Høyttalerkasse i metall?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerkasse i metall?

Bare lurte på om noen har noe erfaring, eventuellt anbefalinger angående dette. Tenkte kanskje jeg skulle prøve å lage en basskasse i stål/aluminium ^^ Bare litt nysjerrig på hvordan det kommer til å høres ut

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd dette, men vil du ikke rissikere en hel masse resonans i kassa? Metall er ikke akuratt dødt materiale kan du si.

Kan vel kanskje funke om du bygger av ganske tykke plater. Du må dog være ekstra flink til å issolere inne i kassa. Ser for meg en grusom gjenklang om du ikke gjør det. Pass også på at ALT sitter 100% fast for å ungå ulyder når elementene svinger.

Kassa vil jo veie en del, men om det ikke er noe problem så er det sikkert verd forsøket! En tung kasse har jo sine fordeler sånn lydmessig! Hold oss oppdatert hvis du bestemmer deg for å prøve ut dette! Hadde vært utrolig artiv hvis det faktisk ble bra

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for linken, får sjekke den når jeg kommer meg hjem fra jobb! Har bare matpause nu
    Rakash:
    Tykke plater? Hmm tenkte meg noe rundt 3mm stål, og at ting sitter fast regner jeg med hvis det blir sveiset Hva angår innsiden av kassen tenkte jeg asfaltplater eller noe i den duren. Vi får se om jeg ikke kommer på andre(bedre?) tanker etter å ha lest litt på linken som Teddy ga meg
    Ledninger/terminal blir jo selvfølgelig en annen historie, kanskje det du tenkte på:P Terminalen er vel bare å mate på med silikon rundt så skal det "forhåpentligvis" ikke lage ulyder.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes ikke ut som det sikreste valget.... Hvorfor tenker jeg?

Hva ville i så fall fordeln med en stålkasse være?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg er ingen ekspert, men kan såpass med fysikk at jeg ikke kan skjønne annet enn at platene må være av en tykkelse(økt tykkelse -> økt stivhet og styrke i platene) som står i kontrast til kassens størrelse, elementets slaglengde og forsterkeren du skal drive det hele med. Du vil nødig ha en kasse som forandrer form i takt med elementets bevegelse

Personlig syntes jeg du heller skal ha litt tykkere "vegger" i kassa enn å kompansere med et tungt materiale invendig. Bruk heller den plassen til litt ekstra isolasjon.

Du får vel snakke med noen som har litt mer praktisk erfaring enn det jeg har, så kan de rettlede deg

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt! Du får legge ut bilder og beskrivelser av bygginga.
    Sub i metall er gjort før, blant annet av Krell. De har tatt det kanskje litt langt med et monster på ca 200 kg, 2600w og en pris på 490.000 kr :shock:
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, den fra Krell er nok litt utenfor min liga ^^ Blir langt fra så dyr den jeg lager:P Tar restmatriale på jobben og får vel skjære deler etc. der også, så blir kostnadene mye lavere :P Har bare noen billige elementer som jeg skal leke med også^^ Tenkte forresten litt på det med å sveise kassa, det er kanskje ikke den beste ideen? Skal jeg ha dempemateriale inni og helsveise kantene kan det fort hende at jeg har ett lite bål foran meg oO hehe. Hva hvis jeg lager en knekk i kantene og skrur sammen med gummi(el noe annen foring) mellom platene og tetter med silikon hvor det måtte være behov.. Hmm, får tenke litt og lage noen utkast tror jeg
    Hvis det her skulle bli noe av, så skal jeg gjøre mitt beste for å slenge ut noen bilder av det!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å helsveise og legge isolasjon gjennom elementhullet? Burde jo funke det.
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det, tenker det blir litt trangt bare? Skal ha 15" men diameteren på hullet i kassa vil ikke bli noe mer enn 344mm hva slags isolasjon tenker du på da?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddybee
    Mulig det, tenker det blir litt trangt bare? Skal ha 15" men diameteren på hullet i kassa vil ikke bli noe mer enn 344mm hva slags isolasjon tenker du på da?
    Tenkte på noe ala rockwool eller annet fleksibelt dempemateriale. Jeg har aldri jobbet med asfaltplater, men regner med at det kan bli litt pes å få på plass. Hva med forslaget til Rakash? Tykkere vegger og isolasjon høres jo ikke ut som en dum idé.
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo gå det, helsveise og mate på med rockwool etterpå
    Når det gjelder tykkere vegger er jeg litt usikker på om det trengs, en 400x400mm stor "plate" i 3mm stål vil være ganske stiv, hvis jeg da i tillegg har avstivere på hver side, inni kassa så skal nå det holde? regnet ut sånn ca vekt på kassen blir 20kg(uten element) med 3mm stål, mulig jeg kan strekke meg til 4mm tykkelse, men da stiger vekta og, skal klare å løfte skiten inn i bilen^_^(jada klarer å løfte mer enn 20kg men fortsatt^^ skal være en viss grad av håndterlighet også, sånn i tilfelle jeg faktisk har lyst til å få tak i reservehjulet som ligger under )

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo gå det, helsveise og mate på med rockwool etterpå
    Når det gjelder tykkere vegger er jeg litt usikker på om det trengs, en 400x400mm stor "plate" i 3mm stål vil være ganske stiv, hvis jeg da i tillegg har avstivere på hver side, inni kassa så skal nå det holde? regnet ut sånn ca vekt på kassen blir 20kg(uten element) med 3mm stål, mulig jeg kan strekke meg til 4mm tykkelse, men da stiger vekta og, skal klare å løfte skiten inn i bilen^_^(jada klarer å løfte mer enn 20kg men fortsatt^^ skal være en viss grad av håndterlighet også, sånn i tilfelle jeg faktisk har lyst til å få tak i reservehjulet som ligger under )
    Jo mer vekt jo bedre er det :-D . Har selv en sub på over 80 kg, men den står i stua og ikke i bilen så jeg slipper reservedekkproblematikken . Hvilken form på kassa har du tenkt deg?
    SB Touch

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lurt på dette her selv, i min logikk vil jo metall være det perfekte og lage høyttalere av, ettersom det er ekstremt hardt og stabilt uten og være enormt tykt, noen mm holder, tre derimot er mye lettere og høte osv som gjør at man trenger VELDIG tykke plater.

Bra prosjekt, har lurt på om dette funker i praksis veldig lenge.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, 80 Kg høres fint ut ^^ Jeg tenkte meg en ganske "plain" og kjedelig firkantet boks og heller kompensere med fin lakk. "If you can't make it look good, make it shiny!"

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, 80 Kg høres fint ut ^^ Jeg tenkte meg en ganske "plain" og kjedelig firkantet boks og heller kompensere med fin lakk. "If you can't make it look good, make it shiny!"
    Hehehe. Mange høyttalerprodusenter som lever etter det prinsippet ja. Har du gjort deg opp noen tanker angående hvilket element du vil bruke?
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har allerede noen stakkars CV 15" elementer(laget en tråd for en stund tilbake der jeg spurte om råd til kasse etc. men kom aldri igang med å bygge den>_< liker ikke jobbe med tre^^), ikke allverden, men de fungerer, ellers har jeg 3stk 12" kicker elementer jeg kan leke litt med også om jeg skulle føle for det :P
    Vurderer litt det om jeg ikke bare skal la kicker'ne være i bilen, og heller ha 15" i huset, selv om de er "bil"-elementer, men da må jeg ha tak i en ganske kraftig forsterker som kan mates med en line-in fra pc'n(evt. HDMI) da jeg som oftest bruker den til å spille musikk/film. Hvis jeg går for det, så blir jo vekt et mindre problem, da jeg slipper å løfte dem fram og tilbake i nødstilfelle

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Oki, det starter å skje ting nu om ikke lenge, har fått laget tegninger og programmert de til laseren, så nå gjelder det bare å finne en mulighet å få skjært ut delene, så kommer de første bildene Kan ikke love at jeg får gjort noe før helgen da
    Har ordnet en forsterker også som jeg kan prøve å kjøre elementene på.. Skammer meg litt over hva slags forsterker det er, men men, er mest for å ha det gøy
    Prøvde ett element i friluft med low-pass filter på, men virker som om forsterkeren sliter litt med å dra det:/ Er forøvrig en A/D/S forsterker >_< haha, den var billig, men kanskje ikke verdt pengene allikevel:/

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke AL serien til CV i noe metal ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke >_< hehe, men er den det kan det være håp for mine og^^ Time will tell!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •