bygge høyttalere...trenger tips.. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 51 av 51
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hallvardu
    oki..men jeg er har 0 erfaring til filter bygging, så den delen tror jeg ikke att jeg skal gi meg ut på...8) men ellers så har du rett, jeg er ute etter noe som virkelig får satt noe luft i bevegelse ja:twisted:
    Merk at dersom du ikke har erfaring med filterbygging, så er nok en 2-veis konstrusjon definitivt det letteste å få til. Det finnes også mange 2-veis konstruksjoner på DIY forumet som du kan bruke.

Regner med at det ikke er perfeksjon du er ute etter, så da er det ikke så vanskelig å få til et "helt OK" filter.

hvis du vil ha trøkk så har du noen alternativer;
    1. Store fronter. Gjerne noe med et par 8" elelr 10".
    2. Vanlige fronter + sub (1 eller flere). Frontene kan da være litt mindre med f.eks et par herlige 6 1/2"
    3. Små fronter + sub (1 eller flere). Liten 2-veis med 1 6 1/2".

Selv har jeg alltid kjørt med sub. Har hatt anlegg med et par B&W hyllehøyttalere som spiller helt ok, men får god hjelp i bassen av 2*10" Peerless XLS sub'er.

Nå har jeg bygget noen fronthøyttalere selv med 2 stk 6 1/2" elementer fra peerless, og disse spiller meget bra. Godt trøkk og bånn gass..., i tilegg til at jeg nå har 4* 10" Peerless XLS (og XXLS) sub'er.

Vil kanskje anbefale deg en (gulvstående) konstruksjon med noen vellydende elementer; 1 diskant + 2 stk 6 1/2". I en grei kasse, klarer 6 1/2" å spille meget bra. Totalt 4 stk flytter ganske mye luft..., men for det dypeste må du ha en sub.

... Eller så kan du jo lage noe ala CervinVega/Proson partyhøyttalere med noen 10" i hver høyttaler..., men dette blir nok ikke akkurat noe "raffinert" løsning..., så når du blir litt mett på bass og vil høre på noe litt mer avslappende, vil du kanskje savne noe.

Kan alltids gi deg oppskriften på de jeg har byggd da. Konstruksjonen min er litt dyr, men det går an å gjøre den mye billigere dersom en velger litt andre komponenter og kabler og slikt. (se tråden her)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange gode forslag her nå:wink: Når jeg ser på det du å andre driver å bygger, så blir jeg i tvil om jeg er stand til å få til en ordentlig høyttaler:roll: jeg har bare erfaring med helt vanlige subkasser fra før..å jeg har alltid levd i den tro att når kassen er samme størelse som det står i pappiret til elementet så er den optimal å slik den skall være, her inne har jeg lært att det er mye mere en det som gjelder, å det er noe jeg ikke har lært meg skikelig enda..slik med "tuning" å alle disse formlene jeg ikke skjønner noe av8) men jeg skal lese mye her inne, å prøve å lære litt jeg har noen timer inne på hifi-klubben..men hva lærer mann der da?!:wink:
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Merk at dersom du ikke har erfaring med filterbygging, så er nok en 2-veis konstrusjon definitivt det letteste å få til. Det finnes også mange 2-veis konstruksjoner på DIY forumet som du kan bruke.

Regner med at det ikke er perfeksjon du er ute etter, så da er det ikke så vanskelig å få til et "helt OK" filter.

hvis du vil ha trøkk så har du noen alternativer;
    1. Store fronter. Gjerne noe med et par 8" elelr 10".
    2. Vanlige fronter + sub (1 eller flere). Frontene kan da være litt mindre med f.eks et par herlige 6 1/2"
    3. Små fronter + sub (1 eller flere). Liten 2-veis med 1 6 1/2".

Selv har jeg alltid kjørt med sub. Har hatt anlegg med et par B&W hyllehøyttalere som spiller helt ok, men får god hjelp i bassen av 2*10" Peerless XLS sub'er.

Nå har jeg bygget noen fronthøyttalere selv med 2 stk 6 1/2" elementer fra peerless, og disse spiller meget bra. Godt trøkk og bånn gass..., i tilegg til at jeg nå har 4* 10" Peerless XLS (og XXLS) sub'er.

Vil kanskje anbefale deg en (gulvstående) konstruksjon med noen vellydende elementer; 1 diskant + 2 stk 6 1/2". I en grei kasse, klarer 6 1/2" å spille meget bra. Totalt 4 stk flytter ganske mye luft..., men for det dypeste må du ha en sub.

... Eller så kan du jo lage noe ala CervinVega/Proson partyhøyttalere med noen 10" i hver høyttaler..., men dette blir nok ikke akkurat noe "raffinert" løsning..., så når du blir litt mett på bass og vil høre på noe litt mer avslappende, vil du kanskje savne noe.

Kan alltids gi deg oppskriften på de jeg har byggd da. Konstruksjonen min er litt dyr, men det går an å gjøre den mye billigere dersom en velger litt andre komponenter og kabler og slikt. (se tråden her)

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser på det du å andre driver å bygger, så blir jeg i tvil om jeg er stand til å få til en ordentlig høyttaler:roll: jeg har bare erfaring med helt vanlige subkasser fra før..å jeg har alltid levd i den tro att når kassen er samme størelse som det står i pappiret til elementet så er den optimal å slik den skall være
    Hehe..., du må ikke bli demotivert av å se prosjekter som er 20 ganger så kompliserte som det du hadde tenkt å bygge. Selv har jeg vært "der du er", og er der omtrent enda. En sub er enklere å få til. Har bygget mange sub'er til bil, båt og til stua... Enkle saker. En beregner en kasse og bygger. Men når jeg ser på min første sub-kasse ... og min siste, så ser jeg en heeeelt klar forbedring;

Sub #1:
    12" element i en 65liter kasse byggd av 22mm spon. Ingen avstivere, ingen demping..., bare plater, element, terminaler, bassrefleks, limpistol og spiker. Helt J*vlig, men spiller også noe helt sinnsykt i bil. Har den på kontoret mitt nå som sub til spill og slikt, og jeg har det fortsatt skikkelig morro med denne. Så enkelt så det kan bli! Fineschmeckere her inne hadde sikkert rullet rundt i graven, men dette er bare helt enkelt, men morro.

Sub # ... ehh... har ikke tellinga, men den siste som er bygget:
    10" Peerless XXLS i en liten trykkammer kasse. Ikke helt optimalt, men med en forsterker med litt EQ i bunn, skal den kunne kjøre fra seg en del. Liten og kompakt kasse i 19mm MDF med avstiver i midten, bitumenplater (asfalt) på innsiden, dempeull, Kimber KWIK-16 kabel, kraftige terminaler, "innebyggd" spikes og sort klar lakk.
    (se her

Jeg vil påstå at min første og siste sub er forskjellige på omtrent alle måter...

Det er altså mulig å lage noe en blir fornøyd med uten å følge absolutt alle utregningene til linkwits og andre luringer innenfor hifi-verden. Det er f.eks derfor jeg råder deg til en 2-veis; Filteret er enklere å treffe med når en beregner det.., og det er enklere å modifisere.
    Et par tips;
    1. Du trenger ikke verdens dødeste kasse; Kassen jeg (og mange andre) har laget er relativt død for å unngå for mye "harmonisk forvrengning" (at kassen "synger med"). Bare lag en i MDF, så er dette helt greit. Dersom du vil prøve deg, vil en avstiver eller to hjelpe på. Litt bitumen/asfaltplater fra biltema klistret på innsiden vil også hjelpe på. Pass på å ikke dempe for mye med ull etc inni kassen; dette vil drepe litt dynamikk, så keep it simple.
    2. Du trenger ikke verdens beste elementer. Finn en enkel konstruksjon som kan se tiltalende ut, og gå for den.
    3. Ikke heng deg opp i alt for mange utregninger og fjas.. Bare lag høyttaleren i en "ca ok" kasse og med et "ok" delefilter... og det vil låte MEGET bra. Det er først når du beveger deg opp i prisklasser på elektronikk, kabler og fjas at du trenger å virkelig bli ekstrem hva byggingen angår. Hold det enkelt og greit, så får du et anlegg som spiller fletta av mye rart!

jeg har noen timer inne på hifi-klubben..men hva lærer mann der da?!:wink:
    Ikke så mye, men det er ofte gøy!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har hørt disse noen gang? HIFI KIT - Acoustic 160 ser jo ut som satan sjøl da men..åsså har jeg ikke hørt så mye positivt om disse motorola diskantene..men siden dem koster 2795stk altså 5590 så må det kansje være noe positivt?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Piezohorn låter skikkelig crap..., men spiller jo øredøvende høyt da..., men hvis du vil miste hørselen, så vær så god.

De er nok litt morsomme, men .... kvasse og ekle. ...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....og stygge
    Piezohorn låter skikkelig crap..., men spiller jo øredøvende høyt da..., men hvis du vil miste hørselen, så vær så god.

De er nok litt morsomme, men .... kvasse og ekle. ...

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja... hehe. Utseende er jo alltid greit å ha med seg og

Kommet noe lenger i tenkinga/jakten?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja... hehe. Utseende er jo alltid greit å ha med seg og

Kommet noe lenger i tenkinga/jakten?
    hehe, ja..blir det samme som å kjøpe ei dame til 5-6000 som bare står å hyler å er stygg i tilegg

jakten står ganske så rolig:? sett litt på forslaget du sendte meg..men blir litt for dyrt for meg, med tanke på at jeg må få kjøpt noen veldugende suber i tilegg for å opnå den lyden jeg er ute etter...:neutral: Hvorfor selger ingen store høyttalere som byggesett? er det ikke noe å tjene på å bygge?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.... prøv å se på byggesettene til ljudia... f.eks dette kit'et til en hyggelig pris...

De har også kit med doble 15" ...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sett litt på det, men har lest litt rundt om på nettet, og det er ikke mye skryt å finne..:P
    Hm.... prøv å se på byggesettene til ljudia... f.eks dette kit'et til en hyggelig pris...

De har også kit med doble 15" ...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser det endelig ut som det er dagen min Driver å planlegger ett bygg med Dynabel db-12 som basser pluss diskant å mellomtone sammen med Eltek, men det er enda ikke helt ferdig planlaggt..Gleder meg å håper jeg snart får satt fingrene i noe

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •