forslag til høyttalere med særs høy effektivitet - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Newcomer almightybozo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    her er d mange gode forslag, fått en hel del sider å lese på... mange gode forslag, men tror nok kleinhorn mm i samme str er utelukket, skal ha d i hus, trenger dermed godkjenning....

Skulle gjerne hatt noe pent og pyntelig som var lettdrevet og spilte bra,
    mulig d er å på godt norsk: wishing for the moon.

Er d noen her som har hørt hornkonstruksjoner "som ser ut som folk", dvs tilsvarende jericho horn, dallas II eller tilsvarende?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av almightybozo
    Er d noen her som har hørt hornkonstruksjoner "som ser ut som folk", dvs tilsvarende jericho horn, dallas II eller tilsvarende?
    Jeg har hørt Fostex FP203 i BLH og det var en morsom opplevelse. Det er derimot en stund siden så her kan det godt være at jeg husker "bedre" enn det det var.

FP203 i bakladet horn har den egenskap at bassen er svært rask, det er en meget dynamisk konstruksjon. Mener at kabinettet var BK 20, eller en avart. Musikken den gang gikk i Rick Astley, Banamarama, Madonna osv.. men det var trøkk og moro for alle penga...

Nå har jeg derimot hatt FE206E i åpen baffel her på skrivebordet de siste 6mnd - så jeg har en viss formening om lyden.

FE206E har ikke mye bass i åpen baffel... en Qts på 0.18 og Xmax på 1.5mm tilsier at denne ikke flytter mye luft, men det er helt til man får den i en hornløsning :-D

Her er det ikke behov for noe ekstra diskant, vokal, trompet, gitar låter meget realistisk - det kan være at det er hastigheten som gir illusjonen.

Nei - nå må jeg ned å sage litt til

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spawn curvyen med FE207 kosta meg vel 2000,- totalt. Men hawthorne audio er eit bedre valg spør du meg.

Newcomer almightybozo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har vært i kontakt med commonsence audio CommonSense Audio - ang audionirvana sine fulltoner.

Har lest en del posetive erfaringer fra ulike forum, men ser man på nettsidene deres så er lovprisingen av elementene så stor, at d blir i overkant, man blir nesten litt skeptisk til hele saken.....
    Derfor er jeg veldig int i om noen har erfaringer med disse... De koster heller ikke store summen penger, 2 stk super 10' cast frame fulltoner 330 $ med flyfrakt

Commonsense anbefalte 10 ' som det elementet hvor diskant var best/enklest å få til. Disse elementene er visstnok lagd for bassrefleks , anbefalt kasse uten br rør..

"I believe there are very good reasons why 99.99% of all speakers ever made are bass reflex. Of course, there are some bad bass reflex designs available. I think that many companies get the tuning 'wrong.' But I think ours are very good. For the 'Super 10 Cast Frame', I would recommend the 2.8 MkII Big Port cabinet (if you don't want to make grills) or the 2.8 Series I (if you need grills).

Having said that, all Audio Nirvana speakers have a limited excursion of plus or minus 1.0 mm. We do this for excellent control but it also happens to work perfectly in bass horn cabinets."

Anb kasse str 40" x 12" x 14,5" altså 108,75 liter

Noen som har noen tanker rundt dette? Evt erfaring med elementene? Evt mulige kassetyper som kan være passelige utenom den nevnte? gjerne hornkonstruksjoner også

Utifra hva som står på commonsense gruser audio nirvana elementene Fostex sine tilsvarende typer noen synspunkter fra dere her på avforum?

Hvordan er hawthorne audio elementer i sammenligning? ser jo d er ob elementer blir kanskje vanskelig å sammenligne?

mvh ole

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vist du er villig til og kjøpe brukt liger det et par rb81 på avtorget

De har 97db i følsomhet da

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av almightybozo
    Hvordan er hawthorne audio elementer i sammenligning? ser jo d er ob elementer blir kanskje vanskelig å sammenligne?
    mvh ole
    Har både 15" coaxelementet til Hawthorne og bassen (Augie). Begge er OB så det er vanskelig å sammenligne.
    Jeg har hatt noen høytalere opp gjennom og må si at de imponerer. Til prisen kaqn jeg ikke se at det er så mange konkurrenter. Nå har jeg ikke hørt så mange Fostex etc, så det kan jeg ikke uttale meg om.
    Enkelt å lage er de også.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kik på desse!
    Darkstar

jeg har forøvrig prøvd fostex fe103E i gulv. bassreflex og hawthorne.
    veldig ulike høyttalere.
    hawthorne spiller mye høyere og dynamisk, med en fast bass som kan slå fra seg.
    fostex er mer åpen, luftig og behagelig.

jeg kan ikke helt gå god for diskanten i normalutgaven silver iris. den er litt brutal til tider. men de koster tross alt 2500kr inkl frakt..
    jeg hadde nok kjøpt "sterling" versjonen isteden, viss du kan fixe opp et delefilter selv.. for bare de tar nesten $900 av prisen(!)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •