å konstuere et delefilter som fungerer bra i virkeligheten uten mye måleutstyr og forskjellige komponenter.

Men er det ikke mulig å sette et til element enten i serie eller parralell med det som er der fra før for så å kompensere for dette på en eller annen måte?
    Og bygge nytt kabinett så klart..

edit: med element mener jeg bass/mellomtone element

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du setter et element til i serie eller parallell med det du har vil du doble eller halvere den totale motstanden.

Dette vil medføre at delefilteret ditt vil dele på en annen frekvens enn før, og du må derfor endre delefilteret i henhold til dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •