Spm angående shuntventiler / styring av gulvvarme. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Hvis du har fliser på bad kan du la den sløyfa være helt åpen, det fungerer bra hos meg ihvertfall, jeg kjører alle sløyfer der det er fliser på gulv helt åpne dvs.på bad vaskerom og hall.
    Det fungerer bra å ha helt åpen sløyfe i hallen ettersom det er åpen trappeoppgang til loft og varmen stiger opp og varmer opp loftstua også.

@norcad: det er ikke såvidt meg bekjent ikke vanlig å montere shuntventil på hver enkelt sløyfe, det ville isåfall blitt en veldig kostbar løsning.

Angående problemet ditt med at overhetingsvernet slår ut, det må sies at jeg synes det høres veldig rart ut at vernet stopper pumpa og ikke stopper varmekolbene, har du forsøkt å justere ned temperaturen på varmekolbene?
    Hvis jeg var deg ville jeg først og fremst undersøkt litt nærmere angående det med innstilling på varmekolbene og om værnet virkelig er ment å stoppe sirkulasjonspumpa.
    Du trenger uansett ikke mere enn rundt 40 grader på vannet som skal ut mot shunten og videre til gulvsløyfene, 70 grader høres ihvertfall vanvittig høyt ut.
    Shuntventil på hver enkelt sløyfe var noe som kom frem i et innlegg i denne tråden, og ikke noe som var kjent for meg heller. Jeg forsøkte bare å konkludere utfra hva jeg (muligens) hadde forstått.

Vernet er ment å stoppe kun pumpa ja, idet pumpe og vern kom ferdig koblet med kun vanlig stikk til 220V - plug and play
    Varmekassetten derimot er 3 stk 2kw varmekolber som er koblet til 3-fase (for å slippe store sikringer og grove kabler på 1-fase)

Dette systemet har ikke noe vannreservoar, og varmekassetten inneholder vel ca 3 liter vann, derfor er temperaturen såpass høy for at ikke temperaturen skal synke når flere kretser går samtidig. Et annet moment jeg fikk opplyst ifbm med temperaturen var fordelen med temp over ca 65gr pga sopp og bakterier.
    Vannet ut fra pumpa reguleres til ca 36gr (hvis jeg husker rett).

Anlegget ble forøvrig kjøpt som et DIY sett fra et rørleggerfirma, og monteringsveiledning, oppkobling og innjusteringsprosedyre må de stå inne for.
    Det fungerer ihvertfall upåklagelig foruten nevnte sikkerhetsvern, om enn noe dyrt i drift foreløpig :???:

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående sopp og bakterier gjelder dette for forbruk/tappevann, ikke for vannet som skal sirkulere i gulvsløyfene. (legionella)
    Så det er greit, tappevannet skal normalt sett holde rundt 70 grader, mens du skjelden har behov for mere enn rundt 40 grader på reservoaret til gulvvarmen.
    Du bruker vel ikke elkassetten til oppvarming av tappevannet også?
    At sirkulasjonspumpa skal reguleres slik at den stopper er for meg et stort under! i så tilfelle vil jo varmevekslingen også stoppe.. og som følge av det vil temperaturen i elkassetten skyte i været før varmekolbene slår seg av..
    Kan det rett og slett være at thermostaten i elkassetten ikke fungerer skikkelig?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående sopp og bakterier gjelder dette for forbruk/tappevann, ikke for vannet som skal sirkulere i gulvsløyfene. (legionella)
    Så det er greit, tappevannet skal normalt sett holde rundt 70 grader, mens du skjelden har behov for mere enn rundt 40 grader på reservoaret til gulvvarmen.
    Du bruker vel ikke elkassetten til oppvarming av tappevannet også?
    At sirkulasjonspumpa skal reguleres slik at den stopper er for meg et stort under! i så tilfelle vil jo varmevekslingen også stoppe.. og som følge av det vil temperaturen i elkassetten skyte i været før varmekolbene slår seg av..
    Kan det rett og slett være at thermostaten i elkassetten ikke fungerer skikkelig?
    Tror du misforstår noe her, eller så er det jeg som ikke forstår spørsmålene dine.
    Jeg er enig i at man ikke har behov for mer enn 40gr i reservoaret til gulvvarme, men her er det snakk om et system uten noe vannreservoar.
    Hvis jeg setter lav temperatur på termostaten til varmekassetten, og alle kursene åpner samtidig vil temperaturen synke i hele anlegget. Da ville det ikke være noe varmeveksling, men derimot ville alt returvannet gå via varmekolben, og den ville ikke klare å holde temperaturen høy nok "on the fly".
    Hvor lavt jeg kan gå har jeg riktignok ikke testet ut, men bare fulgt anbefalingene fra leverandøren av systemet.

Dette brukes ikke til tappevann nei.

Dette temperaturvernet som stenger av sirkulasjonspumpen er utrolig dårlig gjennomtenkt spør du meg, så der er vi helt enig. Men i teorien er dette ment for å sikre gulv med parkett og andre følsomme materialer mot overoppheting.
    Det gjør det jo også, problemet er at det aldri starter igjen, fordi temperaturen ikke kan synke sålenge varmekolben fortsatt er innkoblet.
    Men at varmevekslingen stopper og temperaturen skyter i været forstår jeg ikke hva du mener med. Temperaturen i varmekassetten er ca 70gr hele tiden den, noe mer får det jo ikke blitt sålenge termostaten til varmekolbene er funksjonell.
    Noe varmeveksling foregår jo heller ikke sålenge temperaturen utfra pumpen er over ca 36gr. Termostaten som styrer varmevekslingen er helt stengt, det har jeg sjekket. Det som skjer er bare at varmen sakte men sikkert jevner seg ut via innsiden på varmekassetten, selv om termostaten altså stenger for vannet ut. (Litt dårlig forklart)

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha.. da skjønner jeg straks litt mere, men si meg er den sirkulasjonspumpa bare on/off eller har du mulighet il å justere hastigheten trinnløst evt. i flere trinn?
    Hvor mange grader har du på vannet som kommer tilbake fra sløyfene?
    Hvis vannet har 36 grader inn i sløyfa bør det være rundt 5-6 grader kaldere på retur.
    (jeg spør fordi at om temperaturforskjellen er liten betyr det at du har for høy hastighet på vannet som sirkulerer i gulvet, og da vil muligens ikke el-kassetten fungere optimalt)

En mulighet vil kanskje være å kople en termostat på vannet som går til gulv fordelingen (denne koples slik at den slår av og på el-kassetten ved temperatur på mellom 35-38 grader) Maks 38 grader er det mange gulvprodusenter anbefaler som maks temperatur på vann i gulvvarme.
    Dette vil jo i prinsippet være et likeværdig om ikke bedre sikkringssystem i forhold til å slå av sirkulasjonspumpa ved høy temperatur.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, da snakker vi samme språk her :-)

Det er 3 trinn på pumpa, mens temperatur på tur/retur husker jeg ikke eksakt, men mener det var 36/32 sist jeg sjekket. Returtemp varierer vel muligens noe etter hvor mange kurser som er åpne og hvor kaldt det er.

På vinteren bruker jeg vedovn i tillegg, og med -30 ute på natta og huset blir kaldt vil jo alle kretser åpne mer eller mindre samtidig og bruke en tid på å varme opp igjen gulvet og rommene. Men innen jeg står opp igjen er det lunt og godt :-D

Ellers er jeg helt enig at sikkerhetsvernet burde slå av varmen istedetfor, eller i tillegg til sirkulasjonspumpen.

Men så lenge termostaten ut fra varmekassetten fungerer så er det jo ikke noe problem. Og får jeg 70gr på vannet ut til gulvene antar jeg at vi hadde merket det rimelig kjapt når noen trådde på gulvet :-D

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ideelt sett burde det vært en sirkulasjonspumpe med trinnløs hastighetsregulering, men det kan jo være værd et forsøk å stille ned hastigheten et hakk for å få litt større temp forskjell inn/ut av sløyfene.
    Med det tror jeg nok el-kassetten og termostaten vil få noe lettere arbeidsforhold (ikke så mye av/på med el-kassett og åpne og struping i termostaten) forhåpentligvis vil det igjen medføre en jevnere temperatur også.
    Det vil uansett ta noe tid før effekten av eventuelle endringer du gjør.
    Vil også anbefale at du installerer en liten akkumulatortank, det vil også bidra med at du får jevnere temperatur og lettere for å justere varmen til ideelle verdier,og om du en dag bestemmer deg for å innstallere en varmepumpe vil du jo med fordel fortsatt kunne bruke den

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ideelt sett burde det vært en sirkulasjonspumpe med trinnløs hastighetsregulering, men det kan jo være værd et forsøk å stille ned hastigheten et hakk for å få litt større temp forskjell inn/ut av sløyfene.
    Med det tror jeg nok el-kassetten og termostaten vil få noe lettere arbeidsforhold (ikke så mye av/på med el-kassett og åpne og struping i termostaten) forhåpentligvis vil det igjen medføre en jevnere temperatur også.
    Det vil uansett ta noe tid før effekten av eventuelle endringer du gjør.
    Vil også anbefale at du installerer en liten akkumulatortank, det vil også bidra med at du får jevnere temperatur og lettere for å justere varmen til ideelle verdier,og om du en dag bestemmer deg for å innstallere en varmepumpe vil du jo med fordel fortsatt kunne bruke den
    Vel maskinisten, da skal jeg lære deg livets største og viktigste læresetning:

Ikke kødd med noe som funker! :-D

Foruten det stupido overtemp vernet, fungerer anlegget stabilt og har gjort det nå i 2 år, det er bare du som har trodd noe annet.

Men jeg setter pris på forklaringer og tips selvfølgelig!

I et innlegg lenger opp i tråden la jeg ved et innlegg med bilde av anlegget, der ser du at det har en (bitte)liten akkumulatortank, men ikke noe reservoar hvis det er hva du sikter til.

I et innlegg skrev jeg også at fremtidsplaner er antagelig å bli koblet til et fjernvarmeanlegg som er under utbygging i nabolaget. Men enn så lenge ber jeg sjefen om bonus hver gang strømregningen kommer

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tanken er nok bare en ekspansjonstank som er beregnet for å ta opp trykkforskjell som oppstår i systemet pga. varierende temperatur.
    Med akummulatortank tenker jeg i størrelse rundt 120 liter.

Jeg er forøvrig helt enig angående å ikke ''kødde'' med ting som funker, men jeg er nok av natur litt sånn at alt som kan forbedres bør forbedres, jeg liker det å tune og holde på med sånt

Du bør også ha litt i bakhodet at fjernvarmeanlegg ikke nødvendigvis vil representere en økonomisk gevinst for deg i forhold til varmepumpe, har hørt skrekkeksempler på at det i noen tilfeller faktisk har blitt dyrere.
    Så du må ihvertfall sørge for å få skikkelig dokumentasjon på kostnader pr Kw før du bestemmer deg.
    Kunne også vært artig om du tar frem denne tråden fra glemselen igjen, og deler dine erfaringer enten det blir tilknytting til fjernvarme eller varmepumpe engang i fremtiden..

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •