DIY; Modding av Vifa XT25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY; Modding av Vifa XT25

Hei alle DIY'ere!

Jeg har et prosjekt i gang nå hvor jeg skal bruke Vifa's nydelige XT25-TG30 ringradiator diskant.

Spørsmålet blir som følger;
    Steen Duelund lovpriset denne diskanten ... såfremt den fikk noen modifikasjoner.
    Den ene modifikasjonen går på å sette diskanten inn i et "svakt" horn (ref: Duelund pdf.
    De andre er mer mekaniske som går på modding av bakkammer og denslags. Jeg har googlet litt rundt og ikke funnet noen "samlende" instruksjoner om hvordan modifiseringen skal gjøres. Er det noen av dere der ute som sitter på en god "howto" på hvordan en kan modifisere XT25?

All hjelp er god hjelp

(Forresten; Stikkord for resten av prosjektet er Peerless HDS 164, gulvstående D'Appolito. Mer om hele greia senere ).

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.... Siden tydeligvis ikke så mange her inne har gjennomført denne moddingen, kan jeg jo skrive guiden selv. Fikk hjelp av en her i nabolaget som jeg kom i kontakt med på et annet forum, så nå har jeg modifisert og tatt bilder

Jeg skriver resten på engelsk i tilfelle det er noen andre der ute som kan ha nytte av dette.

Here's the guide on how to mod the excellent Vifa XT25 tweeter and hopefully make it even better.

Tweeter before mod;

First unscrew the front plate.
    You'll end up with something like this:

Use a small but somewhat stiff brush to apply water around the phaseplug:

The glue will expand and become white like this:

Now carefully try and insert a small and flat screwdriver in under the phasepluc and try to twist and ... turn.... and make the phaseplug come off. When it's not attached to the membrane anymore, just pull it out using... some pure force. ... And then lift the whole part with the voicecoil and the membrane off the magnet part. It will then look like this;

Remove the glue. If you let the glue have some time to dry a bit before you try to remove it, it will go easier (a minute or so). After you have removed the glue; you'll have these parts;

Membrane with the glue removed;

The magnet gap and where the phaseplug was glued to:

Then ... The modding starts. The thing you have to do is to remove some excessive glue around the outer edge of the membrane (on the inside). You also have to close the gap in the voicecoil with some glue (seen in the upper right corner).
    The inside WITH glue looks like this (the reflective part is the glue that you have to remove):

Another picture before modification:

Use a small brush here as well (the same brush if you're smart) and apply water. Then use some small tools to rip the glue of. ... The glue will become white here as well;

The tweeter with the glue removed;

Another one:

assemble the tweeter (use some glue to attach the phaseplug to the membrane):

... and you're done!

The sound should now be improved... More "open" and with somewhat more sensitivity.

So how does it sound? ... Well... I have just mounted them..., but I'm writing this stupid article before I've even heard them...

Hope it works though!

Thanx to people in the hifi-community for "exploring" this speaker and providing some info on how to do this. Especially thanks to the guys at the hifi4all.dk forum and Steen Duelund which has played his part in the exploration of this excellent tweeter.

I hope some of you might find this guide helpful... and feel free to contact me!

I've had a couple of minutes with them now, and I'm amazed by the sound they produce. I'm not able to tell you "how much better", but I really think there was a difference in sensitivity as I had to modify the tweeters crossover. It was also at night, so ... maybe the cleaner powergrid has to take some of the blame, but I could have spent hours listening to them... But something called me to bed. This tweak should also improve distortion at higher levels, but I'll try that later today. Anyway; No cons so far... only pros

Edit #1; Added comment about applying glue to the phaseplug when mounting it together... and a bit about the sound.

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Monteres elementet sammen uten lim på fasepluggen?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S3TR
    Spennende! Monteres elementet sammen uten lim på fasepluggen?
    Nei, jeg la litt lim under fasepluggen. Samme limen som jeg brukte for å tette svingspolen. Skal editere i guiden

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir spennende om du hører noen forskjell da!
    har et par xt25neo, med neodymium magnet og liten frontplate.. funker denne moden på de og? :-?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske overbevist om at det er samme "feilen" på neo utgaven. Jeg ville åpnet og sett etter.
    Det lille jeg hørte i går var utrolig pent ihvertfall...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva slags lim brukte du på spolen da?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe hobbylim ala carlsonslim. Så lenge den blir stiv når den tørker, så blir det greit

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Neimen se her ja... Du lærer fort

Leste ikke hele innlegget ditt, men siden du har en "waveguide" allerede i mdf baffelen din så er det unødvendig å frese mer av frontplaten slik at den blir enda mer "hornladet". Dette inngår også i xt25 (Duelund) moddingen.

Ser bra ut dette. Hyggelig å hilse på deg foresten...

mvh
    Odd Magnus

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bambadoo
    Neimen se her ja... Du lærer fort

Leste ikke hele innlegget ditt, men siden du har en "waveguide" allerede i mdf baffelen din så er det unødvendig å frese mer av frontplaten slik at den blir enda mer "hornladet". Dette inngår også i xt25 (Duelund) moddingen.

Ser bra ut dette. Hyggelig å hilse på deg foresten...

mvh
    Odd Magnus
    Jo takk
    Hyggelig å hilse på deg og. Alltid gøy å treffe fellow hifi interesserte!

Jeg har ikke utvidet waveguide pr nå, men det er jo planlagt.
    Utvidelse av waveguiden på den orginale frontplata får noen andre ta

Det låter meget bra nå forresten. Jeg har nok ikke tapt noe på dette. Følsomheten var absolutt merkbar og det låter deilig

... så nå pågår modifikasjonen av en forsterker... håper det kan fungere greit. Du må gjerne ta turen innom tråden for diskusjon rundt det og (denne tråden)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åpnet xt25-neo'en min og fant mye av det samme. var sog noen ting jeg stusset litt over.
    bakkammeret var ikke limt fast men satt kun fast med en dytt og vri funksjon og litt tetningslist. fjernet alt overflødig lim og limte alt sammen igjen, så blir spennende å høre forskjell her og
    Så takk for all inspirasjon!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hc_tk
    åpnet xt25-neo'en min og fant mye av det samme. var sog noen ting jeg stusset litt over.
    bakkammeret var ikke limt fast men satt kun fast med en dytt og vri funksjon og litt tetningslist. fjernet alt overflødig lim og limte alt sammen igjen, så blir spennende å høre forskjell her og
    Så takk for all inspirasjon!
    Flott!
    Merk at det er mange som gjør modifikasjoner med bakkammer og. Noen med hell...., andre med mindre. Du kan jo lage en lang tube som B&W har på sine diskanter og... fantasien setter grenser.., men skal du til med bakkammer mod, vil jeg foreslå å bruke måleapparater for å skjekke om mod'en ble vellykket. Har sett noen fæle ting på frekvenskurven hos noen etter dette er gjort.

Husk at du må endre på dempingen av diskanten i filteret pga økt følsomhet nå..., med mindre du liker det slik.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har jeg ikke planer om å endre selve kammeret, men fester det bedre til motoren og tette rundt kammeret.
    Bruker disse diskantene i bilen med aktiv deling så om følssomheten endrer seg er ikke det noen krise :P

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    legger ut noen bilder fra mine

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det virker som om alle som har ringradiator fra Vifa kan ha noe å hente på å gjøre dette. Fint at du fikk det til hc_tk!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    merket faktisk stor forskjell før og etter denne endringen. Vet ikke om det var limet jeg fjernet eller at jeg tettet bakkammeret. hadde litt problemer med at jeg ikke fikk den snerten i diskanten jeg ville ha uten å være plaget med sibilans. Det løste seg nå iallefall

Må også føye til at jeg fjernet limet mot fasepluggen på xt19'ene jeg har i stuen uten å gjøre noen videre modifikasjoner med disse, men merket ikke så stor forskjell her..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere som har testet?