NAD C370 restaurering - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må innrømme at jeg tenkte på NAD i det forrige innlegget mitt. Har fått inntrykk av at de er temmelig notoriske til å slippe loddingene. Jeg hadde en 218 THX som nåværende eier bare har mono på.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Må innrømme at jeg tenkte på NAD i det forrige innlegget mitt. Har fått inntrykk av at de er temmelig notoriske til å slippe loddingene. Jeg hadde en 218 THX som nåværende eier bare har mono på.
    Ikke ukjent på eldre Nad - sant det.
    Men burde være enkelt å fikse, oftest loddinger eller utgangstransistorer som ryker på disse.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SteinLarsen
    Ikke ukjent på eldre Nad - sant det.
    Men burde være enkelt å fikse, oftest loddinger eller utgangstransistorer som ryker på disse.
    Tenkte å kjøpe den tilbake for å prøve å fikse den, men han skulle visst gjøre det selv. Satser på at en Rotel RB-1572 gjør jobben istedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med en T743 surround receiver her som har et virkelig irriterende problem.
    Etter et tordenvær gir den fra seg temmelig heftige pop lyder i front høytalerne når volumet skrues ned på 0, speaker A slåes av, surround mode byttes eller om den slåes helt av.
    I tillegg kommer det knitre lyder når kjøleskap starter og stopper osv.

Receiveren brukes som preamp på front høytalerne og subwooferne, kun center og bakkanalene er drevet av effektdelen.

Har noen en brukbar teori når det gjelder hva som har skjedd?
    er jeg inne på noe når jeg tror at DC blokkerings kondensatorer på Pre out utgangene har tatt kvelden?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Tenkte å kjøpe den tilbake for å prøve å fikse den, men han skulle visst gjøre det selv. Satser på at en Rotel RB-1572 gjør jobben istedet.
    Kommer han på andre tanker har jeg de fleste kondensatorer, releer og transistorer tilgjengelig. får du gunstig gjenkjøp er det mulig å fikse :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    Sitter med en T743 surround receiver her som har et virkelig irriterende problem.
    Etter et tordenvær gir den fra seg temmelig heftige pop lyder i front høytalerne når volumet skrues ned på 0, speaker A slåes av, surround mode byttes eller om den slåes helt av.
    I tillegg kommer det knitre lyder når kjøleskap starter og stopper osv.

Receiveren brukes som preamp på front høytalerne og subwooferne, kun center og bakkanalene er drevet av effektdelen.

Har noen en brukbar teori når det gjelder hva som har skjedd?
    er jeg inne på noe når jeg tror at DC blokkerings kondensatorer på Pre out utgangene har tatt kvelden?
    Kjenner ikke denne typen i detalj, men hvis forsterkeren har beskyttelseskretser på inngang/utgang, dvs dioder og avkoblingskondensatorer som skal stoppe evt peaker kan disse være ødelagt. Delepris ca 50 - 250,- timepris verksted..?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig arti diskusjon SteinLarsen. Spesielt med tanke på at min C370 nå har tatt kvelden.

Det siste året har den vært vanskelig å slå på hvis den av en eller annen grunn har blitt slått av (typisk sikring som er gått). Har hatt den stående på hele tiden pga problemene hvis jeg slår den av.

Det som skjer er at når jeg slår på bryteren så kommer det et par ”kneppe-lyder” og lampen (som står rett over av/på bryter) går fra oransje, til grønn, så blir den svart et øyeblikk før lampa blir rød. Det kommer ingen lyd i høyttalerne.

Det siste året har det gått an å få slått på forsterkeren (altså at lampa blir grønn) ved å slå av og på, av og på osv osv helt til det kom en litt stygg ”ghhhrrrzzzzddd” lyd som pågikk i et lite sekund så ble lampa grønn og den spilte musikk som bare det.

Men for en måneds tid siden kom denne litt stygge lyden uten at jeg var i nærheten av av/på knapp og forsterkeren sto påslått. Denne lyden kom og pågikk i 10-15 sekunder før jeg rakk å slå den av. Når jeg så skulle forsøke å slå den på igjen (med ”av og på, av og på, av og på – metoden”) så virker heller ikke det lenger.

Jeg har åpna den og kjenner at alle kondensatorene (tror jeg det heter) buler i toppen (noe som jeg har fått forklart) indikerer at dem er tørka ut. Det er 4 store og 2 små av dem. Fikk en elektriker til å kikke inni den og han påpekte dårlig lodding "her, her, her, her....og her.....her, her, her....og her....dæven var dårlig lodda detta!!!"

Fant dette ved et lite google-søk:

This a common problem with NAD amplifiers.
    The caps dry up.Look on the protect pcb, this mounted verticaly near the rear of the main pcb, it has a metal frame around it.
    Check the 4 x 10000uf smoothing caps, if the tops are not flat, they will need to be replace with 100volt ones.
    Also on the right side of the main pcb around a couple of heat sinks there are other caps which dry out.

You have to remove both output modules to remove the main pcb as there is limited access from underneath.
    Har selv et ønske om å restaurere denne, ta det som et prosjekt siden jeg aldri har lært meg å lodde, aldri kunnet noe om strøm eller microfarrad osv osv. problemet er bare at jeg ikke vet riktig hvor jeg skal begynne. Ikke vet jeg hvordan jeg skal gå frem for å finne deler heller...så åpen for tips og forslag

Edit:
    Fant også dette:
    The problem should be few bad electrolytic capacitors inside the protection circuit. It cause the unit go to protection mode.
    Veit ikke jeg...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •