Sneglehus, element og volumberegning:-) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Seas L26 trives jo også bra i lukket kasse. Kan ikke forvente å spille sinnsykt høyt, men god på det meste av musikk. Dette er "fattigmanns" versjon av Excel elementet, største forskjellen er noe mer forvrengning, men det står i stil med prisen, også ifht konkurrentene vil jeg tro.

BW bruker vel sneglehusformen som en transmisjonslinje, hvor det vanligvis er større tetthet på dempingen jo nærmere enden du kommer. Tanken er å nærmest mulig svelge unna trykkbølgene i kassen slik at de ikke påvirker baksiden av membranen.

Å bruke en 10" i en toveis er for viderekommende, og da er neppe et alu-element noe å satse på uansett. Hva med å benytte aktiv deling mellom bass og mellomtone?
    Da tror jeg Seas L26 kanskje er passende. Aktiv deling høres bra ut, men er det vanskelig å få til et fornuftig delefilter og samsvarende element til mellomtone og diskant?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 eller 2,5-veis?

Hva er det greieste å få til? Har ikke erfaring med delefilter og mekking av dette.

Tenker meg bassen i sneglehuset kan være elementet Seas L26.. Lurer på om det seaselementet som 10-tommer i sneglehus vil duge i 2-veis?

Så tenker jeg meg diskant (og evt mellomtone/bass) ovenfor sneglehusbassen....

Forslag til passende diskant? Også denne ikke altfor dyr:-)

Ellers tenker jeg evt. å supplere med en sub for dypbass om det blir ønskelig..

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste vil være å bruke aktiv deling til bassen og passiv 2 veis til mid/diskant om du går for en 3 veis løsning. 2,5 veis løsning er ikke enklere med tanke på delefilteret. Det må nevnes at design av delefilter er rimelig vanskelig å få til uten måleutstyr. L26 vil mildt sagt være en utfordring å bruke i en 2 veis konstruksjon, om ikke den matches med et fulltone element, feks. noe fra Fostex eller Audionirvana?

En ok diskant: Peerless v-line XT25TG30-04 koster 471,- hos eltek. Datablad Bare et eksempel, jeg har har ikke sett på matching mot evt. mellomtone.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S3TR
    Det enkleste vil være å bruke aktiv deling til bassen og passiv 2 veis til mid/diskant om du går for en 3 veis løsning. 2,5 veis løsning er ikke enklere med tanke på delefilteret. Det må nevnes at design av delefilter er rimelig vanskelig å få til uten måleutstyr. L26 vil mildt sagt være en utfordring å bruke i en 2 veis konstruksjon, om ikke den matches med et fulltone element, feks. noe fra Fostex eller Audionirvana?

En ok diskant: Peerless v-line XT25TG30-04 koster 471,- hos eltek. Datablad Bare et eksempel, jeg har har ikke sett på matching mot evt. mellomtone.
    Har du noen gode tips da til løsning med 2 eller 2,5-veis der elementer og delefilter(tegning) er utprøvd? Evt sett? Kan jo alltids få til volumene rett i kassen. Tenker pris per høyttaler på ca 3000:-)

Takk for konstruktive innspill forresten!:-D

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av murildo
    Har du noen gode tips da til løsning med 2 eller 2,5-veis der elementer og delefilter(tegning) er utprøvd? Evt sett? Kan jo alltids få til volumene rett i kassen. Tenker pris per høyttaler på ca 3000:-)

Takk for konstruktive innspill forresten!:-D
    Om du er ute etter et komplett design for å få snekkre litt er utvalget stort, men da vil jeg tro du må gi slipp på sneglehus-planene. Synergien mellom, element, delefilter, frontbaffel, elemenplassering og kassedesign i en god høyttaler vil lide ved endringer. Ikke for å ta motet fra deg, du må bare bestemme deg for hva du er ute etter

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S3TR
    Om du er ute etter et komplett design for å få snekkre litt er utvalget stort, men da vil jeg tro du må gi slipp på sneglehus-planene. Synergien mellom, element, delefilter, frontbaffel, elemenplassering og kassedesign i en god høyttaler vil lide ved endringer. Ikke for å ta motet fra deg, du må bare bestemme deg for hva du er ute etter
    Ser alle poengene dine. Men jeg kan jo lage en frontbaffel som er etter en tegning, og la denne være lik med elementer, delefilter og fasong. Men selve kassen bak, kan jegvel forme som sneglehus og ha rett volum?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som ST3R sier, så ved bruk av L26 kan du glemme 2 eller 2,5 veis.
    I utgangspunktet kan du glemme alle 10" såfremt du ikke skal bygge 3 veis, eller 2 veis pluss aktiv bass.
    Det er en grunn til at du ikke finner høyttalere med den konfigurasjonen i "butikkhylla"
    2 eller 2,5 veis kan gå med 8" bass, men det er heller ikke det enkleste å få til, og jeg ville da uansett benyttet elementer med pappmembran og ikke Alu e.l. Dette for å kunne la basselementet spille høyt nok opp i frekvens.

Hvis det er sneglehusformen på kabinettet du absolutt vil teste ut, ville jeg funnet en ferdig DIY toveis konstruksjon på nettet og kopiert den, men med en lenger baffel der du kunne sette inn en 8 eller 10" bass i sneglehus, og kjørt med aktiv deling og en plateforsterker.

Når du endrer baffelen på den 2-veis konstruksjonen du evnt vil benytte, vil dette også påvirke lyden, men da er det håp om å få det til med litt tweaking av delefilteret.
    En 2 veis med L26 får du ikke til......... (Det gjør ingen andre heller for den saks skyld)

Edit:
    Om budsjettet er stramt er det alltids noen pent brukte elementer å få tak i. Vi som er hekta på DIY har det med å dra hjem en haug med elementer vi ikke bruker :-)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •