Seas - Uff da! En lang og litt morsom historie?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Seas - Uff da! En lang og litt morsom historie?

Etter altfor mye seriøs jobbing på husprosjektet fant jeg ut at det i dag var på tide å knote litt med lyd igjen. Med huset for meg selv og et par testprosjekter i bakhodet lå jo alt til rette for en morsom kveld :grin:
    Den ene testen ville være å teste Seas L26 mot CA26 i min DIY fronter.
    Jeg hadde jo en runde eller tre med disse alu bassene i diverse testkasser før frontene ble bygget, men fant ut at det kanskje ikke var så dumt å sjekke de ut. I følge simuleringer skulle de både levere mer under 40-50hz enn CA26, og i tillegg har en flatere frekvensgang oppover mot delingen ved ca 350hz.

Som tenkt så gjort, først tok jeg noen målinger av CA26, før jeg byttet den ut med L26. Noen nye målinger ble gjort, og jeg bestemte meg for å bytte også i den andre høyttaleren, og ta en prøvelytt.

Men så var det akkurat det da! Tok ut alle skruene og oppdaget at basselementet ikke var til å rikke! Gjorde mange iherdige forsøk med diverse skruer, bolter og bor i skruehullene, men den ville for pokker ikke ut! :evil:

Ny ide! Testpcen var jo allerede oppkoblet, så jeg satte igang med sinustoner fra 20-100hz i håp om å riste den løs. Men neida :twisted:

Dette ble jo kjedelig, så jeg hektet inn et par skruer sånn just in case, og satte meg for å høre på musikk i stedet, og håpet den etterhvert ville gi opp og skrangle løs.

Disse høyttalerne drives altså biampet av et par Denon POA-2800 effektforsterkere, på 2x200w i 8ohm. Og for å hjelp til litt ekstra, slo jeg på tonekontrollene og la på 6dB ekstra i bassen!

Ladet med den mest hardtslående og bassrike musikken jeg kunne komme på, og volumkontrollen på -10 i AVR 3806, ble det jo rent morsomt allikevel.....

Så satt jeg der da, og var egentlig imponert over at den bassen aldri løsnet, og når det ristet som værst gikk jeg bort og kjente både på elementet og kassen ellers. JØSS! Slettes ikke dårlige de kassene gutt, tenkte jeg og var svært så fornøyd. Tilbake i sofaen lot jeg meg også imponere over hvor mye disse 10" tåler, og hvor mye bedre man så konutslaget på alubassen, sikkert mye pga fasepluggen, noe CA26 jo ikke har.
    Men selv i heller dunkel belysning stusset jeg mer og mer over at den alubassen MÅTTE da ha MYE større konutslag enn den andre :?: :?:
    Og mens jeg reiste meg fra sofaen for å ta dette i nærmere i ettersyn, lot jeg meg pånytt imponere (jepp var i godlynne idag ) over hvor stille og pent L26 jobbet, på tross av at den garantert overskred XMax med mer enn jeg ønsket å tenke på.

Hmmm, burde egentlig filmet dette og lagt det ut på AVForumet tenkte jeg

OG SÅ! var det plutselig en annen sans enn hørselen som våknet, for når jeg nærmet meg høyttaleren med L26 innstallert skjønte jeg brått at alt kanskje ikke var så imponerende og rosenrødt allikevel :roll:

FY DÆVEN og brent det luktet fra den bassen! :shock:
    Etter å ha spurtet tilbake til sofaen, kastet meg over fjernkontrollen og febrilsk trykket på Mute, kunne jeg konstatere to ting;

Elementet funker fortsatt, tilsynelatende helt ok.
    Og membranen av aluminium er en god varmeavleder, den var faktisk ganske så god å varm der innerst

Og bare for å legge til; CA26 luktet ikke varmt, var heller ikke varm. Og den sitter selvfølgelig fortsatt like fordømt fast! :evil:

:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Etter altfor mye seriøs jobbing på husprosjektet fant jeg ut at det i dag var på tide å knote litt med lyd igjen. Med huset for meg selv og et par testprosjekter i bakhodet lå jo alt til rette for en morsom kveld :grin:
    Den ene testen ville være å teste Seas L26 mot CA26 i min DIY fronter.
    Jeg hadde jo en runde eller tre med disse alu bassene i diverse testkasser før frontene ble bygget, men fant ut at det kanskje ikke var så dumt å sjekke de ut. I følge simuleringer skulle de både levere mer under 40-50hz enn CA26, og i tillegg har en flatere frekvensgang oppover mot delingen ved ca 350hz.

Som tenkt så gjort, først tok jeg noen målinger av CA26, før jeg byttet den ut med L26. Noen nye målinger ble gjort, og jeg bestemte meg for å bytte også i den andre høyttaleren, og ta en prøvelytt.

Men så var det akkurat det da! Tok ut alle skruene og oppdaget at basselementet ikke var til å rikke! Gjorde mange iherdige forsøk med diverse skruer, bolter og bor i skruehullene, men den ville for pokker ikke ut! :evil:

Ny ide! Testpcen var jo allerede oppkoblet, så jeg satte igang med sinustoner fra 20-100hz i håp om å riste den løs. Men neida :twisted:

Dette ble jo kjedelig, så jeg hektet inn et par skruer sånn just in case, og satte meg for å høre på musikk i stedet, og håpet den etterhvert ville gi opp og skrangle løs.

Disse høyttalerne drives altså biampet av et par Denon POA-2800 effektforsterkere, på 2x200w i 8ohm. Og for å hjelp til litt ekstra, slo jeg på tonekontrollene og la på 6dB ekstra i bassen!

Ladet med den mest hardtslående og bassrike musikken jeg kunne komme på, og volumkontrollen på -10 i AVR 3806, ble det jo rent morsomt allikevel.....

Så satt jeg der da, og var egentlig imponert over at den bassen aldri løsnet, og når det ristet som værst gikk jeg bort og kjente både på elementet og kassen ellers. JØSS! Slettes ikke dårlige de kassene gutt, tenkte jeg og var svært så fornøyd. Tilbake i sofaen lot jeg meg også imponere over hvor mye disse 10" tåler, og hvor mye bedre man så konutslaget på alubassen, sikkert mye pga fasepluggen, noe CA26 jo ikke har.
    Men selv i heller dunkel belysning stusset jeg mer og mer over at den alubassen MÅTTE da ha MYE større konutslag enn den andre :?: :?:
    Og mens jeg reiste meg fra sofaen for å ta dette i nærmere i ettersyn, lot jeg meg pånytt imponere (jepp var i godlynne idag ) over hvor stille og pent L26 jobbet, på tross av at den garantert overskred XMax med mer enn jeg ønsket å tenke på.

Hmmm, burde egentlig filmet dette og lagt det ut på AVForumet tenkte jeg

OG SÅ! var det plutselig en annen sans enn hørselen som våknet, for når jeg nærmet meg høyttaleren med L26 innstallert skjønte jeg brått at alt kanskje ikke var så imponerende og rosenrødt allikevel :roll:

FY DÆVEN og brent det luktet fra den bassen! :shock:
    Etter å ha spurtet tilbake til sofaen, kastet meg over fjernkontrollen og febrilsk trykket på Mute, kunne jeg konstatere to ting;

Elementet funker fortsatt, tilsynelatende helt ok.
    Og membranen av aluminium er en god varmeavleder, den var faktisk ganske så god å varm der innerst

Og bare for å legge til; CA26 luktet ikke varmt, var heller ikke varm. Og den sitter selvfølgelig fortsatt like fordømt fast! :evil:

:-D
    Hehe, morsom historie!

Høres ut som at L26 har hatt en nær døden opplevelse.

Ang. fast basselement: har du mulighet for å åpne noe på baksiden av kassene (terminal f.eks) og evt. dytte elementet ut?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Hehe, morsom historie!

Høres ut som at L26 har hatt en nær døden opplevelse.

Ang. fast basselement: har du mulighet for å åpne noe på baksiden av kassene (terminal f.eks) og evt. dytte elementet ut?
    Når jeg har skrevet et av AVForumets lengste innlegg, håper jeg ikke alle føler trang til å quote det :-D

Og nei dessverre. Denne kassen er hellimt og tett, uten hull eller luker av noe slag.
    Bassrefleksporten kunne vært en løsning, men røret er limt fast, og viste seg heller ikke enkelt å få løsnet. Men det går nok om jeg absolutt vil :-D
    Porten sitter like under elementet, men er ikke mer enn 75mm i diameter så hvor mye det hjelper vet jeg ikke. Også er det noen avstivere i veien der også gitt...........

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine forslag

-Tette bassporten for å bygge mere trykk i kassa.
    -Bruke maskinskruer som passer akkurat i hullene på elementet for å terse det løst.
    -Holde igjen membranet på en skånom måte med lik trykkfodeling og kjøre trykkluft inn i kassa (hva med andre element?)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bruk trykkluft!

Det med skruer pleier å funke. Karosseriskruer pleier også å funke, akkurat så store at de griper i hullet. Så må du trekke og holde slik at materialene får tid til å gi etter.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S3TR
    Mine forslag

-Tette bassporten for å bygge mere trykk i kassa.
    -Bruke maskinskruer som passer akkurat i hullene på elementet for å terse det løst.
    -Holde igjen membranet på en skånom måte med lik trykkfodeling og kjøre trykkluft inn i kassa (hva med andre element?)
    - Tette bassporten ble forsøkt.
    - Maskinskruer og bor ble forsøkt, vurderte å gjenge opp hullene i elementet for å dra det ut.
    - Bassen sitter alene i eget kammer og således er det ikke noe problem, men å holde igjen membran og fylle kassen med trykkluft hørtes ut som et problem :-D

Min løsning: Sette inn igjen CA26 også i andre kassen og være fornøyd med at de ikke lukter svidd!

Men jeg ville veldig gjerne forstått hva som skjedde og hvorfor. Ifølge simuleringer skulle ikke L26 få noe større konutslag enn CA26, i tillegg har L26 større oppgitt effekttålighet - 120w vs 100w.
    Eneste forskjellen på disse to elementene er jo membranen.
    Men muligens ligger noe av svaret i fasepluggen, og at denne stenger for ventileringen av talespolen?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy dæven var nytt for meg, men skjønner poenget...
    Imponerende hva noen elementer tåler - og likevel virker etterpå!

Har du hatt noe slags pakningsstoff på det elementet som sitter fast?

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    - Bassen sitter alene i eget kammer og således er det ikke noe problem, men å holde igjen membran og fylle kassen med trykkluft hørtes ut som et problem :-D
    Kanskje ikke helt gjennomtenkt det forslaget nei

L26 og CA26 er ganske så forskjellige, Fs feks: 20Hz vs 29Hz. Jeg tror L26 fikk dårlige arbeidsforhold i tillegg til voldtekten Er du sikker på du har korrekt simulering?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du over hodet signal på CA-en da?

Newcomer BM BOB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å legge høyttaleren ned for å få hjelp av tyngdekraften samtidig som du kjører musikk eller sinustoner?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hadde du over hodet signal på CA-en da?
    Å jada, den jobbet så det holdt den. Ingen fare med annet. Men som sagt fikk jeg et sterkt inntrykk av at L26 hadde mye større konutslag, uten at jeg kan garantere det. I dunkel belysning og noen pils innabords er det mulig jeg så litt dårlig, men skulle jeg tippe ville jeg sagt at CA26 var i nærheten av XMax, mens L26 heller var nærmere XMech :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S3TR
    Kanskje ikke helt gjennomtenkt det forslaget nei

L26 og CA26 er ganske så forskjellige, Fs feks: 20Hz vs 29Hz. Jeg tror L26 fikk dårlige arbeidsforhold i tillegg til voldtekten Er du sikker på du har korrekt simulering?
    L26 og CA26 er identiske bortsett fra membranmateriale og faseplugg. Magnet, talespole, kurv og oppheng er likt.

Men med annen membranvekt er det klart at parametrene er forskjellige.

Kassene er på totalt 64L, bassrefleksrør er Ø75 x L175mm. Med endel dempemateriale får de Fb 29-30hz.
    Prøv gjerne en simulering og se om det er noe jeg har oversett/ikke forstått, jeg er dog rimelig sikker på at simuleringene er korrekt.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte en gang en korketrekker for å fiske ut et element som satt godt, men det er en viss fare for at du river litt i mdf-en bak skruehullet i elementet da...

Edit: fra Manic Miner sin guide på bytting av subelement i PB 12Plus:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ingen tvil om annet enn at dette har blitt krympet fast igjennom vinteren. Her på indre østlandet har vi hatt under 20% rel fukt nå siden før jul. Da skjer det saker og ting, selv med MDF
    Tror ikke det er mulig å få elementet ut igjen uten å skade kasse og/eller finish.

Her er mine simuleringer i Bassbox:
    Rød=L26, grønn=CA26

Frekvens:

Seas - Uff da! En lang og litt morsom historie?-ca26vsl26_fr-jpg

Konutslag ved 100w inn:

Seas - Uff da! En lang og litt morsom historie?-ca26vsl26_cd-jpg

Impedans:

Seas - Uff da! En lang og litt morsom historie?-ca26vsl26_imp-jpg

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med dine data får jeg følgende max CD ved gitt effekt:
    120W L26-7mm@44Hz CA26-6,5mm@47Hz
    138W L26-7,5mm@44Hz CA26-7mm@48Hz

Iflg. mine beregninger tåler altså CA26 18W mer enn L26 i denne kassa og da snakker vi linær slaglengde. CD toppen for L26 er smalere med brattere stigning:

Den grå delen av den oransje grafen er der L26 går over x-max. CA26 er på x-max med 138W inn. Hvor mye effekt elementene faktisk fikk vha tonekontrollene vet jeg lite om

Prøvd å varme opp elementet med hårføner? Du bør jo prøve mye rart før du velger å skade ting.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer nok bra det S3TR. Forskjellen er altså kun 0,5mm rundt xmax, og ikke 5mm som jeg fikk inntrykk av.

Såfremt det ikke skjedde et eller annet med den ene effektforsterkeren, slik at den totalt mistet kontrollen, tror jeg nok simuleringene stemmer, og at det hele var et synsbedrag.
    Men at CA26 tilsynelatende taklet en del høyere effekt er det ikke tvil om, temperaturforskjellen mellom de to elementene var absolutt ikke innbilning.

Jeg antar at begge elementene fikk sånn omtrentlig hva forsterkerne klarte å levere, og at 200w+ i et kvarters tid enkelt og greit er mer enn hva elementene er designet for.

Kanskje membranvekten får en større betydning når forsterkerne er i ferd med å miste kontrollen? Rett og slett større masse som er i sving, og dermed tyngre å bremse?

Kanskje Snickers-is har noen kunnskaper å dele her, om hva som skjer rent elektrisk når elementet farer langt utover xmax, kontra dempingsfaktoren på forsterkeren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •