Runes "DIY" 2-veis klone prosjekt - "nytt" delefilter! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Glem det du har hørt og koble på et 1,5v batteri. Ikke noe problem å se hvilken vei domen flytter seg, selv om det bare er 0,5mm.
    Dette var nærmest daglig gjøremål på mine 27TFFC og TDFC en tid med delefiltertweaking, ikke noe problem! :grin:

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Vel, nå må jeg nok krype til korset her. Jeg prøvde batteritesten, men siden diskanten har et slags fint metallgitter foran domen var det plent umulig å se noe bevegelse. Et annet råd jeg fikk var å legge fingeren veldig forsiktig på domen for å føle hvilken vei den gikk, men det gikk heller ikke pga metallgitteret. En ekstra inspekson av elementet fant dog at + og - var printet inn i terminalkortet rett ved terminalene :???: Dette fant jeg ut ca samtidig med at en fyr fra SEAS forklarte hvilken som var + og hvilken som var -, og også påpekte at det burde være printet inn i terminalkortet. Var kanskje litt trøtt i går da jeg prøvde å finne merkingen den første gangen :roll:

Takk for hjelpen i alle fall.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt å se at det ordnet seg

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok noen halvslappe mobilbilder i dag tidlig og tenkte jeg kunne legge dem ut her. En høyttaler er nesten ferdig, den andre trenger litt mer saging før jeg kan begynne å lime. Frontbaffelen er ikke limt fast enda, men det er så små toleranser der at den sitter fast hvis jeg bare presser den på plass.

Vidunderet:

Avrunding rundt bassrefleksporten. Porten i seg selv er det man caller "Schedule 40 PVC pipe" her i USA.

Det er bra med skarpt verktøy når man jobber med små toleranser. Tok mesteparten av hjørnet på bordsaga og sluttfinishen med fresen og en stor "Chamfer bit" som klarer å kutte hjørnet opp til 15mm.

Skal prøve å ta noen bedre bilder i helga.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble pent det der!
    Likte den skrå kanten på baffelen også.

Fortsatt hvit maling/lakk som er tanken på finishen?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvitt er fortsatt planen, men jeg tar ingen endelig avgjørelse på det før begge høyttalerne er ferdige. Er litt fristet til å prøve en lys finer, men jeg tenker at jeg gjør noen tester med maling og/eller lakk for å se hvordan det blir i skjøtene. Har lest nok om problemer med lakkering av MDF til at jeg er litt skeptisk til om det er det riktige valget akkurat nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo kjempefint ut. Kjekt å se så utført arbeid

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok et par bilder til av den innvendige dempingen og limingen av frontbaffelen. Enjoy:

Bitumendemping. Kjøpte noe greier på en byggvarebutikk som var for tetting på tak. Betalte $30 for en rull med 15 cm bred tetting med lim på baksiden med lengde på litt mer enn 20 meter. Den var bare litt mer enn en millimeter tykk så jeg brukte 3 eller 4 lag.

Kurve på baksiden av kabinettet. Dere kan se at man kan se hvor mdfen er bøyd på utsiden, men jeg håper litt sparkel kan fixe det.

Terminaler på baksiden av kabinettet. Enkle og greie og ganske billige, og jeg synes de ser bra ut.

Fylte opp slissene med noe "wood filler". På den andre høyttaleren fyller jeg opp før jeg bøyer.

Demping i toppen av kabinettet.

Demping i midten av kabinettet. Festet også ledningene et par plasser for å holde dem på plass.

Demping i bunnen av kabinettet.

Jeg grunnet alle innvendige flater på kabinettet med oljebasert grunning. Tror det kan være lurt i alle tilfelle, men spesielt hvis jeg maler utsiden også.

Liming av frontbaffelen. Hvis man ikke har så mange tvinger er det greit å bruke noe for å fordele trykket.

Dro på skikkelig på tvingene. Dere kan se at de bøyde seg mye i prosessen, men heldigvis ble det ikke permanent.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag fikk jeg email hjemmenfra hvor faren min hadde målt bassrefleksrøret på originalen jeg har basert prosjektet mitt på. Det viser seg at røret er L-formet: det går inn ca 11 cm og så ned ca like langt. Røret har en diameter på 6.7 cm. Er det noen som vet om L-formen på røret har noe å si? Og hva blir effektiv lengde med bøy på røret?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For bassen sin avstemming sin del har ikke L-formen på røret noe å si.
    Den effektive lengden er i senter av røret.
    Men det er mulig plasseringen av rørmunningen i kabinettet kan ha noe å si for mellomtonelekkasje gjennom røret?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    For bassen sin avstemming sin del har ikke L-formen på røret noe å si.
    Den effektive lengden er i senter av røret.
    Men det er mulig plasseringen av rørmunningen i kabinettet kan ha noe å si for mellomtonelekkasje gjennom røret?
    Det var bra å høre. Jeg skal se om jeg kan få noe svar fra Bo på hvorfor de gjorde det på denne måten, og om det var noe mer enn bare plasshensyn som lå bak.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det virker som om porten er litt lengre enn det jeg trodde. Kan noen fortelle meg litt om hva som generelt skjer når man tuner en kasse lavere med å bruke et lengre rør? Her virker det som om kassen er tunet til noen få hertz lavere enn Fs. Er det vanlig å gjøre det?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved kassens resonansfrekvens vil konutslaget på elementet være minst, og dermed "motvirke" elementets egenresonans. Sånn sett er det nok en god tanke antar jeg.
    "Før i tiden" (i gamle dager når jeg var ung, som sønnen min sier) var det noen bestemte "regler" for hvor kassens resonansfrekvens (Fb) skulle være, ifht elementets (Fs). Man skulle bl.a. aldri avstemme lavere enn Fs, det var antagelig livsfarlig å prøve! :-D
    Etter all datasimuleringen kom på banen, er "alt" lov. :-D

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er skyldig i å ikke ha lagt på finishen på høyttalerene mine, men nå har jeg noe litt mer alvorlig å stri med. Ivrige barnefingre førte til at støvkappa (eller hva det nå er det heter) kom av, så jeg må lime den på igjen. Hva slags lim bruker man til dette formålet? Basselementene er Seas P21REX med polypropylen element.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd det selv på polypropylen?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står på pakken at den limer fete plastslag som PP, men har ikke prøvd selv med akkuratt denne sorten ennå.
    Har tidligere brukt andre av loctite sine tokomponent limer på PP med godt resultat.
    Det viktigste er at du vasker godt rent med isopropanol eller tilsvarende, og helst matter overflaten litt med fint papir.
    Husk at belastningen også er meget begrenset på en støvhette, og at du må bruke minimale mengder lim for ikke å få eksemplaravvik på elementene dine!

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loctiten fungerte aldeles utmerket. Takk for hjelpen der.

Som jeg har nevnt tidligere, jeg syntes det var noe som manglet fra selvbygget mitt, spesielt i bassområdet. Da jeg tok ut basselementet her om dagen for å legge inn litt putefyll bak elementet så jeg til min store forskrekkelse at ett av elementene mine var loddet på med feil fase ops: Ikke rart at det manglet litt bass :shock: Nå høres alt usannsynlig mye bedre ut så nå kan jeg prøve å finne ut hva slags finish jeg skal ha på dem.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at både støvhette og fase lar seg ordne... ;-)

Ser frem til ferdig finish!

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går monterte jeg nye delefiltere i "prosjektet" mitt. Selv om alt hørtes bra ut før satt jeg likevel med følelsen av at noe manglet. Så da jeg var hjemme på ferie tok jeg ut de gamle delefilterne fra originalen. De er en eller annen finurlig seriekonstruksjon som er veldig enkel, med bare to kondensatorer, to spoler og en motstand.

Da jeg satte på åpningssporet til Blackbird med Siri's Svale Band fikk jeg gåsehud, for jeg kjente umiddelbart igjen lyden fra originalene. Litt mørk og tilbakelent, med en fantastisk respons i bassen. Et par andre plater som jeg hørte mye på hjemme i Norge bekreftet inntrykket, og endelig er jeg fornøyd!

Da er det vel kanskje på tide å gi høyttalerne en overflatebehandling ops:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •