bygge høyttalere...trenger tips.. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    he he. nja. horn treng ikke å bli så stort da men f.ex 12" mid og 1"horn driver.
    hehe. joda, det er sikkert en mulighet. jeg er rimelig blank på PA så:neutral:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ta en titt te eltek. dem har noen rimelige sammi drivere og horn. samt dynabel basser som virke lovende.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for det, skal se litt nermere på det i morgen kveld. Nå er det å såve litt, må opp tidlig. Må jobbe litt, uten blir det lite penger å lite høyttalere vettu
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    ta en titt te eltek. dem har noen rimelige sammi drivere og horn. samt dynabel basser som virke lovende.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he he. sant sant

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal en ha fet bass ut av PA, må en nok ha litt størrelse på ting... Her snakker vi 150l kasser (sub) + topper. Det blir fort stort, tungt og j*vlig..., men vanvittig gøy!!

Jeg har bygget et par topper med Sammi HT-22 (diskanthorn) og Dynabel PA 1250 (12" PA bass) som spiller ganske bra med en sub til. Ikke det mest oppløste, men spiller grisehøyt.

... og så har jeg bygget denne sub'en av en 100l kasse og to stk Dynabel PA 1880 (18" Bass) i en push'n'pull konfigurasjon. Det ble helt rått (ja, da mener jeg heelt rått!), men jeg kunne utnyttet elementene bedre i en 150-200l kasse.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det e jo akkurat toppa det e snakk om her

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er snakk om topper å bass her:-D hørtes ut som ett kult anlegg du har kiskogl:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det veldig uheldig å bruke bil subwoofer i hus? vet att mange av dem er på mye watt da..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke heng deg opp i watt det er ikke annet enn ett tall. følsomhet membranarial og slaglengde er av større betydning.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har peiling på om jeg med en DSW-400 vil klare å bruke denne ganske bra? MDS bilstereo, bilradio, slutsteg och bilhögtalare - no 1 pÃ¥ billjud har den å bruker den på en pa forsterker fra fence audio nå. er litt usikker på effekten på den nå i farten..men tror den er ganske strømsterk, for sikkringene i stuen går noen ganger før jeg får den på:P men med denne så vrenger den seg tidlig..og jeg må på med bra med volum på forsterkeren for att den i det heletatt skal funke..:evil:

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke brukt det elementet..... nå er jeg ikke noen ekspert, men har ikke det elementet meget høy Q?

("Q" er en måleform for hvor lang tid elementet bruker på å stillne etter den har fått en impuls. Høyere verdi = upresist element med rotete lyd).

..., men siden du nå allerede har det, kan det være flere ting som gjør at det vrenger; Hvordan har du koblet forsterkeren på elementet?
    Elementet har 2* 4ohm spoler, og du bør nok ikke paralellkoble disse på hverken den forsterkeren du har nå, eller DSW-400 (som egentlig ikke er noe særlig bra forsterker). Paralellkobling gjør at 1: Elementet får markant høyere Q. 2: Forsterkeren klarer ikke å levere nok strøm til og gjør at det kommer ganske mye forvrengning.

Har du litt penger, og vil ha en god sub-forsterker; ta en titt på Hypex DS 4.0 eller Hypex DS 8.0 hos dynabel.no. Disse er mer kraftige saker med ringkjernetrafo og skikkelig strømforsyning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les denne gratis boken fra DynaBel: dynaBel AS

Tar for seg HT-konstruksjon med formler for beregning av kabinettstørrelse, elementstørrelse, delefilterkonstruksjon osv.

Relativt teknisk men overkommelig.

(La det være sagt at jeg aldri har bygget en HT, men forstod mye mer av å bla litt i den der.)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki, takk for tipset:-D det er denne forsterkeren jeg bruker nå:???: Home > Professional > Amplifiers > Stage-250P - FenceAudio jeg kjører spolene til suben til hver sin utgang på forsterkeren. Jeg lurer på att jeg bare prøver å selge denne subben. å finne noe mere kurrant:?
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Jeg ville ikke brukt det elementet..... nå er jeg ikke noen ekspert, men har ikke det elementet meget høy Q?

("Q" er en måleform for hvor lang tid elementet bruker på å stillne etter den har fått en impuls. Høyere verdi = upresist element med rotete lyd).

..., men siden du nå allerede har det, kan det være flere ting som gjør at det vrenger; Hvordan har du koblet forsterkeren på elementet?
    Elementet har 2* 4ohm spoler, og du bør nok ikke paralellkoble disse på hverken den forsterkeren du har nå, eller DSW-400 (som egentlig ikke er noe særlig bra forsterker). Paralellkobling gjør at 1: Elementet får markant høyere Q. 2: Forsterkeren klarer ikke å levere nok strøm til og gjør at det kommer ganske mye forvrengning.

Har du litt penger, og vil ha en god sub-forsterker; ta en titt på Hypex DS 4.0 eller Hypex DS 8.0 hos dynabel.no. Disse er mer kraftige saker med ringkjernetrafo og skikkelig strømforsyning.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for tipset:-D den der kan være bra for meg å se i, når jeg skal begynne
    Sitat Opprinnelig postet av yngve83
    Les denne gratis boken fra DynaBel: dynaBel AS

Tar for seg HT-konstruksjon med formler for beregning av kabinettstørrelse, elementstørrelse, delefilterkonstruksjon osv.

Relativt teknisk men overkommelig.

(La det være sagt at jeg aldri har bygget en HT, men forstod mye mer av å bla litt i den der.)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen andre steder en dynabel man kan se etter kvalitets elementer til en fornuftig pris på nettet?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hallvardu
    noen andre steder en dynabel man kan se etter kvalitets elementer til en fornuftig pris på nettet?
    Kort svar; "nei".

Lengre svar; "Ja, sikkert...., men en del steder fra utlandet... og da blir det litt mer pes med frakt/fortolling/moms etc".
    ..., men det finnes en del folk her inne som har bestillt en del snacks fra andre steder da... Disse får uttale seg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki, takker
    Kort svar; "nei".

Lengre svar; "Ja, sikkert...., men en del steder fra utlandet... og da blir det litt mer pes med frakt/fortolling/moms etc".
    ..., men det finnes en del folk her inne som har bestillt en del snacks fra andre steder da... Disse får uttale seg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HIFI KIT - Acoustic Nordic noen som har noe trua på denne da? eller duger det bare til å ha potetgull i?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hallvardu
    HIFI KIT - Acoustic Nordic noen som har noe trua på denne da? eller duger det bare til å ha potetgull i?
    Elementene i denne er jo ikke helt bortkastede egentlig..., faktisk vil jeg påstå de er ganske gode dersom du får dem til å spille sammen! ..., men jeg vil tro at det er litt vanskelig å få den til å yte skikkelig. Er redd for at filteret er av type "masseprodusert 3-veis" (les: type biltema), men dersom filteret er nøye gjennomtenkt, er det nok en meget grei konstruksjon!

Merk at dersom du skal bestille den derfra som kit (som forøvrig var en grei pris), så kommer det frakt fra sverige (ikke nødvendigvis så mye) + fortolling og moms (som er 25% av kjøpssum) i tilegg. (= da er det ofte billigst fra dynabel alikevel...) .., men merk at du KAN ha flaks og få ting tilsendt uten at det er blitt stoppet i tollen...., men da skal du ha flaks.

En annen butikk som har litt spennende saker er FreQuence Denmark Speaker Systems. Har bestillt noen filterkomponenter herfra en gang.

... men bare for å oppsummere; Du er ute etter noe som spiller høyt og sparker skikkelig?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki..men jeg er har 0 erfaring til filter bygging, så den delen tror jeg ikke att jeg skal gi meg ut på...8) men ellers så har du rett, jeg er ute etter noe som virkelig får satt noe luft i bevegelse ja:twisted:
    Elementene i denne er jo ikke helt bortkastede egentlig..., faktisk vil jeg påstå de er ganske gode dersom du får dem til å spille sammen! ..., men jeg vil tro at det er litt vanskelig å få den til å yte skikkelig. Er redd for at filteret er av type "masseprodusert 3-veis" (les: type biltema), men dersom filteret er nøye gjennomtenkt, er det nok en meget grei konstruksjon!

Merk at dersom du skal bestille den derfra som kit (som forøvrig var en grei pris), så kommer det frakt fra sverige (ikke nødvendigvis så mye) + fortolling og moms (som er 25% av kjøpssum) i tilegg. (= da er det ofte billigst fra dynabel alikevel...) .., men merk at du KAN ha flaks og få ting tilsendt uten at det er blitt stoppet i tollen...., men da skal du ha flaks.

En annen butikk som har litt spennende saker er FreQuence Denmark Speaker Systems. Har bestillt noen filterkomponenter herfra en gang.

... men bare for å oppsummere; Du er ute etter noe som spiller høyt og sparker skikkelig?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •