Detektere om TV er på?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Detektere om TV er på?

Hei, noen som har forslag til hvordan jeg kan detektere om TV er på eller ikke automatisk?

Er det f.eks. mulig å koble seg inn på strømledningen for å sjekke om antal watt overskrider ett eller annet og at ett rele dermed kobles inn?

Tom

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor trenger du å få en slik tilbakemelding fra en TV?

Multifjernkontroll? I så fall har mange TV`er egne IR (evn. også RS232) koder for både AV og PÅ-slag slik at den ikke kommer ute av sync.

Å sense på strømkontakten er selvfølgelig mulig, men jeg mistenker at en slik enhet er ganske dyr. Det finnes enheter på markedet som føler på audio eller video-signal og ut i fra det gir en åpen/lukket krets. TV`er har ofte audio ut i det minste.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går på å detektere status i ett forholdsvis avansert styrings system. TV'en (ihvertfall den nåværende) har ikke 232c port

Problemet med å bruke audio ut er vel at denne utgangen er svært variabel (avhengig av lyd) og det samme gjelder evt video utganger. Evt bruke ett rele som takler varierende frekvens?

Multitouch fjernkontroller har jeg liten tro på å få til, ihvertfall sammen med en Canal Digital Parabol tuner som såvidt meg bekjent ikke har diskrete av/på koder. Trykker en eller annen på knappen på boksen så funker ikke oppsettet...

Tom

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommer
    Problemet med å bruke audio ut er vel at denne utgangen er svært variabel (avhengig av lyd) og det samme gjelder evt video utganger. Evt bruke ett rele som takler varierende frekvens?
    Disse enhetene jeg snakker om er bygget for formålet, og så langt jeg har lest om de blir de brukt i seriøse installasjoner uten problemer. Mulig de har en timer, slik at de ikke trigger i takt med signalet. Videosignalet vil være konstant, så der skal de i allefall ikke være noe problem.

Sitat Opprinnelig postet av tommer
    Multitouch fjernkontroller har jeg liten tro på å få til, ihvertfall sammen med en Canal Digital Parabol tuner som såvidt meg bekjent ikke har diskrete av/på koder. Trykker en eller annen på knappen på boksen så funker ikke oppsettet...
    Get dekoderen har heller ikke diskret AV/PÅ. Min løsning er per i dag å ha den på 24/7.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Disse enhetene jeg snakker om er bygget for formålet, og så langt jeg har lest om de blir de brukt i seriøse installasjoner uten problemer. Mulig de har en timer, slik at de ikke trigger i takt med signalet. Videosignalet vil være konstant, så der skal de i allefall ikke være noe problem.
    Vet du hvor jeg eventuelt kan få tak i disse?

Newcomer Stappbass sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, litt stor, isåfall må jeg sette ett 220 v rele på en av stikk kontakt utgangene...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •