Peerless xls 10 + peerless hds164 + vifa xt-25 Bygging av kasse!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Peerless xls 10 + peerless hds164 + vifa xt-25 Bygging av kasse!!!

Peerless xls-10 sidemontert, 2 stk peerless HDS 164 ppb samt vifa XT-25.
    6,5 tommerene skal stå i et 25 liters bassreflex kammer, og subben skal stå i et 40 liters bassreflex kammer.

Er nå igang med bygging og har støtt på et par problem!!
    Kassen har kansje litt rare mål, måler 25*44*122.

Det ene problemet er at den side-monterte subben muligens kommer litt høyt, lurer på om dette kan bli en problem mht stødigheten av høytaleren???
    Grunnen til at den kommer litt høyt er at det er tenkt et 14liters sandkammer i bunn av høytaleren.
    noen tips????

Det andre eg lurer på er om det enorme bassreflex røret til subben ( ø80 lengde 550 skal ende på fremsiden eller baksiden.
    ( bass røret til 6,5 tommerene skal ende bak....Vedlegg 48622Vedlegg 48623Vedlegg 48624Vedlegg 48625

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Di-Appolito

Bare for å være helt sikker: Du har tenkt å bygge en to-veis løsning av de to mellomtone/basselementene og diskanten, og deretter koble XLS elementet separat som sub - bare i samme kabinett.

Jeg har ikke datablad på XLS elementet foran meg, men jeg synes å huske at det også fungerer bra til trykkammer. Hvis det passer til begge deler (elementets Qts verdi gir en god indikasjon på dette) så blir det en smakssak om du velger bassrefleks eller trykkammer.

Personlig synes jeg ofte at trykkammer løsninger er enklere å håndtere, og normalt gir renere bass. Bassrefleks er kanskje bedre for maks lydtrykk, men med medfølgende faseproblemer og potensielle bi-lyder fra bassporten.

I den prisklassen som du vurderer ville jeg (her er det en del personlige preferanser ute og går) valgt en trykkammer løsning for bassen. Denne ville jeg drevet av en separat effektforsterker (f.eks. NAD) og regulert den med en Behringer digital equaliser. Denonbuster har tidligere eksperimentert med dette med godt hell. Send han en PM for å se før og etter grafer for bruk av behringer sammen med alpine subber.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer. 2 veis løsning med xt25 og hds 164. samt subben i samme kasse.
    Alt blir drevet med hver sin hypex ucd 400 forsterker. 2 veis`n med hver sin forsterker og i tilleg en til hver sub. hva bare om det var hensikstmessig å montere en sub i samme kabinett som høytaleren, eller om dette er dumt.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort noe lignende, men da med egen plateforsterker til basselementet i høyttaleren. Synes det fungerer bra.

Ganske mange produsenter har jo sidemonterte basser (aktive eller ikke).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det blir ikke noe ploblem i henhold til plaseringen av subben i rommet??
    Er vell det som blir minuset, at man ikke har så mangen plaserings muligheter.

Spiller det noe rolle om det er plateforsterker eller vanlig effektforsterker?
    er det innbygget noen forhånds bestemt eq i plate forsterkerene?

Hadde tenkt å bruke subben i en portet kasse, tunet til en plass mellom 30-37hz. eller????

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rudi_940
    Så det blir ikke noe ploblem i henhold til plaseringen av subben i rommet??
    Er vell det som blir minuset, at man ikke har så mangen plaserings muligheter.

Spiller det noe rolle om det er plateforsterker eller vanlig effektforsterker?
    er det innbygget noen forhånds bestemt eq i plate forsterkerene?
    Funker sikkert fint i mange rom, og ikke i andre - alt etter størrelse, plassering og møblering forøvrig...
    Plateforsterkeren er jo beregnet for sub, og kan ha noen ekstra justeringsmuligheter i forhold til fase, PEQ, delefilter etc, alt etter hvilken du velger.
    En del av dette finner du jo likevel i en surroundreceiver om du skal bruke den på LFE.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva ville du valgt av Large eller small på disse da? i følge bass box pro så er
    -3db ved 44hz.

Tenkte å bruke høytalerene på en pioneer lx-51. bruker i dag en H/K AVR 7500men tenkte å gå over til en med Hdmi på.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva ville du valgt av Large eller small på disse da?
    Tror jeg ville satt toppdelen som SMALL, slik at ikke den trenger spille så dypt.
    Kan sikkert dele opp mot 120 Hz uten problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    120hz var nå altfor høyt å dele. tenkte ikke å dele noe høyere enn 60-80hz mellom subbene og frontene. men er vell ikke noe poeng å tune frontene til 40hz vist de skal deles ved 80?
    noen som har noen tips til avstemning på xls-10 da?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor 40L til to stk HDS164 som allikevel ikke skal spille dypt?
    20-25L avstemt til 45hz burde funke bra. Da får du mindre konutslag og dermed høyere effekttålighet/lavere forvrengning med på kjøpet.
    Fortsatt burde deling ned til 60hz fungerer bra.
    XLS 10 i lukket kasse og en plateamp med eq (bassboost) er en god løsning.
    Jeg gjør det samme med XLS12 og Hypex DS4.0.
    Volum til XLS10 finner du forslag til hvis du søker her på forumet, flere DIY sub med dem i lukket kasse etter hva jeg kan huske.
    (Tipper 30-35L).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40 liter var for å få de til å spille så lavt at eg kunne bruke de som "large" i et surround oppsett.

Men begynner å lure på om det kansje er best å bruke de som "small" og sette delefrekvensen til enten 60 eller 80hz på recieveren.
    I så fall kan eg tune de høyere eller sette de i mindre kasser,
    eller kansje også gå over til trykkamer.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Deling

40 liter var for å få de til å spille så lavt at eg kunne bruke de som "large" i et surround oppsett.

Men begynner å lure på om det kansje er best å bruke de som "small" og sette delefrekvensen til enten 60 eller 80hz på recieveren.
    I så fall kan eg tune de høyere eller sette de i mindre kasser,
    eller kansje også gå over til trykkamer.
    Det er alltid vanskelig å være bastant når det er et anlegg som man ikke har hørt, men jeg vil med 90% sannsynlighet satt frontene til Small og antakelig delt mellom 60 og 100Hz. Da er det ikke noe poeng å ha kassen til "mellombassene" tunet til så lav frekvens som mulig. Kanskje er det viktigere å tåle maks effekt (siden den lavest bassen uansett tas bort). Når det gjelder "toppene" så ville jeg definitivt valgt å bygge dem med en trykkammer løsning. Dette gir en jevnere avrulling (sikkert uansett med -3dB punktet under delefrekvensen til subben) og som sagt tidligere, mindre faseproblemer mot subben. Jeg husker ikke detaljene på subforsterkeren du nevnte, men jeg mener den kun har fase og nivå justering, ikke frekvenskorreksjon. Dersom du velger bassrefleks løsning på subben så ville jeg valgt å legge delefrekvensen hvertfall en oktav opp fra tuningen på bassporten. dvs legger du den på 35hz, så del på minst 70.

Når det gjelder valget av Small eller Large, så kan jeg si at jeg har satt mine fronter til small selv om de spiller rimelig linært til 30Hz, og har -3dB punkt på 26Hz (eller deromkring). Den viktigste effekten av det var at det ble mindre "rot" i bassresponsen når subbene fikk splille dyp-bass helt alene. Frontene mine deles nå på 60Hz til filmbruk.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha tenkt for mye eller lest for mye i tråden, vil jeg egentlig anbefale å ikke gjøre det med mindre du lager dette som en 3-veis konstruksjon i stedet for en 2 1/2 veis som det da vil bli med din planlagte konstruksjon. Dette pga HDS'ene og XLS'en antakeligvis liker ulike avstemningsfrekvenser og vil "krangle" om volumet i kassen.

Ser for meg to alternativer;
    1. la HDS'ene bli delt og sette dem i et trykk-kammer og la XLS'en ta seg av alt av bass (i eget kabinett... enten lukket eller bassreflex).

2. Bygge kassene og holde XLS'en utenfor. Sett den inn i en kasse ved sidenav. Da vil du sikkre at hvert element kan leke seg i hver sin kasse uten for mye forstyrrelser. Se f.eks Linkwitzlab sin Thor sub. Disse er omtrent like store som mine XXLS trykk kammer sub'er som jeg byggde i fjor. Med Hypex DS 4.0 og litt EQ, låter disse utrolig godt;

(forresten; disse er ganske enke og bygge; Obs Bygg selger MDF plater som er 300*2440*18mm. Disse kassene er bygget fra 1 stk slik kappet i ulike lengder med OBS Bygg sin platesag. Så er det bare å trø i en avstiver + litt bitumen og dempeskum, så er du i gang. Terminaler og spikes lar seg jo fikse relativt enkelt).

Uansett, er det jo spennende å prøve, men tror ikke jeg ville satt dem i samme kasse (ute skille i mellom).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger.

Tror eg kansje går for løsningen til Norcad med 25 liter bassreflex.
    Gir en -3db ved 53hz mens en 25 liters trykkamer klarer 98hz. (ifølge bassbox pro) se vedlegg.
    rød strek bassreflexs, oransje trykkamer.

Har hørt at pioneer recieveren eg tenkte å kjøpe kan sette delefrekvensen til 80 eller 50HZ. Så da er det vell best å bruke 80 da?
    Forsterkeren som skal brukes på subb bassene er en vanlig effekt forsterker uten fase regulering.

Tar ikke disse "nye" recieverene seg av slikt?

Tenkt en 2 veis. Elementene står jo adskilt internt i kassen kiskogl. minuset med 3 veis er jo at eg da ikke får utnyttet subbene på LFE signalet.
    Vedlegg 48467

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i hva Kalle Klovn skriver her. Og faseproblermer er en viktig side av saken. Minst like viktig, ihvertfall for mine ører, er lav forvrengning.
    Så som alltid ved ht konstruksjon blir dette valgets kvaler.
    Med bassrefleks får du antagelig mindre konutslag, større effekttålighet og mindre forvrengning. I tillegg "trives" dette elementet bedre i bassrefleks.
    Mens du med lukket antagelig får en enklere overgang mellom midbass og subbass, mtp faseproblemer.

Vha simuleringer kan du jo finne et kassevolum som fungerer greit både med bassrefleks og lukket. Så har du mulighet til å teste begge deler, bare ved å plugge porten.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 12" XLS i trykkammer i tilsvarende konstruksjon og er veldig fornøyd med den løsningen. Deler aktivt ved 80Hz og bruker separat effektforsterker. Spiller veldig rent og ryddig.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kiskogl har et godt poeng med separat kasse til de respektive høyttalerene. De "små" satelittene kan da bygges i mindre kabinetter som er enklere i forhold til plassering og intern resonanskontroll. Samtidig kan subbene plasseres mer fleksibelt.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Kiskogl har et godt poeng med separat kasse til de respektive høyttalerene. De "små" satelittene kan da bygges i mindre kabinetter som er enklere i forhold til plassering og intern resonanskontroll. Samtidig kan subbene plasseres mer fleksibelt.
    Joda, men da ville jeg bygget frontene i litt større kasser for å la frontene ha litt mer å komme med i dybden. Selv bruker jeg mine 2 XXLS 10" med en hypex DS 4.0. Denne har 360 graders fasejustering, slik at en med måleinstrumenter kan finne ut eksakt hvilken fase de skal spille i for å blende perfekt inn med frontene. Med en grei EQ og fornuftig deling, kan en da virkelig få ting til å spille godt.

Uansett, så er jeg fan av fleksible løsninger..., derfor liker jeg å ha sub'ene for seg selv.
    I mitt byggeprosjekt som pågår i en annen tråd, skal jeg ha en plate for terminalene som er avtagbar (og med et hull som er stort nok for at min muskuløse arm kommer seg inn i kassen), slik at jeg også kan justere lengden på bassrefleksrøret etter jeg er ferdig.., bare for å kunne justere avstemningen akkurat slik jeg vil ha den når jeg får lyd i dem. Da kan jeg ta hensyn til plassering, rom, etc, etc.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av kiskogl

Uansett, så er jeg fan av fleksible løsninger..., derfor liker jeg å ha sub'ene for seg selv.
    I mitt byggeprosjekt som pågår i en annen tråd, skal jeg ha en plate for terminalene som er avtagbar (og med et hull som er stort nok for at min muskuløse arm kommer seg inn i kassen), slik at jeg også kan justere lengden på bassrefleksrøret etter jeg er ferdig.., bare for å kunne justere avstemningen akkurat slik jeg vil ha den når jeg får lyd i dem. Da kan jeg ta hensyn til plassering, rom, etc, etc.
    Slettes ikke dumt - meget bra tips!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peerless xls-10 sidemontert, 2 stk peerless HDS 164 ppb samt vifa XT-25.
    6,5 tommerene skal stå i et 25 liters bassreflex kammer, og subben skal stå i et 40 liters bassreflex kammer.

Er nå igang med bygging og har støtt på et par problem!!
    Kassen har kansje litt rare mål, måler 25*44*122.

Det ene problemet er at den side-monterte subben muligens kommer litt høyt, lurer på om dette kan bli en problem mht stødigheten av høytaleren???
    Grunnen til at den kommer litt høyt er at det er tenkt et 14liters sandkammer i bunn av høytaleren.
    noen tips????

Det andre eg lurer på er om det enorme bassreflex røret til subben ( ø80 lengde 550 skal ende på fremsiden eller baksiden.
    ( bass røret til 6,5 tommerene skal ende bak.... se bilder på første side!!!!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •