Skal lage multimediabenk, litt uklart iforhold til sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal lage multimediabenk, litt uklart iforhold til sub

Heisan! Lest mye bra på dette forumet og på god tid at jeg fikk meg en bruker.

Driver om dagen å skal bygge en ny tv/stereo benk, men er litt usikker på hvor jeg skal plassere subb. Jeg har et samsungs ht-tx500 kompaktanlegg og derfor har jeg litt begrenseninger mht til avstand fra sub til dvdreceiver. Elementet i subben peker forresten nedover.

Jeg skal bygge benken tilpasset et hjørne, derfor i 2 deler. Lurer på om jeg skal sette subben ved siden av benken rett på gulvet, eller om jeg skal lage en egen plass i benken for subb. Sistnevnte er vel å foretrekke, men her blir jeg skeptisk ifht vibrasjoner, ulyder og om bassen blir dårligere.

Hele benken skal stå på en sokkel som går ned til gulvet, vil dette være bra nok iforhold til bassen eller burde jeg sette subben på gulvet?

Ved dette alternativet kommer da noen spørsmål:

Kan jeg ha "tak" over subben, en hel benkeplate som går over hele benken?
    Noe sier meg at jeg ikke kan ha dette, selv om det blir finest, men jeg får høre hva dere med erfaring synes.

Hvor mye klaring må jeg ha fra sub til sidevegger? altså hvor mye større må rommet til subben være ifht subkassen.

Håper dere kan hjelpe meg med dette. Mvh Jonas

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Velkommen til AVforum

Suben må stå fritt om det er mulighet for det så den kan flyttes på.

For og kunne få valutta for de pengene du legger i subw så er det defenitivt vært og plassere/kalibrere den riktig :-)

Det finnes myyye om evnet lyd kalibrering her på forumet ;-)
    ( søkefunksjon i menylinjen )

Tips er og tegne opp romet og hvor ting er plassert, dører, vinduer, m.m for kalibrerngstips, det er et par stykker som er meget gode på dette emnet her på forumet.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at det er mange flotte tråder her på forumet allerede, men vet av egen erfaring at det kan bli litt voldsomt å lese igjennom alt da det finnes så vanvittig mye. Og slik jeg forstår er dette et 'litt' spesielt tilfelle pga benken i et hjørne og en sub med element nedover etc. Jeg har ikke mange fasit-svar å komme med, men støtter harman/kardon i at du helst bør ha sub'en stående fritt. Dersom den bygges inn tror jeg du kan få bittelitt problemer ift effekten av denne da en hel del av lydbølgene blir stående å vibrere inne i 'kassen'. Men jeg har ikke prøvd det selv, altså.

Kalibrering er viktig, men plassering kanskje vel så viktig. Det høres ut som om du ønsker å ha sub'en nogenlunde 'estetisk' plassert og i så tilfelle bør du sette den ved siden av benken, og forsøke å variere avstanden fra vegg litt for å prøve ut resultat. Veggen gjør mye med bass-effekten, og den generelle regel er at bassen blir større dersom nærmere vegg (den får da litt 'hjelp') Aller mest merker man dette når sub'en står i et hjørne.

Lykke til, mye lesing i trådene som er bra, men helt sikkert mange som kan hjelpe i din tråd også

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, jeg har laget noen tegninger for hånd, men kan overføre dette til sketchup og poste her på forumet.

Lurer også på avstand i mellom fronthøytalere, burde jeg ha tv'n sentrert i midten av disse eller kan jeg ha feks større avstand fra tv til venste front høytaler enn avstand til høyre fronthøytaler?

Og har ikke plass bak sofaen til høytalerne bak, så disse burde vel plasseres med elementene mot hverandre?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stua i sketchup

Da har jeg laget stua i sketchup med stereobenken jeg skal lage + hvor høytalere osv står. Centerhøytaleren er plassert i en hylle i benken og subb på siden.

Her kan du gå en rundttur i stua:

YouTube - stue med stereo

Det er da dette anlegget. Kom gjerne med innspill.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stua i sketchup

En ting som er kjipt er at low pass crossover bare kan stilles mellom 150-200hz

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •