Runes "DIY" 2-veis klone prosjekt - "nytt" delefilter!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Runes "DIY" 2-veis klone prosjekt - "nytt" delefilter!

Siden jeg nå endelig har kommet i gang med mitt kloneprosjekt av en gammel, velkjent betong-marmorkross høyttaler som fortsatt står hjemme hos foreldrene mine i Norge, tenkte jeg at jeg skulle vise frem litt tegninger og bilder her. Mange ser sikkert hva som er utgangspunktet for mitt prosjekt selv om jeg har laget et par veldig små modifikasjoner.

Elementene jeg bruker er de samme som i originalen, et 8" SEAS P21REX basselement, og en SEAS 25TAF/G aluminium domediskant. Delefrekvensen ligger på ca 2500 Hz, og kabinettet blir, i hvert fall foreløpig, "bare" laget i mdf, og ikke i originalutførelsen med betong. Jeg har ikke bestemt meg helt for finish enda, men i øyeblikket heller det mot noe ganske nærme originalen med hvit maling eller lakk.

Jeg har laget min versjon litt høyere enn originalen for å få plass til delefilteret i sokkelen. Nederste del av sokkelen blir laget i skifer, siden jeg har 3 plater fra et gammelt biljardbord stående i oppkjørselen. Dette blir et relativt billig prosjekt hvor jeg har betalt i underkant av 2000 kroner (ca $250) for elementer og delefilter og $60 for to 8x4 fots 3/4" (19 mm) mdf plater. Skiferen fikk jeg gratis via Craigslist for en tid siden.

Legger ved en skisse av prosjektet. Jeg har saget mdf til en høyttaler, så jeg får ta noen bilder av hva jeg har gjort så langt og poste det senere.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at det ikke er noen responser på tråden enda, men jeg tenkte jeg skulle poste et par bilder siden jeg har begynt å frese ut hull til elementene.

Første fres unnagjort for basselementet:

Min selvlagde sirkel jig:

Nøyaktighetssjekk av hele fresen for basselementet, veldig nærme perfekt:

Jeg fikk frest ut hull til begge elementene i en høyttaler. Den andre høyttaleren er ikke ferdigsaget enda 8) Venter fortsatt på å få diskantene og delefilteret i posten, men de kommer nok snart.

Og jada, jeg jobber ute på terrassen Har ikke noe skikkelig arbeidsrom, og det var sommer og fint i hagen her i Berkeley i dag, så det var ikke noe problem.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så veldig fine ut de kassetegningene der!

Hvor mange liter er de, og hvordan er avstemmingsfrekvensen?

På fjellet her i Telemark var det -13,5 i dag tidlig, så vinteren er ikke helt over ...

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare spørre om bildene er synlige her. Jeg ser dem i Chrome, men ikke i IE på jobben. Kan dere som leser tråden si fra om de synes eller ikke?

Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Så veldig fine ut de kassetegningene der!

Hvor mange liter er de, og hvordan er avstemmingsfrekvensen?

På fjellet her i Telemark var det -13,5 i dag tidlig, så vinteren er ikke helt over ...
    Originalen (tror jeg) hadde et kassevolum på ca 43 liter. Hvis man legger til 10% eller noe slikt for demping er kanskje effektivt volum på 47 liter, som med dette elementet gir en Fb på 37,1Hz (hvis jeg har forstått beregningene riktig). Er ganske sikker på at originalporten hadde en diameter på ca 7,5cm, men jeg vet ikke hvor lang den var. Jeg regner med å måtte prøve og feile der, men tips og innspill mottas med stor takk.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene ser veldig bra ut i Firefox Sikkert lurt å jobbe ute også mtp. mdf støv.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Bildene ser veldig bra ut i Firefox Sikkert lurt å jobbe ute også mtp. mdf støv.
    Jeg så at du sa noe om quarter wave konstruksjon før du slettet det, men jeg er ganske sikker på at dette ikke er en slik konstruksjon (hvis det ikke er noe jeg har misforstått veldig her da). Uansett er jeg veldig spent på resultatet siden originalen hadde latterlig bra bassrespons.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slettet det da jeg hadde i minnet noen byggebilder av Bob Brines konstruksjoner. Googlet opp igjen siden igjen og så at det ikke var de store likhetene. (ett tysk diy forum)

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk saget of frest og limt litt i helga. Det er fortsatt sommerlig her, så jeg kan stå ute med fresen

Har kikket litt på kasse og bassportberegningene her, og kassen min har potensiale for et volum på 46 liter eller noe veldig nærme det. Det er enkelt nok å justere det litt hvis jeg vil. Men hvis jeg bruker den største versjonen på 46 liter har jeg kanskje et effektivt volum på 50 liter med demping. Fb blir da på 36,4 Hz, og noen tips jeg har fått indikerer at jeg bør tune bassporten til noe i nærheten av 34 Hz. Innspill på dette mottas med takk.

Skal legge ut noen flere bilder når jeg kommer hjem fra arbeid senere i dag.

Og de pokkers diskantelementene og delefilterene har sittet i tollen i over 2 uker ett eller annet sted på østkysten, men jeg håper at det kommer snart :evil: :evil:

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar gjerne imot kommentarer på volumberegningene

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du skriver at orginalen har ca 43L, og at du ikke vet hvor lang porten er, hvordan kan du da vite Fb ?
    I en bassrefleks er det porten som bestemmer avstemmingen (sammen med volumet av kassen selvfølgelig), men du kan altså få samme Fb i forskjellige kassestørrelser, bare du justerer porten deretter.

Bassbox foreslår 44L avstemt til 34hz som "high fidelity". Og det er vel tett på orginalen etter hva jeg forstår. Med Ø75mm port, blir lengden da 21cm.
    Samme avstemming får du i 46L om du bare korter ned porten 1-1,5cm.

Begge deler er med minimalt med dempemateriale, dvs kun at bakvegg og topp eller bunn er dekket.
    I en godt konstruert bassrefleks skal det ikke være behov for dempemateriale (i teorien), det er i tilfelle mest for å tune mellomtonen i en 2-veis.
    I et høyt kabinett vil du kunne få stående bølger som strekker seg ned i bassområdet, og det er da lurt å teste ut tykkere demping i bunn/topp.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Auda, det var visst noe jeg ikke hadde forstått her Den boka some er på pdf på eltek sine sider bruker Fb som "kassens avrullingspunkt" og så har de en separat beregning for tuningen av porten. Men jeg skjønner hva du sier.

Lurte på om noen her tar hensyn til at beregnet portlengde ofte er lengre enn det som blir riktig i praksis? Jeg så at Troels Gravesen gjorde noen tester rundt dette.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassrefleks er ikke en 100% vitenskap i praksis.
    Det er flere forhold som kan endre resultatet i praksis ifht simuleringer;
    - Luftlekkasje og komprimering av lufttrykket i kassen
    - Portplassering ifht til vegger i kassen og element
    - Dempemateriale som flytter seg eller komprimeres av lufttrykket
    - "Uvanlige" dimensjoner på porten
    - Turbulens og resonans i porten
    - Utforming av endene på porten
    osv osv.

I de fleste "normale" tilfeller bommer riktignok ikke simuleringen med mer enn en hz eller tre. Noe som ikke er hørbart eller noe som helst krise i praksis.
    Men ønsker man å være pirkete eller har en litt vanskelig konstruksjon setter man inn en port som er litt lenger enn hva simuleringen tilsier, og etter en impedansmåling kan man korte ned porten til man får rett avstemming.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, etter å ha vært i det amerikanske tollsystemet i litt over 4 uker kom endelig diskantene og delefilteret fra Sverige i dag. Fresingen og sagingen går sakte fremover, jeg har ikke så mye tid til å jobbe på prosjektet, men nå ser jeg mere lyst på det siden jeg har alle delene jeg trenger.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et spørsmål til forsamlingen. Jeg har planlagt å ha delefilteret i sokkelen på kabinettet, utenfor selve høyttalerkassen. Hvordan bruker dere å føre kabler gjennom en av veggene i kassen for å få en lufttett konstruksjon? Er det nok å tette med litt silikon e.l. eller er det noen bedre metoder der ute?

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hallo:)

je borra bare akkurat hull til å stikke gjennom kablene og tettet igjenn med tec7, når je gjorde det samme
    men silikon vil nok også fungere fint

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle poste et par bilder til her siden jeg har kommet en del lengre enn oppdateringene skulle tilsi. I dag er det tid for et par frese og limebilder. Brukte vanlig trelim til å lime sammen platene siden en test jeg leste her påsto at det var sterkere enn polyuretanlim.

Et par av tvingene mine streiket, så da ble rådyra gode.

Et par bilder av testfitting av stivere:

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort en del flere ting på prosjektet mitt, men lurte plutselig på en ting. Jeg kjøpte kontakter fra partsexpress (Parts-Express.com:*Dayton BPA-38SN HD Binding Post Pair Satin Nickel | Post binding posts binding post binding air dayBinding123008) og monterte dem (i hvert fall midlertidig) i helga. Men hvor mye motstand er det egentlig i mdf? Trenger jeg noe isolasjon mellom kontaktene og mdfen? Har aldri sett at dette er noe problem, men jeg tenkte jeg kunne spørre.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDF er ikke ledende, så det kan du ta helt med ro. :-D

Ser bra ut dette (fortsatt), og av og til er det tvingende nødvendig med litt kreativitet under limeprosessen...

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et spørsmål til forsamlingen. Hvordan i all verden kan jeg finne riktig polaritet på mine SEAS H398 25TAF/G diskantelementer? Det er ikke noe merking på dem, jeg har lest at det ikke fungerer med batteritrikset på diskanter, jeg har bare en høyttaler klar, og jeg har ingen måte å måle respons på her. Gode råd mottas med takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du måleutstyr så kan du jo se om frekvenskurven er flat eller om du har en stygg dip ved delefrekvensen. Eller så kan du jo spille sweep og høre eg frem..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •