bygge høyttalere...trenger tips..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bygge høyttalere...trenger tips..

Hei.

jeg er ny her i forumet nå
    jeg har en tanke om å bygge meg noen høyttalere, og jeg har sett litt rundt på diverse sider..Men finnes det ikke noe av den typen som flytter litt luft? jeg har hatt litt CV fra før..og godt fornøyd med det, og jeg kunne seff kjøpe det igjen, men så er det jo litt stas å få til noe selv å da:-D er det ett alternativ å bygge helt fra bånd?(kjøpe elementer,delefilter++) hver for seg..eller blir det vanskelig å få det til å funke noe serlig? har bare litt erfaring fra sub bygging til bil fra før..og det er jo litt enklere..så ett slik bygge sats er sikkert det enkleste?!
    takker for alle svar

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet.

Delefilter er svært vanskelig å få til skikkelig. Mitt tips er å gå for ferdige "kit". Hvor stort er budsjettet ditt? Har du noe imot å kjøpe fra utlandet?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er sikkert det enkleste for meg å kjøpe slik "kit" ja..men probleme er att jeg ikke kan finne noe serlig på nettet..tenkte å finne noe i norge,sverige eller danmark. Men går sikkert bra med noen andre land også... ca 6-8000kr +-..

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bygge en litt rimelig stativhøyttaler, og en sub eller to?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må sikkert bli til det om jeg ikke klarer å finne noe...men jeg digger store høyttalere:-D

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En løsning med stativhøyttalerkit bygd som gulvstående (husk samme bredde og elementplassering fra topp) med et eller flere gromme basselementer sidemontert?

Hva med denne med to slike sidemontert per høyttaler?
    Da kan du bruke en dedikert subforsterker med egne innstillinger til bassen..

Andreas

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter forslaget til likerHIFI!

Bare husk på å kjøpe subforsterkere med trinnløs justerbar fase, ikke bare en 0/180gr switch.
    Dermed har du en mulighet til å få integrert de sidemonterte bassene bedre.
    Mye av grunnen er at delefilteret i subforsterkerne lager en tidsforsinkelse.

Min erfaring er at integreringen også ofte blir bedre om "satelittene" er lukket og ikke BR, men problemet er at de da tåler lite effekt nedover i frekvens og en aktiv deling på de da nærmest er et "must".

Newcomer tipetu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

disse her

Sjekk ut disse her : Kit GX-15 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

En venn av meg hadde noen sånne og med riktig insspilling så dunker de MEGET bra!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tipetu
    Sjekk ut disse her : Kit GX-15 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

En venn av meg hadde noen sånne og med riktig insspilling så dunker de MEGET bra!
    Disse er på INGEN måte noe oppgradering fra CV!

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg å ta en telefon til Eltek. Helt sikker på at de vil kunne hjelpe deg å komme opp med god nok løsning til elementer og delefilter.

Jeg ville vel anbefale deg å vurdere en ”kombinasjonskonstruksjon” i ett kabinett med aktiv subwoofer 12 – 15” (vil vel også tro bassrefleks er tingen) i bunn av kassa. Noen for eksempel 2 stk. bassmellomtoner 8" og diskant i øvre del av kassa. (Masse bra fra feks. Seas) Du må selvsagt dele så sub og "topp" i hver sine kammer.

Jeg leser både ut i fra budsjett og erfaring at du ikke jakter "den perfekte lytte lyden" men mer party rock lyden. (Mulig jeg bommer her.. men ref. CV) Om jeg tar feil så er en budsjettøkning nødvendig tro nok jeg.

Jeg må få ønske deg lykke til med prosjektet. Blir moro å se hva som kommer ut av dett.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

æ vil heller IKKE anbefal dem her. makan te simpel delefilterkonstruksjon ska du leit leng etter.
    et treveis 6db filter bestående av 4 komponenta.
    og en delefrekvens på 550Hz på dobble BILLIGE 15" med 6db avskjering
    e jo dømt te å høres elendig ut. ljudia sjøl skriv jo at anbefalt delefrekvens e opp te 500Hz. å da må en vel minimum bruk 12db filter tenke æ.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse kanskje?

Magna Cum Laude - Speaker Building Project at Parts Express

Kommer på 650$ + frakt og moms fra parts-express. Så må du bygge kabinetter i tillegg. Bør gå innenfor budsjettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk for tipset men har hørt noen slike, å jeg tror ikke det bli slike i første omgang.....:neutral:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Disse kanskje?

Magna Cum Laude - Speaker Building Project at Parts Express

Kommer på 650$ + frakt og moms fra parts-express. Så må du bygge kabinetter i tillegg. Bør gå innenfor budsjettet.
    nå tror jeg vi begyner å snakke:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjedd noe her Hallvardu?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo, men ble litt endringer i planene ettersom det ikke var noe serlig utvalg av store høyttalere å finne..men jeg har bygget en 15" aktiv sub. så i neste omgang lurer jeg på om jeg kansje skall prøve å få til noen høyttalere, siden jeg nå har litt bass så trenger jeg noen som spiller høyt
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Skjedd noe her Hallvardu?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei..

Da er vi back on track her..:-D
    jeg trenger nå noen høyttalere, siden subben jeg byggde er ferdig..:-| jeg har tenkt litt på måten å gjøre dette på..Siden jeg sa jeg ville ha store bruttale høyttalere, så må jeg prøve å få til det ja, jeg kunne kjøpt CV..de er jo "gratis" på hifi klubben nå ser jeg..men er det morro å dra til byen?NEI..er det morro å bygge? ja:-D å jeg ser helst att jeg slipper å kjøpe MGR, så her kommer det noen tanker fra mitt syke lille hode: jeg tenkte å kjøpe ett byggesett med noen litt mindre seas eller no lignende, med en diskant å mellomtone\bass 6,5" eller no sånt..som jeg da skal ha til topper på mine "partyløver" også tenkte jeg på å kjøpe 2x12 eller 15" sub\bass å ha til i nedre del i kassen,altså 1 i hver kasse. jeg tenkte da å kjøre egen forsterker på disse 2 bassene å en egen på toppene. noen som har noen innspill her? ikke skyt meg om det hørtes jævla domt ut:-D vil feks toppene klare å henge på? eller vil dem fort vrenge seg? kom med ris å ros

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    e tanken å bare spill grisehøyt og partyfaktor? i så tilfelle villa æ sett på PA markedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    e tanken å bare spill grisehøyt og partyfaktor? i så tilfelle villa æ sett på PA markedet.
    tja..blir litt til film å..men bassen må være der å jeg gidder ikke å sitte med hode i 2 12" diskant horn, der går grensa=P

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he he. nja. horn treng ikke å bli så stort da men f.ex 12" mid og 1"horn driver.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •