DIY rammelerret med variabel maskering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY rammelerret med variabel maskering

Fikk endelig klarsignal til å bruke rammelerret igjen etter flere år med nedtrekk. Fant da ut at jeg ville lage et med en eller annen form for variabel maskering.

Vurderte både 2.40:1 med vertikal maskering og 'vanlig' 16:9 med horisontal maskering. Ettersom lerretet dekker hele frontveggen i bredden, bestemte jeg meg for 16:9, ettersom det gav meg størst mulig bilde uansett format på filmen.

Jeg vurderte lenge mange mer eller mindre kompliserte former for flytting av maskeringen, men endte opp med et helmanuelt system etter Rimi-prinsippet.

Sett ovenfra ser løsningen slik ut:
    DIY rammelerret med variabel maskering-prinsipp-jpg

På en enkelt konstruert ramme er det festet to vertikale lister som det er festet ekspansjonsbeslag fra Clas Ohlson til. Til disse beslagene er det festet to horisontale lister som utgjør den flyttbare maskeringen.

Utenpå listene er det festet bredere lister kledd med sort stoff som utgjør selve maskeringen. Ved å flytte øvre og nedre maskeringslist justerer man størrelsen på bildet.

DIY rammelerret med variabel maskering-opp-jpg DIY rammelerret med variabel maskering-ned-jpg

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Konstruksjon

Det var prinsippet, så over til selve konstruksjonen:

Selve rammen er enkelt konstruert. Fire lister som er saget skrått i hjørnene, limt og skrudd sammen med små vinkeljern stives av med to ekstra vertikale lister. Bildet forklarer det meste:

DIY rammelerret med variabel maskering-ramme-jpg

Duken ble så stiftet til rammen. Jeg fulgte oppskriften på denne siden: How to Stretch Artists' Canvas - Rex Art Supplies.

Duken ferdig strukket og festet til rammen:
    DIY rammelerret med variabel maskering-ramme_med_duk-jpg

Så selve maskeringen.

Først ble beslagene festet til tynne lister:
    DIY rammelerret med variabel maskering-beslag_paa_list-jpg

Disse listene la jeg på rammen i riktig posisjon og boret hull gjennom listen og rammen. I disse hullene puttet jeg treplugger for lettere å kunne skru alt sammen sammen senere:
    DIY rammelerret med variabel maskering-list_paa_ramme-jpg

Listen med beslagene ble fjernet fra rammen, og maskeringslisten ble lagt på plass. Boret og plugget med treplugger her også:
    DIY rammelerret med variabel maskering-maskerings_list_paa_list-jpg

Tilslutt ble alt montert sammen for å se at det passet:
    DIY rammelerret med variabel maskering-vertikal_maskering_paa_ramme-jpg

De komplette vertikale listene ble så trukket med stoff:
    DIY rammelerret med variabel maskering-vertikal_trukket_med_stoff-jpg

Tilsvarende ble to brede lister trukket med stoff og festet til to litt tynnere lister. Dette utgjør den horisontale maskeringen:
    DIY rammelerret med variabel maskering-horisontal_trukket_med_stoff-jpg

Den horisontale maskeringen ble skrudd fast på rammelerretet, og de horisontale listene ble så skrudd fast til beslagene:
    DIY rammelerret med variabel maskering-monteringspunkt_for_horisontal_paa_beslag-jpg

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig montert

Lerretet ferdig montert på veggen i 1.85:1 posisjon:
    DIY rammelerret med variabel maskering-lerret_normal-jpg

Og i 2.35:1:
    DIY rammelerret med variabel maskering-lerret_wide-jpg

For å holde maskeringen i posisjon forsøkte jeg flere ting. Først kun ved hjelp av friksjon, de horisontale listene var så lange at de presset mot de vertikale og ble holdt på plass av det. Imidlertid gjorde det det vanskelig å plassere maskeringen presist, så jeg gikk bort i fra den ideen.

Jeg forsøkte så å bruke magneter til å holde maskeringen på plass, men det ble for trangt til å få montert dem skikkelig.

Jeg endte derfor opp med en skikkelig Rimi-løsning her også: Den horisontale maskeringen hviler på stålstifter som er stukket igjennom hull boret i den vertikale maskeringen i riktige posisjoner.

Alt i alt fungerer det fint, her er et par eksempler i praktisk bruk:
    DIY rammelerret med variabel maskering-16_9-jpg

DIY rammelerret med variabel maskering-235_1-jpg

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forbedringer

Alt er ikke helt perfekt, så det er noen ting jeg skal se videre på.

- Stoffet jeg har trukket rammen med absorberer ikke nok lys, så jeg ser bildet dersom det går utover rammen. Jeg driver å tester ulike typer stoff for å finne noe som er bedre.

- Når maskeringen er i 2.35:1 posisjon så ser jeg tydelig lerretet over og under topp og bunn på maskeringen. Jeg kommer antagelig til å feste stoff over og under den horisontale maskeringen og til topp og bunn av selve rammen slik at ikke noe av lerret er synlig over og under maskeringen.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennede løsning :-D

Det er mange av bildene i dine i de siste innleggene som ikke vises i selve innlegget men kun som vedlegg? De står som "rødt kryss" i innlegget-

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Spennede løsning :-D

Det er mange av bildene i dine i de siste innleggene som ikke vises i selve innlegget men kun som vedlegg? De står som "rødt kryss" i innlegget-
    Ah, skal fikse det. Sikkert noe kluss i redigeringen, og så har FireFox cachet bildene lokalt hos meg...
    Edit: Da er bildene fikset.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig prosjekt! :-) Har lekt med tanken selv også, men får se om det blir noe av...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Ah, skal fikse det. Sikkert noe kluss i redigeringen, og så har FireFox cachet bildene lokalt hos meg...
    Edit: Da er bildene fikset.
    Glitrende Nå er alt strøkent!

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ble bra det da:=)

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott gjennomført Vil gjerne gi deg et tips, vet ikke om du har plass, eller om du kanskje har vurdert det. Hvis du linker sammen maskeringen oppe og nede med en vaier på hver side av øvre maskering over en trinse og ned til den nedremaskeringen, får du et system som er i likevekt og dermed holder maskeringen seg på plass av seg selv. Også slipper du og flytte på både øvre og nedre del. Brukte dette selv på forrige maskingssystem med stort hell

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Flott gjennomført Vil gjerne gi deg et tips, vet ikke om du har plass, eller om du kanskje har vurdert det. Hvis du linker sammen maskeringen oppe og nede med en vaier på hver side av øvre maskering over en trinse og ned til den nedremaskeringen, får du et system som er i likevekt og dermed holder maskeringen seg på plass av seg selv. Også slipper du og flytte på både øvre og nedre del. Brukte dette selv på forrige maskingssystem med stort hell
    Jeg har tenkt på det, og var i god gang med et system omtrent som du beskriver. Løsningen jeg var i gang med baserte seg imidlertid på et system der overfødig maskering kunne rulles opp i over- og underkant av lerretet, men jeg hadde feildesignet mekanismen litt, så jeg begynte på nytt med den helmanuelle løsningen som er beskrevet her.

Men det blir nok 'variabel maskering 2.0' en vakker dag, og da med vaier og evt. motorstyring.

Tar forresten gjerne imot tips om plassering av trinser og slikt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •