Montere LCD-skjerm inn i TV-rack

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Montere LCD-skjerm inn i TV-rack

Hei!
    Jeg ønsker å plassere en LCD-skjerm inn i nederste hylle i et rack som på bildet under. Skjermen vil være ca 18.5 tommer, og like under 28 cm høy. Jeg er litt i beit for gode måter å gjøre det på. Det beste jeg har kommet på er å bruke et bordfeste med arm i bakkant av hylla, som skjermen kan festes på og strekkes fram til fronten. Hvilke andre muligheter har jeg?

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Hei!
    Jeg ønsker å plassere en LCD-skjerm inn i nederste hylle i et rack

Øh.. Hvorfor ønsker du det?

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke fot på skjermen? hvilken skjerm er det snakk om?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Det er ikke fot på skjermen? hvilken skjerm er det snakk om?
    En av skjermene jeg vurderer er LG W1941S (se bildet). Den har fot, men foten må jo tas av for å få plass til skjermen i hylla. Skjermen i seg selv er 27.8 cm høy, så det er altså kun 2 mm å gå på. Det er mulig det er for lite til å kunne tilte skjermen, noe jeg ønsker å ha mulighet til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Det kan jeg beskrive i en egen tråd, hvis denne monteringsjobben lar seg løse på en hensiktsmessig måte.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en trekantramme som skjermen støtter seg på, har prøvd å lage en liten skisse i paint, rammen kan jo lages av no plank, stål eller stag

Edit: Med 2 mm klaring må du jo enten ha den stående "rett opp og ned" eller ha relativt mye til bakover, det er vel positivt med litt tilt bakover da du vil få en mer korrekt innsynsvikel fra sitteposition

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke få en glassmester til å skjære en glassplate til, som du setter på skrå inni der? Og få han til å bore nuen hull hvis du trenger det, med tanke på oppheng.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    to trekanter og en bunnplate i plexi eller lignende pluss litt dobbeltsidig tape og superlim her og der.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekantramme er en løsning jeg ikke har tenkt på, og vil absolutt bli vurdert. Det er kanskje det enkleste alternativet. Men det gir ikke mulighet til å justere tilt på skjermen, noe som ville vært en fordel. Hvordan kan en løsning der man henger skjermen i hylla over se ut?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det vil funke å henge skjermen i hyllen over om den skal tiltes bakover.

Ser ikke helt hvordan man skulle festet noe i hyllen over heller.
    Jeg har lekt med duplo i nesten hele dag (syk datter), dersom du har lego tilgjengelig kan du sikkert lage noe av det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Hva med en trekantramme som skjermen støtter seg på, har prøvd å lage en liten skisse i paint, rammen kan jo lages av no plank, stål eller stag

Edit: Med 2 mm klaring må du jo enten ha den stående "rett opp og ned" eller ha relativt mye til bakover, det er vel positivt med litt tilt bakover da du vil få en mer korrekt innsynsvikel fra sitteposition
    Ja, med den LG-skjermen må det nok være en viss tilt. Så det er kanskje lurt å regne på hvor mange grader tilt jeg minimum må ha, hvis den ikke skal stå helt loddrett. Må finne ut av det en dag.

Hadde i utgangspunktet håpet å unngå så mye saging og tilpassing av deler selv. Men hvis jeg velger trekantramme, så er det vel vanskelig å finne ferdige deler som passer akkurat til mitt formål. Har du noen anbefalinger om hvor jeg kan få kjøpt gode materialer og deler? Er det bare å stikke innom nærmeste Maxbo?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar du du skal se på skjermen primært fra lytteposisjon/sweetspot, kan du ikke sette den på gulvet ved siden av benken å finne ut hvor mye tilt (i grader) det skal være?

Så er det jo bare å lage en "mock up" av treverk (her kommer du langt med noe plankebiter, en sag, hammer og spiker) så fester du bare skjermen til rammen med dobbeltsidig tape.

Maxbo funker. Jeg er litt usikker på hvor stabil tegningen/kunstruksjonen vil være. så det kan være lurt med flere avstivere

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som en god og enkel løsning, pespn. Tror jeg kommer til prøve på den. Tror du dobbeltsidig tape vil holde altså, eller bør jeg forsøke å skru skjermen fast? Alle skjermer i dag har vel VESA-festemuligheter.

Et annet spørsmål er jo, hvis jeg først skal ha en viss tilt på skjermen, om det da er like viktig at den er under 28 cm (som er hylleavstanden). Hvis ikke så er denne Dell-skjermen veldig aktuell, til tross for sine 29 cm høyde. Noen kommentarer til det?

Dell 1909W

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk nettopp et "columbi egg"-tips fra en kollega: Siden det kun er to mm klaring, så må det jo være mulig å bare legge en tetningslist over og evt. under skjermen, så vil den stå av seg selv. Det vil ikke bli noen tilt, men er jo en utrolig enkel løsning som jeg skal prøve til å begynne med.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Svaret på spørsmålet ditt, og resultatet kan sees her.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •