første DIY høytaler:)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

første DIY høytaler:)

Hei folkens!

no har eg tenkt på å lage meg høytalere lenge, og no skal eg det

har funne noen elementer som eg tenke eg skulle ha,

6x Peerless HDS PPB 205 - 830868 8" bass
    2x Peerless DT104 - 810921 - softdome
    4x Peerless HDS PPB 106 - 830870 4" bassmellomtone
    brukbare elementer?

blir mest mdf plater eg bygger kabinettet av, spon til avstivere.
    rundt 30mm tykk mdf plater.

lurer veldig på kordan eg skal lage delefilteret..
    volum på kasser?
    e litt grønn på høytaler konstruksjon, men prøver å lese mye om det

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HifiDaniel
    Hei folkens!

no har eg tenkt på å lage meg høytalere lenge, og no skal eg det

har funne noen elementer som eg tenke eg skulle ha,

6x Peerless HDS PPB 205 - 830868 8" bass
    2x Peerless DT104 - 810921 - softdome
    4x Peerless HDS PPB 106 - 830870 4" bassmellomtone
    brukbare elementer?

blir mest mdf plater eg bygger kabinettet av, spon til avstivere.
    rundt 30mm tykk mdf plater.

lurer veldig på kordan eg skal lage delefilteret..
    volum på kasser?
    e litt grønn på høytaler konstruksjon, men prøver å lese mye om det
    wow. saftig oppsett. men bruk MDF te avstivera.
    når det gjeld delefilter (som e et helt kapittel (liv for sæ sjøl)) så foreslår æ
    å sett bort den jobben te nånn som kan det og har måleutstyr.
    3 veis e LAAAAAANGT fra enkelt.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!

Blir litt standardsvar dette her, og kanskje virke noe negativt.
    Men misforstå meg rett, det er alltid moro med nye DIY prosjekter, og jo flere som kaster seg ut i det, jo bedre.

For å si det enkelt; er du "grønn" på ht bygging er ikke en 3 (eller 3,5) veis med doble mellomtoner og trippel bass det rette å starte med.

En så kompleks konstruksjon er LANGT vanskeligere å få godlyd ut av enn du tror.
    Og skal du ha noen mulighet til å klare det, er du strengt tatt avhengig av målinger, og da er måleutstyr noe av det første du må innvestere i.
    Glem alt som har med tabellfiltere og teoretiske utregninger, selv om det også er tildels mulig for de "garvede" har man en solid mulighet for å bomme stygt og gå på en smell

Det hjelper fint lite hvor gode elementer du satser på, om delefilteret ikke klaffer. Da blir det dårlig lyd uansett.

Og ikke minst, vær klar over at det å konstruere en høyttaler fra scratch vil kreve MYE tid og en stor dose tålmodighet, hvis du ønsker et godt resultat.

Rot litt rundt i DIY avdelingen her på forumet, så vil du finne mange gode tips, og kanskje noen ideer til hvor og hvordan du ønsker å begynne.

Det er mange med god kompetanse innen ht bygging her på forumet, så det er alltids hjelp å få. Men du bør lese deg godt opp på emnet før du starter.

Jeg ser frem mot enda et spennende selvbygg å følge med på, og byggetråd med bilder er påkrevet! :-D
    Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Velkommen til forumet!

Blir litt standardsvar dette her, og kanskje virke noe negativt.
    Men misforstå meg rett, det er alltid moro med nye DIY prosjekter, og jo flere som kaster seg ut i det, jo bedre.

For å si det enkelt; er du "grønn" på ht bygging er ikke en 3 (eller 3,5) veis med doble mellomtoner og tribbel bass det rette å starte med.

En så kompleks konstruksjon er LANGT vanskeligere å få godlyd ut av enn du tror.
    Og skal du ha noen mulighet til å klare det, er du strengt tatt avhengig av målinger, og da er måleutstyr noe av det første du må innvestere i.
    Glem alt som har med tabellfiltere og teoretiske utregninger, selv om det også er tildels mulig for de "garvede" har man en solid mulighet for å bomme stygt og gå på en smell

Det hjelper fint lite hvor gode elementer du satser på, om delefilteret ikke klaffer. Da blir det dårlig lyd uansett.

Og ikke minst, vær klar over at det å konstruere en høyttaler fra scratch vil kreve MYE tid og en stor dose tålmodighet, hvis du ønsker et godt resultat.

Rot litt rundt i DIY avdelingen her på forumet, så vil du finne mange gode tips, og kanskje noen ideer til hvor og hvordan du ønsker å begynne.

Det er mange med god kompetanse innen ht bygging her på forumet, så det er alltids hjelp å få. Men du bør lese deg godt opp på emnet før du starter.

Jeg ser frem mot enda et spennende selvbygg å følge med på, og byggetråd med bilder er påkrevet! :-D
    Lykke til!
    du ytdypa mæ der norcad:-D he he. bli det liv i centern din forresten.
    litt off topic men.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å dytte i litt riktig retning igjen kan du jo lage noen av de dokumenterte prosjektene du finner på sidene under.
    Zaph
    Troels Gravesen

Siden du vil bruke peerless elementer kan du jo ta en titt på dette prosjektet hvor alt av info ligger for å lage dem selv

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil på ingen måte ta motet fra deg, for det er virkelig både gøy og lærerikt å bygge høyttalere, men tror du bør lytte til norcads råd og starte med en enkel konstruksjon. Den mannen vet hva han snakker om! Hvis du ikke har måleinstrumenter, skal du ha mye flaks for å lykkes med noe 100% egenkonstruert. Selv har jeg for eksempel prøvd å tilpasse en ny og "bedre" diskant i en eksisterende konstruksjon ved hjelp av ørene, et elektronisk delefilter og prøving og feiling. Jeg kjente da teoretisk delefrekvens og flankesteilhet i originalen. Det ble etter hvert ganske så bra, men "magien" de kjipe originaldomene kunne varte opp med i denne konstruksjonen, fant jeg aldri. :?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet du må stille deg selv, er HVORFOR du vil bygge dine egne høyttalere.
    - Er tanken å få mest mulig for pengene? Mao spare litt ifht til å kjøpe noe tilsvarende.
    Isåfall er muligheten til å lykkes størst ved å bygge en ferdig konstruksjon, Troels Gravesen og Zaph audio som allerede er nevnt er antagelig de to beste stedene å lete.
    I såfall ligger utfordringene i å bygge kabinettene og få ønsket finsish, samt litt lodding av delefilter etc.

- Er tanken å lære mest mulig, for å fortsette å bygge høyttalere (resten av livet!), så er det bare å glemme økonomien, og sette igang. Da er det som alle andre hobbyer, det koster! Da er det også viktig å ikke gape for høyt første gangen, start gjerne med en enklere, mindre og billigere 2-veis (ihvertfall hvis du ikke er av den altfor tålmodige typen )
    Da er det heller ikke finish på kabinettene du behøver å tenke på først og fremst, du vil antagelig ikke beholde høyttalerne så lenge allikevel........
    Når du først har begynt, vil du hele tiden få nye ideer om ting du har lyst til å prøve, og teorier om hva du tror kunne bli bedre, og derfor må man være inneforstått med at dette igjen er et tapsprosjekt, DIY er ikke akkurat lett å selge.

Men det er en utrolig lærerik og interressant hobby!

PS! For å forklare hva Dharma skriver om meg (takk Dharma!)
    Så var jeg på nybegynner stadiet selv for et par år siden. Dvs at jeg hadde bygget mange subkasser, så selve snekkerarbeidet var kjent, og jeg hadde lest mye teori (som det viste seg at jeg ikke helt hadde forstått!).
    Resultatet var at jeg har gått på en smell eller ti underveis, og lærer stadig :-D
    Så det er ikke umulig, men det er greit å vite litt hva man går til og hva man ønsker å få ut av det.

Nå skal jeg legge til at jeg også har sett/hørt en del DIY høyttalere hvor konstruktøren ikke har brydd seg om verken målinger eller "advarsler" fra de mer erfarne, og allikevel er veldig fornøyd både med egen innsats og lyden i de ferdige høyttalerne.
    Det er bare ikke hver gang lyden er særlig imponerende for andre enn eieren :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •