Mulig å klone A.R.T Deco/Emotion?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mulig å klone A.R.T Deco/Emotion?

Jeg lurer veldig på om det er mulig å "klone" denne høyttalere, eller lage noe tilsvarende.
    De bruker Crescendo diskanten. Den har jeg i mine Seas Bifrost, og må si jeg elsker lyden i de. Ut i fra det jeg kan finne på nettet, er delefrekvensen 1900hz. 2nd/3rd order
    Den bruker også en Seas 10" bass(mellomtone)

(klippet fra en test) 6moons audio reviews: Acoustic Reproduction Technology Emotion Signature

As I mentioned earlier, the driver complement for the Emotion Signature consists of a SEAS 1-inch soft dome Crescendo tweeter with a radial neodymium magnet assembly, and a SEAS 10-inch treated paper bass-mid driver with a 2-inch voice coil. The crossover uses Jensen copper foil inductors and Jensen copper foil paper-in-oil capacitors, all internal wiring is copper Kondo KSL SPC and the binding posts are WBT Platinum Signatures. Sensitivity is 90.5dB with an impedance of 8 ohms. A minimum amplifier power of 8 watts is recommended. The frequency response is claimed to be a full-range 24Hz - 25kHz ± 2dB.

Kan det være at det er CA26RFX som er brukt?

Eller en som er spesiallaget for ART?
    Noen som kan det med kurver som kan svare på om denne er egnet til å spille så høyt som 1900Hz?

Med en følsomhet på 90,5db, virker denne veldig spennende. Ikke vil den bli så veldig dyr å bygge, ettersom jeg allerede har diskantene, og bassene koster ca 1500 pr stk.
    Takker for alle innspill.

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får slenge inn en kommentar her siden jeg har et eget klone prosjekt som er i ferd med å komme ut av planleggingsfasen. Nå gjør jeg ikke alt selv siden jeg får ferdige delefiltere rett fra kilden der originalene var laget, men likevel... Men, etter å ha lest og gravd en del for å forstå bakgrunnen bak designen for min klone (2-veis med en 8 tommer og en 25mm diskant) må jeg si at din ide er veldig spennende. Man kan få veldig mye bra lyd ut av en enkel design slik som dette siden delefilteret er enkelt og høyttaleren blir veldig effektiv. Hvis du leser litt på sidene til Troels Gravesen virker det som om han er en stor tilhenger av akkurat dette, og han har forklart konseptet my bedre enn det jeg kan.

Det er relativt sjeldent å se 2-veis designer med en 8-tommer, så det er desto mer spennende å se denne designen med en 10er is tedet. Lykke til hvis du prøver deg på denne. Jeg skal skrive noen ord om min ide når jeg har startet byggingen.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runethechamp
    Jeg får slenge inn en kommentar her siden jeg har et eget klone prosjekt som er i ferd med å komme ut av planleggingsfasen. Nå gjør jeg ikke alt selv siden jeg får ferdige delefiltere rett fra kilden der originalene var laget, men likevel... Men, etter å ha lest og gravd en del for å forstå bakgrunnen bak designen for min klone (2-veis med en 8 tommer og en 25mm diskant) må jeg si at din ide er veldig spennende. Man kan få veldig mye bra lyd ut av en enkel design slik som dette siden delefilteret er enkelt og høyttaleren blir veldig effektiv. Hvis du leser litt på sidene til Troels Gravesen virker det som om han er en stor tilhenger av akkurat dette, og han har forklart konseptet my bedre enn det jeg kan.

Det er relativt sjeldent å se 2-veis designer med en 8-tommer, så det er desto mer spennende å se denne designen med en 10er is tedet. Lykke til hvis du prøver deg på denne. Jeg skal skrive noen ord om min ide når jeg har startet byggingen.
    Jeg skal sende en mail til Troels. Han er en svært behjelpelig og hyggelig mann.
    Hvilke elementer er det du skal bruke?
    Ser forresten at den nye serien til Dynaudio kommer med en 2-veis stativhøyttaler med 10" bass, så det bør jo være mulig.
    Nye Dynaudio-høyttalere - Lyd og Bilde

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var mail sendt til Mr. Gravesen. Venter i spenning:-)

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde to muligheter, enten å finne originalelementene (tror de solgte ut de siste de hadde på eltek rett rundt den tiden da jeg begynte å se på dette) eller å bruke en nyere variant med et modifisert delefilter. Nå var jeg så heldig å finne originalelementene som er en SEAS P21REX for bass-mellomtone of en SEAS 25TAF/G som diskantelement, og da blir det med en lett modifisert utgave av det originale delefilteret. Bassene fant jeg lokalt her i SF Bay area i ny forfatning, og diskantene blir et par brukte enheter fra originalprodusenten. Vet ikke om jeg skal røpe hvem det er her i forumet enda, men han er veldig hyggelig og behjelpelig, og han har noen interessante konstruksjoner med interessante materialer som daterer tilbake til 80+tallet engang :-D

Alternativet hvis jeg skulle bruke nye elementer var en CA22RNX og en 27 TFFC, igjen begge fra SEAS. Disse er to av elementene Troels brukte i sin Classic 3-way design, så han gjorde noen lette modifikasjoner til delefilteret sitt for å tilpasse det til en 2-veis i stedet og gav meg et forslag.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg forsøkt å spille med CA26RFX så høyt i frekvens, men pappmembranen har jo snille oppbrytninger ifht det meste annet, så det er mulig lyden blir OK.
    Det som ikke helt henger på greip er at den skal spille ned til 24hz. Skal du få CA26 til å gjøre det, må følsomheten i tilfelle bli (veldig) lav, eller man må til med ganske kraftig eq, og da går jo effekttåligheten ned.
    Og vær klar over at du uansett vil miste noe av følsomheten pga baffle step, selv om du nøyer deg med et frekvensområde ned til 35-40hz, som er hva du kan forvente av CA26 uten spesielle tiltak.

Et annet problem du får med et så stort bass/mellomtoneelement er spredning/beeming, og en brå overgang til den lille diskanten.
    Jeg antar 2.ordens delefilter er oppgitt elektrisk, og at dette sammen med elementets avrulling oppover ender på 4.ordens avrulling akustisk sett.

Nå er alt dette teori og synsing om hva som vil/kan skje, jeg har som sagt ikke forsøkt dette selv.
    Men det er jo som du nevner billig å prøve, og et spennende prosjekt.
    Mitt tips er at du forsøker dette i en billig testkasse først, og etter målinger er gjort kan du prøve å simulere et filter og se om det lar seg gjøre, og evnt tweake deg frem med billige delefilterkomponenter først.
    Blir du fornøyd kan du bygge bedre kasser med finere finish og evnt koste på deg dyrere delefilterkomponenter om du ønsker det.

Fungerer det ikke, kan du jo bare bygge deg en 3-veis istedet :-D

Jeg kan for moro skyld se litt på målingene jeg har av mine og forsøke meg på en simulering, men det blir ikke de nærmeste dagene. Tiden er knapp for tiden

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Nå har ikke jeg forsøkt å spille med CA26RFX så høyt i frekvens, men pappmembranen har jo snille oppbrytninger ifht det meste annet, så det er mulig lyden blir OK.
    Det som ikke helt henger på greip er at den skal spille ned til 24hz. Skal du få CA26 til å gjøre det, må følsomheten i tilfelle bli (veldig) lav, eller man må til med ganske kraftig eq, og da går jo effekttåligheten ned.
    Og vær klar over at du uansett vil miste noe av følsomheten pga baffle step, selv om du nøyer deg med et frekvensområde ned til 35-40hz, som er hva du kan forvente av CA26 uten spesielle tiltak.

Et annet problem du får med et så stort bass/mellomtoneelement er spredning/beeming, og en brå overgang til den lille diskanten.
    Jeg antar 2.ordens delefilter er oppgitt elektrisk, og at dette sammen med elementets avrulling oppover ender på 4.ordens avrulling akustisk sett.

Nå er alt dette teori og synsing om hva som vil/kan skje, jeg har som sagt ikke forsøkt dette selv.
    Men det er jo som du nevner billig å prøve, og et spennende prosjekt.
    Mitt tips er at du forsøker dette i en billig testkasse først, og etter målinger er gjort kan du prøve å simulere et filter og se om det lar seg gjøre, og evnt tweake deg frem med billige delefilterkomponenter først.
    Blir du fornøyd kan du bygge bedre kasser med finere finish og evnt koste på deg dyrere delefilterkomponenter om du ønsker det.

Fungerer det ikke, kan du jo bare bygge deg en 3-veis istedet :-D

Jeg kan for moro skyld se litt på målingene jeg har av mine og forsøke meg på en simulering, men det blir ikke de nærmeste dagene. Tiden er knapp for tiden
    Takker for informativt svar Norcad:-) Dette kommer ikke til å bli noe jeg kaster meg ut i, så et par testkabinett skal jeg ta meg tid til. Morro å prøve uansett.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Dette tror jeg var nevnt i en av testene man kan finne av høyttaleren. Resultatet var vel at den var veldig følsom for vinkling inn mot lytteposisjonen. Men jeg er så grønn på alt dette her at jeg lærer stort sett alt underveis 8)

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide sparke liv i denne gamle tråden.
    Disse er nå under planlegging.
    Mail er sent til Madisound som er meget behjelpelige med delefilter:-)
    Hvis det er noen som har Crescendodiskanter eller CA26RFX liggende og støve ned så er det bare å ta kontakt:-)
    Fant en klone av Emotion i et Klang + Ton blad.
    Dette skal bli gøy:-)

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var delefilter bestilt, så nå er det ingen vei tilbake:-)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig loddet fra Madisound var det så? Ikke ille pris heller. $24?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Ferdig loddet fra Madisound var det så? Ikke ille pris heller. $24?
    Stemmer de tar seg grådig betalt for jobben:-)
    Hele filterene kommer på 300 USD + frakt.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var elementene bestilt også:-)

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygging av disse høyttalerene kan følges her:-)
    Klang + Ton, Art Emotion Signature klone
    Sammenlignet med ART Deco, spiller mine mer dynamisk og bedre oppløsning i toppen. Dette skyldes nok bedre delefilterkomponenter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •