Tuning av port i bassreflekskasser - beregnet vs. virkelig lengde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tuning av port i bassreflekskasser - beregnet vs. virkelig lengde

Har lastet ned WinISD pro og gjort noen simuleringer på bassrefleks-kasser, men er litt usikker på portberegningen som programmet har. Noen som har erfaring med beregnet portlengde i forhold til virkelig portlengde for å oppnå ønsket tuning?

Et eksempel:
    Bruker 2 stk Seas L12 RCY/P i bassrefleks på 4,5 liter (BB4/SBB4) med Fb = 67,75Hz. Dette gir meg f3 = 72,6 Hz og portlenge = 21,6 (dia = 4,7).

So far so good. MEN så leser jeg litt mer om tuning av bassrefleks-kasser og finner ut at portlengdene som matematikken (og teorien) dikterer faktisk er alt for lange. Et råd er å kappe rørene til 65%-70% av beregnede lengde for faktisk å oppnå ønsket Fb. Hvor mye kortere rørene skal være har vel kanskje noe med hvor mye dempemateriale som brukes (mer dempemateriale har samme effekt som større kassevolum eller?)?

Dersom jeg bruker dataene WinISD vil jeg da faktisk få en vesentlig lavere Fb enn beregnet? Finnes det noen måte å kontrollere dette på i etterkant?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ikke WinIsd lenger, rett og slett for at det kan med enkelte elementer som har litt utenom det vanlige parametre, gi noen merkelige svar.
    Men jeg har i bilsammenheng benyttet Probox, og ellers testet Unibox, Bassbox Pro og Speaker Software. Og alle har gitt simuleringer som ved måling i ettertid har vist seg å være korrekte.

Men det fordrer at man har styring på dempemateriale, tetthet på kasse osv.

En impedansmåling på ferdig kasse viser deg om resultatet ble som forventet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Troels Gravesen har skrevet litt om dette her, men vet ikke helt lenger hva man kan gjøre. Må man ha spesielt måleutstyr for å ta en impedansmåling i ettertid?

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måling av impedanskurve gjør du ved hjelp av mulitimeter. Du måler spenning og strøm ved hver enkelt frekvens.
    Så bruker du bare R=U/I.

WinISD gav jeg opp etter å ha funnet altfor mye feil... Det stemmer som norcad sier at det er rett og slett en del elementer det ikke liker.
    BassBox 6 Pro funker mye bedre.

Men simulert og reell tuning avviker normalt litt, spesielt ved bruk av veldig avlange slot-porter vil faktisk tuning bli en del lavere.
    Mine kinosubber er simulert til ca 20 Hz, men målt til ca 17 Hz.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Impulse
    Ser at Troels Gravesen har skrevet litt om dette her, men vet ikke helt lenger hva man kan gjøre. Må man ha spesielt måleutstyr for å ta en impedansmåling i ettertid?
    Vha en pc med Arta Software (gratis demo), en forsterker, en (10-20ohms) motstand og et par RCA kabler kan du fint måle impedanskurven raskt og enkelt.

Og BeemerZ1 har helt rett i at ved bruk trange/lange eller (for) store/korte bassrefleksrør eller porter kan simuleringen avvike.
    Det samme kan skje, som jeg nevnte, om kassen ikke er 100% tett og hvis man benytter mer/mindre dempemateriale, og hvis dempematerialet har mulighet til å flytte seg i kassen.
    Ved bruk av dempemateriale i kassen kan det ofte skje at avstemmingen (impedansen) blir ulinjær, altså at den endrer seg ved høyere lydtrykk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeemerZ1
    Måling av impedanskurve gjør du ved hjelp av mulitimeter. Du måler spenning og strøm ved hver enkelt frekvens.
    Så bruker du bare R=U/I.
    Ok, da skal jeg gjøre noen forsøk med dette (har et godt multimeter). Er følgende fremgangsmåte ok?

1. Kobler opp høyttaleren til en forsterker og sender inn sinus-signal på forskjellige frekvenser (her er jo WinISD sin signal-generator fin). For hver frekvens måler jeg da spenningen mellom + og - på terminalene, og deretter strøm i serie med +.

2. Regner ut impedansen ved de forskjellige målingene. Er da Fb den frekvensen der impedansen er høyest?

NorCad: regner med Arta Software gjør det samme bare enklere?

/T

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resultatet blir det samme, men langt enklere og raskere når du benytter en pc og bare trenger å klikke en gang med musa. Når du først har laget deg noen testkabler da selvfølgelig.

Måler du et element i friluft er Fs der impedansen er høyest. Det samme gjelder Fb i lukket kasse. Men i bassrefleks er Fb der hvor impedansen er LAVEST mellom to topper.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •