Bygge sneglehus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge sneglehus

Hei, jeg lurer på hensikten med sneglehusformen som B&W benytter seg av?

Ellers lurer jeg på om noen har en tegning til èn sneglehushøyttaler, trenger ikke være lik B&W - ikke noe poeng med kopi.
    Også greit å vite om et passende element?

Jeg tenker meg å lage et skjelett/form i finer og støpe denne av innvendig med gips. Deretter er planen å plastkle gipsstøpen med glassfiber eller ennet materiale. Til sist skal jeg ha det hele i vannbad og varme/fukte/spyle ut gipsen inni slik at det blir hult...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha sett et gresk prosjekt for litt siden. Kan se om jeg finner det igjen.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir på mange måter et spiralhorn:

6moons audioreviews: Cornu Compact Spiral

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men tenker meg noe mer i retning det første eksempelet i tråden..

Men jeg savner tegning som passer et bestemt element. Må jo være noen forhold rundt lengde inni sneglehuset, diameteren innover og hvordan den skal avta...

??

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av murildo
    Må jo være noen forhold rundt lengde inni sneglehuset, diameteren innover og hvordan den skal avta...
    Det er helt riktig, og dette er vel å betrakte som en hornkonstruksjon (blh) - så du må nok sette deg ned med hornresp og se om du finner ut hvordan det programmet virker.

Hornresp

Her er også en tråd på diyaudio ang dette programmet:

diyAudio Forums - Hornresp - Page 1

Hornloudspeaker Magazine: Getting started with Hornresp - #1
    Hornloudspeaker Magazine: Getting started with Hornresp - #2

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan det stemme da Et horn har gjerne elementet innerst i trakten, og meningen med hornet er å koble elementet bedre til luften i rommet slik at energien i membranbevegelsen i større grad overføres til luft. Men en slik sneglehuskonstruksjon er jo omvendt, der sitter elementet i åpningen av trakten (som her er sneglehusformet) mens selve sneglehuset er vel lukket fra omgivelsene

Jeg har hvertfall gått rundt og trodd at sneglehusformen er utviklet for å eliminere enhver form for kasseresonans og muligheten for refleksjoner inni kabinettet...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også enig i skillet mellom horn og sneglehus. I sneglehus skal elementet være plassert i utmunningen...

Men er det noen tegninger/modeller av dette? Og evt. passende til hvilke element?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har flere hornkonstruksjoner.

FLH = Front Loaded Horn
    BLH = Back Loaded Horn.

Sneglehuset ligner på BLH.

diyAudio.com Wiki - projects by fanatics, for fanatics

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei grunnen til "sneglehuset" til B&W er en praktisk utforming av høyttaleren..

Som de har gjort med diskanten og mellomtonen i andre Nautilus modeller har de valgt å ha konstruksjonen åpen i bakkant for å unngå refleksjoner i kabinettet..

Om de skulle "rullet" ut nautilusen ville den blitt over 5 meter lang, noe som er relativt upraktisk.:

MVH
    Lars B

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å.... du skal ha et lukket kabinett du...

Da kan du vel se bort fra horn, og konsentrere deg om volumet i kassa.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hornkonstruksjon, BLH eller FLH så er prinsippet at trakten blir større jo lenger unna elementet man kommer. Det er ikke tilfellet i et slikt sneglehus, snarere tvert om selv om det er hull i enden av sneglehuset.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det er ikke tilfellet i et slikt sneglehus, snarere tvert om selv om det er hull i enden av sneglehuset.
    Selvsagt! det er jo et vesentlig poeng

Her er vel hva vi er ute etter:

diyAudio Forums - Fibreglass loudspeaker construction - Page 1

og her:

Colaboración: ODISEA 1

It's a terminated transmission line.
    The curly aspect tends to reduce resonances, but as a well-built transmission line doesn't have much in the way of resonances anyway, its main claim to fame is that it looks weird.
    I thing that the concept behind the 'snail' is a closed transmission line.
    The idea is to keep the rear emission of the speaker totally under control, by 'killing' all soundwaves within the box before they reflect and return to hit the speaker's diaphgram.
    The cost is a big volume and, like a sealed box, the total loss of the rear emission (that is instead tuned and used as bass reinforcement in the classic open TL)
    The snail shape is probably the 'best way of bending' the transmission line, in order to optimize the space occupied and avoid sharp angles in the line.
    diyAudio Forums - What is a snail enclosure? - Page 1

diyAudio Forums - Closed End Transmission Line - Page 1
    diyAudio Forums - Closed end TL designs - Page 1

google er fin å ha:

Translated version of http://www.mundohi-fi.com/portal/index.php?module=pagesetter&func=viewpub&tid=8&pid =8&page=1

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å presisere hva jeg tenker på:

Det er en lukket kasse, der elementet sitter i eneste "åpning". I elementenden skal det være størst diameter, og denne diameteren skal avta innover i sneglehuset. Til slutt skal det ende blindt inni sneglehuset.

Element/mål/tegninger til en slik konstruksjon er det jeg savner forslag til...:-)8)

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    One interesting design variant which superficially combines aspects of both horn and TL design is the terminated line, also known as an inverted horn. More closely related to aperiodic enclosures, unlike horns or TL's, terminated lines don't have to be particularly large to achieve their design goals.

A terminated line approximates an ideal infinite baffle enclosure by sending the rear wave down a tapered tube containing damping material. If properly designed, the rear wave will be completely dissipated in the line. The line may be sealed or open. If sealed, the enclosure will be pressurized by the driver and so the low frequency cutoff and Q can be adjusted just as in a conventional sealed design. If open and stuffed, the design acts at the lowest frequencies just as an aperiodically loaded system. If open and lightly stuffed or unstuffed, it will act as a cross between a TL and a complex ported system where the port is merged with the box. Currently, the only companies building tapered lines are B&W and nOrh, both high-end companies.

LDSG Appendix A - Enclosures

--

Denne kan være av interesse: News - March 2003

I got an e-mail last month from a lawyer. The lawyer was representing KEF. The lawyer said that B&W was threatening to sue KEF because they violated the trade dress where B&W has a rounded speaker with a tweeter on top. They wanted to contact me and find out why were were not approached and to see what our input was. I explained that we are on record having introduced the inverted horn design months before B&W introduced their speakers. I told them that we had a Thai patent and that we had written B&W when we saw their speaker to let them know that we had a design similar to theirs.

I remembered how B&W claimed to have spent about $2 million USD to come up with the design. It made me feel quite proud because I had spent about $50.00. I even created a web page that talked about the fact that we had our inverted horn before B&W. In fact, the name nOrh is derived from the idea of an inverted horn. We inverted some of the letters of horn to create nOrh.
    ---

Her: Transmission Line Speakers

---

Det lover ikke bra...

Welcome to the Far Side...

You think this is difficult, try a terminated line!
    diyAudio Forums - Opening a can of worms but...how do you calculate the slope inside a TL enclosure - Page 1

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bilde slik jeg tenker meg det

hei,

Savner fortsatt tegninger til et sneglehus der elementet er i utmunningen. Tenker da på et bestemt element og en bestemt lengde av sneglehusgangen og hvordan diameteren skal avta...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke bare-bare dette her. Hva med å sjekke ut patenten til inverted horn?

Inverted horn loudspeaker - Patent 4485275

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel det beste alternativet jeg har funnet til nå.

My ultimate monitor

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    neimen ikke enkelt å finne ut mål etc..

hmm, jeg trenger ikke å lage noen "kopi" av B&W, tror ikke jeg klarer det heller.. men jeg kunne tenke meg å lage en 12 eller 14 tommer modell etter egne mål. Egentlig mest ute etter å ha et morsomt prosjekt med selve sneglehuset, men fint om det låter bra selvsagt!

Noe anbefalt element som er rimelig og greit (tenker 1000 per element)? Og så trenger jeg data for volum i lukket kasse for elementet?

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mine øyne blir sneglehuset (som ikke er et horn) akkurat som en lukket kasse, og det eneste man i praksis trenger å tenke på er kassevolum (i tillegg til avstivning og evt. demping) Correct me if I'm wrong.

Hva med å bruke et Seas excel element? Tror det kan egne seg her

Harald

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •