Mid bass sub, 50 til 200hz - kasseforslag.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mid bass sub, 50 til 200hz - kasseforslag.

Jeg har med stor iver fulgt med på alle DIY subbene som er blitt laget av forumets medlemmer og går med planer om å lage meg en selv.

Jeg er imidlertid ute etter mer trykk litt høyere opp i frekvens enn i SVS land. Jeg tenkte å høre om noen har ideer eller linker til sider med tegninger o.l til basskasser som er tunet til frekvensområdet 50-180/200hz?

Jeg har lest mye på Speakerplans, men skulle gjerne hatt noen som er litt enklere å bygge enn de hornene som er der.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke bedre å ta dette i denne tråden, akkurat det samme de karangler om der!

http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...kassebass.html

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fulgt med på den tråden men det kom ikke noe spesifikke vettuge forslag på DIY kasser ut av den så da laget jeg min egen tråd

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har planer om å bruke seas L22RN4X/p i åpen baffel.
    Dette elemententet er veldig bra til midbass..

Verdt å sjekke ut?

Andreas

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det en 8" med alumembran da Andreas? Er vel begrenset hvor mye "party" det blir utav det uten akustisk forsterkning?

Hva med den 21" P-audio'en på torget nå, i en 100liters lukket kasse eller noe, det burde rive skinnet av pølsa!

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med denne?

Specs'ene på denne er vel midt i blinken for det jeg er ute etter? Ikke verdens vakreste, men med høyttalerstoff foran blir den vel helt grei.

Vedlegg 48226

Tenkte å bruke dette elementet fra Ljudia

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du bruke dette i lag med?

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel sammen med utstyret i signaturen min, jeg vil ha mer basstrøkk i brystet.

Er ute etter ideer som kan gi meg dette.

Edit: Hvis det var forsterker du tenkte på så blir det vel en Behringer EP2500.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Er ikke det en 8" med alumembran da Andreas? Er vel begrenset hvor mye "party" det blir utav det uten akustisk forsterkning?

Hva med den 21" P-audio'en på torget nå, i en 100liters lukket kasse eller noe, det burde rive skinnet av pølsa!
    Det er jo ikke dypbass dette skal spille, så to eller fire L22 hadde nok gjort mye jobb de...

Andreas

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan vanskelig forestille meg at du får tilfredstillende resultat av å bygge et monster av et basshorn i lag med det utstyret du har i signaturen din.

For det første er det du har allerede ferdige systemer, for det andre får du inn et nytt element som er rundt 20dB mer effektivt.

Å få det basstrykket du beskriver vil ikke være spesielt vanskelig, men du bør nok starte med blanke ark mht høyttaler og designe hele greia med utgangspunkt i hva du ønsker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helu.
    Jeg har nylig bygget meg et basshorn til kinoen. Og det er noe jeg vil absolutt vil anbefale å prøve!
    Med èn peerless xxls 844 drevet av en zachry 250, spiller den fra 2 stk TC2+ i hver sin 100+L kasse drevet av en TA2400MX pa-amp, ned til 60-70hz. Med en liten forlengelse av hornet og større munning skal jeg få hornet effektivt ned til 50-60hz.

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    helu.
    Jeg har nylig bygget meg et basshorn til kinoen. Og det er noe jeg vil absolutt vil anbefale å prøve!
    Med èn peerless xxls 844 drevet av en zachry 250, spiller den fra 2 stk TC2+ i hver sin 100+L kasse drevet av en TA2400MX pa-amp, ned til 60-70hz. Med en liten forlengelse av hornet og større munning skal jeg få hornet effektivt ned til 50-60hz.
    Egen design eller?

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    helu.
    Må bare si det at jeg kan ikke forestille meg at XXLS er et bra/passende element til verken horn eller så høye frekvenser... Disse elementene er beregnet til dypbass og har derfor unødvendig lang slaglengde, høy mms, unødvendig lav Fs og høy Vas.
    Et typisk PA-element vil ganske sikkert gi bedre resultat

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes sikkert bedre element til formålet. Men fikk veldig bra simulerings-resultater i "hornresponse" og selve hornet fungerer så bra at eg ikke kunne ønsket meg noe bedre. Tegn til vrenging finnes ikke, selv om man skrur opp til volumer hvor det begynner å bli skadelig for hørselen. Kassen resonerer litt, men mindre enn ventet iom. at det er 16mm kryssfiner. selve subkassen inni er av 22mm spon.
    Den største fordelen med peerlessen over alle andre basselementer eg har hørt er at den ikke lager en eneste lyd utenom akkurat de lydene den skal lage. Stor fordel i horn-sammenheng siden enhver form for ulyder fra selve elementet blir per definisjon 8x sterkere. (sensitiviteten økte med 9db).

Hornet designet jeg i det nevnte programmet "hornresponse". Resultatet ble skremmende likt med simuleringen, målte først lukket kasse med mik 50cm fra membran, deretter horn med mik 50cm munning uten å endre på noen innstillinger noe sted. Den korte avstanden for å hindre rompåvirkning.
    Vil ikke si at dette generellt sett er ett bra design for folk flest, men ble designet til ett helt spesielt formål, nemlig for å i fornemmelse av mer kontant og hardt basstrykk som kommer forfra. Før hornet hadde jeg problemer med lokalisering av dybbass-subbene, som begge står i venstre hjørnet bak.
    Dette fungerte ypperlig, ingen av subbene kan lokaliseres lenger, og hornet leverer trykk i overflod.

Ett horn til ditt formål må nok endres en del for å fungere bedre på høyre frekvenser også. Kammeret før selve "halsen" på hornet har en del innvirkning her.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende!

Kan du poste en respons i lytteposisjon med og uten denne saken?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •