Timbra/Wave - modulbasert radio prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Timbra/Wave - modulbasert radio prosjekt

God dag kjære lydentusiaster! :-D

Som noen kanskje husker hadde jeg noen tråder gående for en tid tilbake angående materialer og komponenter til en radio jeg driver å utvikler i sammarbeid med SEAS... Prosjektet går under navnet Timbra.

Nå er isåfall prosjektet kommet et godt steg videre. Jeg driver akkuratt nå med å utarbeider den endelige komponentlista, snakker med halvfabrikata produsenter for å finne ut hva som er mulig med tanke på plass og pris. Materialet er fortsatt et åpent spørsmål frem til jeg har kommet litt nærmere inn på hva jeg må kreve fra materialet designmessig. Er også litt usikker på hva for noe finnish jeg vil ha, kommer nok til å komme endel forskjellige forslag til slike senere trådens liv

Men nå har jeg isåfall kommet frem til et endelig konsept som jeg vil jobbe videre med i prossessen. Jeg skulle ønske jeg hadde fått brukt dere her på forummet mer i denne utvelgelsesprosessen og, men en brå vending med "anskaffelse" av kjæreste krevde plutselig litt ekstra sosialt arbeid og jeg måtte kutte noen hjørner for å holde tidsfristen.

Men nå er det isåfall konseptet(Wave) på plass, og jeg håper dere liker det dere ser:

Om dere har noe tilbakemelding på noe rundt konseptet så kom gjerne med det! Jeg tar imot alt av respons, både ris og ros

Skal prøve å holde denne tråden oppdatert så mye som mulig ettersom jeg kommer med mer beslutninger og designvalg for dere til å se på, vurdere og diskutere^^

Om dere vil se mer av prosessen og litt andre konsepter kan dere besøke timbra.tk den offisielle siden for prosjektet mitt.

For å gi en kort oversikt over hva prosjektet har i vente fremover blir det å finne ut hvordan kontroller jeg skal bruke på radioen samt hvordan jeg skal integrere disse i kabinettet. Som sagt er og komponenter og materialer på vei. Bølgen som Wave tar navnet sitt fra må også perfeksjoneres samt endel detaljer rundt omkring, blandt annet avrundinger rundt omkring etc. Rett og slett få det så nærme et ferdig produkt på papiret som mulig før prototype fasen går igang.

Takk for at du tok titten og stikk gjerne innom igjen

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den fikk meg til å tenke på sånne kulehøytalere bestefaren min hadde i Forden sin for 30 år. Vet ikke om det var så positivt?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de fire konseptene som var inne til vurdering hos SEAS synes jeg personlig cube var den vasseste med "oval bølge" på en god nr 2. Basert kun på førsteinntryk må sies.

Siden det skal være en radio så er jeg veldig spent på tre ting:
    1. antennen, hvor?
    2. strømkabel, hvor? (batteri?)
    3. betjeningspanel (design)

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Totalt sett ikke så verst, men som DrElling skriver: hvor skal betjening/antenne osv. sitte? Har jo veldig mye å si for det endelige designet...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Av de fire konseptene som var inne til vurdering hos SEAS synes jeg personlig cube var den vasseste med "oval bølge" på en god nr 2. Basert kun på førsteinntryk må sies.

Siden det skal være en radio så er jeg veldig spent på tre ting:
    1. antennen, hvor?
    2. strømkabel, hvor? (batteri?)
    3. betjeningspanel (design)
    Cube fikk og mye oppmerksomhet på SEAS også, men når vi så på det markedet de ønsker å treffe, den profilen de ønsker å skape, samt ren salgbarhet valgte vi å gå videre med Wave. Spørsmålet om radioen skulle ha batterier kom og inn her siden jeg ser Cube som et mer "of-road" konsept. SEAS var ikke helt overbevist på dette området og da var det enda mer som lente imot Wave. Jeg har enda ikke gitt opp batterier, men jeg må få til mye annet før jeg kaster meg igang med å prøve å også integrere dette inn i radioen.

Ikke så alt for spennende med plasseringen av de forskjellige elementene slik sett(om ikke planene plutselig endrer seg).

1 & 2. Kabler, antenner etc vil komme i bakkant slik det er på de fleste komponenter for å få en så ren front som mulig. Mulig noe blir plassert på en litt annen måte enn vanlig, men tanken er isåfall å få alt bak.
    3. Betjeningen vil gjøres fra fronten. Grunnen til dette er at den skal kunne stables og jeg kan da ikke bruke topp/bunn.

Jeg driver nå å jobber med å finne ut akkuratt hvilke komponenter jeg trenger å få inn i radioen, både for å komme frem til eksterne tilkoblinger i front og bakkant. Det har og litt å si internt på hvor stor jeg må gjøre kabinettet for å få plass til alle interne komponenter samtidig som elementet skal få rom nok til å spille optimalt. Innunder dette går og da eventuelle antenner.

Designmessig sett er det fronten jeg jobber mest med nå, jeg prøver å finne ut hvilken type kontroller jeg skal bruke for å få det så enkelt som mulig å navigere samtidig som det skal se stilig ut.

Har mye å sette tenna i om dagen, men jeg skal prøve å få ut noen forskjellige varianter av kontroller innen slutten av helga isåfall

Takker for all tilbakemelding så langt forresten^^

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser forresten det er en god del som ikke liker designet på radioen. Om noen av de som ikke synes det er noe å samle på være så vennlig å legge inn en liten notis på hvorfor så hadde det vært nydelig(her i tråden eller som PM)!

Jeg kommer ikke til å bite hodet av noen Jeg vil bare ha så mye tilbakemelding som mulig.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg tenker på med cube vs wave er hvor mye den bygger bakover. Det fine med fotprintet til (ikke til å legge skjul på, en stor konkurrent) Tivoli radioene er at du kan plassere de i vinduskarmen, på små hyller, på badet osv.

cube synes jeg så mere industriell ut (og jeg er en sucker for industrielt, enkelt, rått, hardt design).

Jeg er redd wave bygger for mye bakover... Det er min personlige smak dog.

Når det gjelder lydkvalitet er jo kabinettet i wave bedre egnet vil jeg anta, siden den motvirker stående bølger og slikt (hvis dette i det hele tatt er et problem i en såpass liten konstruksjon)

Anyways, blir spennende å sjå videre fremdrift!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liker ikke...og andre innspill

- mulighetene for plassering. Med elementet i front vil det ikke gå an å sette denne i vinduskarm/bokhylle. Om jeg har forstått designet riktig da.
    - Har jo ikke sett det ennå, men må jo bli veldig små/uoversiktlige kontrollpanel om de skal få plass i front sammen med elementet. Jeg forventer klokke i en liten radio og ser ikke noen god plassering.
    - umiddelbart, dvs. før jeg sjekket Timbra-sidene trodde jeg at elementet var ene siden og at metall(?)-siden var front. Så da for meg et spenstig design med innfelt display og kapasitive knapper. Eventuelt at elementet skulle spille ned mot underlag slik som på mange subwoofere og toppen ville da ha display og betjening.
    - hva med å bruke touch-materiale til montering av element? Kunne da vise med belysning hva f.eks. volum var stilt på. Hele ringen opplyst=100%, halve 50% osv. Ville gjort det kjapt å stille inn ønsket lydnivå.

Hmm, jeg får la de små grå jobbe litt og se om ikke jeg kan komme på noe mere kreativt.

Lykke til med utviklingen!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere legger begge vekt på noe jeg har hele tiden vært klar over, men til slutt valgte å se til en viss grad bort ifra. Jeg vet at Wave bygger endel innover i dybden, men kjapt målt nå på en pappmodell jeg har stående her(skal i møte så rekker ikke få opp 3D modellen) skal den isåfall få plass i de fleste bokhyller. Hylledybde tatt fra IKEA i dette tilfelle. Pappmodellen bygger 28cm innover isåfall og IKEA hyller ligger på 30cm+-10cm ca...

Grunnen til at jeg ikke har gått for en annen type konstruksjon enn Tivoli som har elementet på siden er for, som nevnt, å få et bedre lydbilde. Timbra er og tenkt som et modulært opplegg og en slik konstruksjon passer ikke like godt inn i de andre modulene i "serien" slik jeg ser den for meg nå.

Likte forresten ideen med touch rundt selve monteringen av elementet, har tenkt i noen lignende baner selv, men var ikke helt der. Godt med innspill!

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis designet skal være sånn og det ikke er ett alternativ å ha display og taster på toppen så ville jeg helt klart ha senket elementet å satt ett display over elementet med knapper på begge sider av, ja nettopp, elementet..

Lykke til

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. hadde du ikke klint logoen din over bildene sånn at det faktisk var umulig å se skikkelig hvordan det var så hadde det vært litt lettere å avgjøre..
    bare et tips
    Derfor hopper jeg over å stemme i denne omgang..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •