Bytte elementer i Proson Reality HFC 10 høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte elementer i Proson Reality HFC 10 høytalere

Hei!

Er kanskje ikke helt riktig kategori, men siden nesten alt i høytalerene mine må byttes så er jo dette nesten et DIY prosjekt

Jeg er helt ny innen hifi og trenger litt hjelp av bytte av elementer i mine høytalere da jeg har sprengt 3 av basserene og begge mellomtonene, men tror diskantene er i fin stand..Jeg bruker en Denon PMA1560 forsterker på disse..

Som tittelen tilsier så er dette noen Proson høytalere, jeg synes de har et fint utseende så har lyst til å satse på disse kassene.

Bilde jeg fant her på forumet, men med en liten forskjell. Høytalerene på bildet har ikke bassrefleks i fremsiden, men tror de er bak på de... På mine er det 2 bassreflex hull nederst på fremsiden:

Problemet er at når jeg skrudde ut disse elementene så var dem helt svartlakkerte, alså no-name. Men ut fra hullene i kassene som er ca 123mm i diameter for de 2 mellomtonene og ca 234mm for basserene så kom jeg frem til at dette måtte være 5" mellomtoner og 10" bassere.

Noen som har forslag på hva jeg kan putte inn i disse?
    Vil helst ha noe som holder litt bedre enn de som satt i originalt da jeg har en tendens å bli litt døvhørt på sene kvelder i helga og da kompenserer dette med mer guff på anlegget Har sett på ljudia på MGR elementene, men disse er så billige at jeg regner med at de ikke holder stort mer enn de originale..

Trenger jeg lydkalibrerings mic og sånn for å få dette til å spille bra?

På de originale elementene er det limt på sånn plastramme rundt slik at det skal se penere ut..følger slikt med på alle elementer som kjøpes eller må dette eventuelt bestilles utenom, hvis det da i det heletatt er standard å kunne få tak i slike?

Noen AV guruer her som kan gi meg litt hjelp?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har egentlig lyst til å bare si at du bør glemme hele greia. Det vil aldri betale seg å skifte ut elementene. Du kan lete opp elementer på www.dynabel.no eller som du tidligere har gjort, på Ljudia. En ok 10" bass koster lett 500 kroner og oppover og du skal ha 4 stk, du kan ikke bare skifte ut 3 av dem. Jeg anbefaler heller at du handler inn brukt, feks Dali 109 som det sitter 2x10" bass elementer i. Og Dali er garantert mye bedre kvalitet enn Proson. Selv om du finner elementer, så vil de nesten garantert ikke ha samme følsomhet som de du hadde fra før, slik at de enten spiller lavere eller høyere ved samme forsterkereffekt som de original elementene slik at de andre elementene, mellomtone og diskant ikke lenger har et nivå som er balansert i forhold til de nye bassene du evt anskaffer. Skrot hele greia og kjøpe noe pent brukt. I tillegg så bør du kanskje vurdere en aktiv subwoofer og samtidig kutte bort dypbassen til høyttalerene og la subben ta den biten. Høres ut som om du liker å spille høyt og da vil en subwoofer være en kjærkommen avlaster til høyttalerene.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal bytte ut elementene til noe bedre så bør du også bytte kabinettet og delefiltret, og da blir det ikke mye igjen av den orginale høyttaleren.

Om du likevel vil bytte elementer så er det en million faktorer som spiller inn, det er ikke bare å slenge inn elementer med lik impedans å tro at det blir bra, du kan ha flaks men mest sannsynlig blir det ikke bra.

Skal du spille høyt så kjøp Cerwin Vega Cls 215, de koster kun 7996 på hifiklubben for tiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Hvis du skal bytte ut elementene til noe bedre så bør du også bytte kabinettet og delefiltret, og da blir det ikke mye igjen av den orginale høyttaleren.

Om du likevel vil bytte elementer så er det en million faktorer som spiller inn, det er ikke bare å slenge inn elementer med lik impedans å tro at det blir bra, du kan ha flaks men mest sannsynlig blir det ikke bra.

Skal du spille høyt så kjøp Cerwin Vega Cls 215, de koster kun 7996 på hifiklubben for tiden.
    Ok! da gir jeg opp disse. Har planer om å kjøpe cls215, men passer seg ikke akkurat der jeg bor nå og tror ikke forsterkeren min er god nok for de uansett?

Noen som har testa Denon PMA1560 på cls215?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cls215 fungerer bra med små forsterkere om du er litt forsiktig med volumknotten, men med stooore forsterkere blir de helt konge!:-D

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hatt et par slike. de var kjekk å ha til en og anna fest. var sikker på de kom til å ryke i hver en slik anledning men det gjorde de ikke gitt!
    var fornøyd til 2k. dine mk2? har bedre mellomtone og diskant..
    men skal si bassdelen føltes veldig billig. merkelig tykt plastikkmembran og nesten ingen slaglengde..slo ikke helt som ventet.

bor du i osloområdet så kan kanskje eltek ta måling å finne en erstatning?
    er usikker på om konstruksjonen er så presis at det skulle spille store rollen om de nye elementene ikke er helt likt spesifisert?
    bare med tanke på forvrengning burde det ikke kreve allverden for en forbedring.
    kunne jo vært arti å prøvd uansett utfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Cls215 fungerer bra med små forsterkere om du er litt forsiktig med volumknotten, men med stooore forsterkere blir de helt konge!:-D
    Det er good Men siden jeg en ny i dette gamet så lurer jeg på hvor god forsterkeren min egentlig er..har vel lite å si specs, men er 250w rms og er tung som bly..kan tenke meg at den er nærmere 20kg. Har åpna den og er STOR likeretter. Så trenger jeg ny forsterker hvis jeg kjøper cls215? Vil liksom ikke ha forsterker. Denon PMA1560 heter den og er vel 15 år gammel, men alder på forsterker delen har jeg hørt ikke har så mye å si..

Ble jo litt offtopic dette plutselig...Så litt ontopic igjen..

jeg har lyst til å lære meg litt audio greier..så hvis jeg absolutt vil bygge opp de høytalerne igjen kun for å lære, hvor mye må jeg ut med for måleutsyr for å kalibrere?

Jeg er utdanna serviceelektronikker så begynner ikke på bare bakke når det kommer til delefilter osv

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av anH
    Det er good Men siden jeg en ny i dette gamet så lurer jeg på hvor god forsterkeren min egentlig er..har vel lite å si specs, men er 250w rms og er tung som bly..kan tenke meg at den er nærmere 20kg. Har åpna den og er STOR likeretter. Så trenger jeg ny forsterker hvis jeg kjøper cls215? Vil liksom ikke ha forsterker. Denon PMA1560 heter den og er vel 15 år gammel, men alder på forsterker delen har jeg hørt ikke har så mye å si..

Ble jo litt offtopic dette plutselig...Så litt ontopic igjen..

jeg har lyst til å lære meg litt audio greier..så hvis jeg absolutt vil bygge opp de høytalerne igjen kun for å lære, hvor mye må jeg ut med for måleutsyr for å kalibrere?

Jeg er utdanna serviceelektronikker så begynner ikke på bare bakke når det kommer til delefilter osv

Denon pam 1560 integrated amplifier 1993

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •