Høyttalerkasse i metall? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det jeg ikke skjønner er hvorfor forsterkeren "skurrer" på relativt lavt volum med CV elementene kan kanskje ha noe med at jeg brokobler to utganger og i tillegg kobler elementet til 2ohm? Eller? Eneste jeg trodde ville skje hvis det ble for stor belastning er at den ville gå i protect, ikke skurre som en gal:P Den "skal" levere 220W per kanal i 2-kanals modus så det burde jo holde til å få elementene til å bevege litt på seg, jaja får se når kassa tar form, da kan jeg prøve den på forsterkeren i bilen, den er litt stødigere^^

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddybee
    Det jeg ikke skjønner er hvorfor forsterkeren "skurrer" på relativt lavt volum med CV elementene kan kanskje ha noe med at jeg brokobler to utganger og i tillegg kobler elementet til 2ohm? Eller? Eneste jeg trodde ville skje hvis det ble for stor belastning er at den ville gå i protect, ikke skurre som en gal:P Den "skal" levere 220W per kanal i 2-kanals modus så det burde jo holde til å få elementene til å bevege litt på seg, jaja får se når kassa tar form, da kan jeg prøve den på forsterkeren i bilen, den er litt stødigere^^
    Jepp. Tror du har svaret der. Ingen amper som jeg vet om som ikke koster skjorta som liker seg brokoblet i 2 ohm. Faktisk kommer jeg ikke på noen. Har du prøvd uten brokobling? Tester du på en bilamp eller en stueamp?
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener den var like ille på 4ohm og, men skal sjekke ut litt jeg både 2/4ohm, med og uten bro^^ Tester på en bilforsterker, vel å merke innendørs :P Mater den med strøm fra en ekstra strømforsyning jeg har til pc:P

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da skjer det ting!

Fikk skjært ut delene og sveiset dem sammen sånn litt i farta etter at jeg var ferdig på jobb, og sitter nu med en (brent ) pizza og venter på at silikonet skal herdes litt. Etter det skal jeg lime inn litt rockwool, får håpe det duger, men en liten stemme inne i meg sier noe annet etter å ha hørt "klangen" fra kassa når jeg dunker på den:?
    Burde jeg forresten bare kline opp ett lag rockwool på hver side, eller fylle kassen? Siden jeg måtte kjøpe en hel pakke med greiene har jeg hvertfall mer enn nok å ta av ^^ Bilder kommer etterhvert, ble dessverre ikke noe av skjære-, og sveise-prossessen :/

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja moro å se bilder etter hvert. men burde også sette på asfaltplater på sidene hjelper en god del det. ikke så dyrt heller. har det på eltek.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig ide, har tenkt på det samme mange ganger selv, men ikke glem at metall er magnetisk som regel, om du da ikke går veien å sveiser i sammen en kobberkasse eller en i rustfritt som så vidt jeg vet ikke har remanens, dvs de lagrer ikke magnetisk energi, dvs de er ikke magnetiske. Lager du en kasse i vanlig stål, så vil magnetfeltene i elementet og i spolene i delefilteret få seg en runddans som ikke ligner grisen. Aluminium er et annet alternativ som er umagnetisk og lett å jobbe med, bortsett fra å sveise da...:-)

Alle metaller, bortsett fra bly og gull osv, har en høy resonsans, dvs den frekvensen de synger med når du slår på dem er relativt høyt oppe i frekvens. Tenk cymbal og gonger... Blir imidlertid metallet tykt nok, så skal det veldig mye energi for å bevege metallet nok til at du hører en egenlyd. Jeg ser for meg 10-20mm metall, ikke puslete 3mm... MDF, spon og x-finer er så velegnet til høyttalerkasser nettopp på grunn av at de har en høy indre demping, de absorberer den bevegelses energien lydbølgene setter igang. Hvorfor ikke gå bananas med artige saker som glassfiber osv osv om tre blir for kjipt? :-)

Tenk i allefall på at jo stivere ting blir, jo høyere opp i frekvens kommer resonansen. Og jo større flater jo du har, jo lettere er det for materialet å bevege seg = egenlyden blir kraftigere. En metallkasse for en sub blir tung men i subben er ligger frekvensene så lavt at du aldri treffer noen egenresonans for metallet. I en mellomtone kasse er det meget verre, mens i diskanten er det så lite energi at det ikke er noe problem. Ett dreid bulletkabinett for en diskant som på B&W's Nautilus serie er ikke noen dum ide.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddybee
    Fikk skjært ut delene og sveiset dem sammen sånn litt i farta etter at jeg var ferdig på jobb, og sitter nu med en (brent ) pizza og venter på at silikonet skal herdes litt. Etter det skal jeg lime inn litt rockwool, får håpe det duger, men en liten stemme inne i meg sier noe annet etter å ha hørt "klangen" fra kassa når jeg dunker på den:?
    Burde jeg forresten bare kline opp ett lag rockwool på hver side, eller fylle kassen? Siden jeg måtte kjøpe en hel pakke med greiene har jeg hvertfall mer enn nok å ta av ^^ Bilder kommer etterhvert, ble dessverre ikke noe av skjære-, og sveise-prossessen :/
    Man demper kassen med rockwool eller andre og bedre egnede materialer som ikke støver så mye under årene med spilling for å oppnå to ting:

1. Et element lager lyd på begge sider av membranen. Forsiden av membranet lager lyd som du hører, mens baksiden's lyd går inn i kassen, treffer alle veggene inne i kassen før den spretter tilbake og treffer membranet igjen. Den er da pittelitt forsinket i forhold til original lyden og du sitter igjen med en total utstrålt "lyd" som ikke lenger består av en "original lyd", men av mange versjoner av den samme lyden, alle litt forsinket i forhold til hverandre og det lyder ikke så pent. Det er derfor man lager dipol høyalere som Jamo 909 (?) som ikke har noe kammer, bare en plate (baffel) som man monterer elementene på. Litt fiks filtrering og vips har man kongelyd.

2. Dempematerialet bremser ned hastigheten til lydbølgene i kabinettet og du får derfor en lavere resonansfrekvens enn ok du ikke hadde hatt dempemateriale = dypere bass. For mye materiale demper farten for mye og høyttaleren blir lite effektiv = lite lydtrykk.

Om du absolutt vil bruke rockwool, jeg har selv brukt det, så legg 50mm på alle vegger inne i kassen. Pleier å funke bra det. Ikke glem å ha det gøy med høyttalerene dine og glem surpomper som meg som prøver å fortelle deg at dette er vanskelige greier om du vil ha et bra resultat... :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Dudster, før jeg leste innlegget ditt la jeg faktisk inn 50mm rockwool på alle sider, men det er et stooort men her også >_< Litt flaut egentlig... Jeg visste at hullet måtte være 13.7" stort for at elementet skulle passe inn. Når jeg satt og tenkte på hva slags mål jeg måtte ha, bare for å kunne lage meg en modell på pc'en, så regnet jeg ganske enkelt med 13.7*2.5 og det gikk ganske så bra der:P I realiteten er jo desverre en tomme ikke nøyaktig 25mm men heller noe som 25.4mm, det glemte jo selvfølgelig jeg når jeg tegnet og programmerte til laseren. Så nå sitter jeg her med en "ferdig" kasse jeg ikke kan bruke. Jeg har i hvert fall ikke lakkert den enda da, om det skal kunne trøste meg litt>_<

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke bilder da?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda laster opp to stk nu

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager bildekvalitet, telefoner er ikke de beste kameraene

Sammenlignet med en halvannen liters Cola.

Og her er silikon og rockwool på plass!

Bare så surt at jeg dummet meg ut med omregninga fra tommer til millimeter!

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Artig prosjekt!

Jeg har selv en hel høyttaler serie i metall (alu). Funker som bare det med en fantastisk resonanskontroll. (se min hjemmekino). Hovedfordelen med metall er formbarhet og styrke. Det siste gjør jo at du får mer innvendig volum uten større ytre kasse. Jeg ser at du har valgt "kasse" løsning med bare paralelle flater. Dermed har du gått litt glipp av en av fordelene med metall. (se piega kabinettene sine runder former). Derfor ville jeg nok sveist inn avstivere på tvers i kassen - og fra tak til bunn. Metall er i hovedsak utsatt for skarpe resonanser på høye frekvenser pga den høye stivheten. Når du bygger sub er du litt heldig med at du kun spiller lave frekvenser. Imidlertid vil du likevel kunne få stående lydbølger og høyfrekvente resonananser. Klarer du å få kontroll på dette så kan det imidlertid bli strammere enn de fleste trekasser!

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro prosjekt!

Så nå er hullet ca 6mm for lite?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hullet er i teorien 5.5mm for lite, men som en følgefeil av det så er jo også hullbildet til festene feil... Jeg kan jo lage en adapter og få plass til en 12" i kassen da, for å få prøvd hvordan den låter i hvert fall :P Blir selvfølgelig feil volum og slikt, men skitt au! :P
    Du skal ha for at dudster har skremt meg litt angående magnetisme da, det hadde jeg ærlig talt ikke tenkt over før han skrev det... Er ikke lett å være korttenkt!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •