Audioromy erfaringer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audioromy erfaringer

Hei Folkens,
    Om 12 timer blir jeg for håpentlig den lykkelige eier av en Audioromy FU13. Jeg gleder meg stort fordi denne forstrekern har fått gode kommentarer fra en del post´s på nettet.

Så mye jeg foreløpig vet er at den er ca 30 W Singel-end forsterker basert på kineserenes utgave av 813 pentoden, FU13. Den har 12AU7 og 6DJ8 i ingangen og en 5Z3P likeretter.

Den e punkt til punkt koblet i forsterker delen og har print og transistor i strømforsyningen.

Her er bilder av kretsene:
    http://www2.picturepush.com/photo/a/...s/DSC00662.jpg
    http://www3.picturepush.com/photo/a/...s/DSC00664.jpg

Jeg er helt nybegynner på rør, så:
    Er det andre som har erfaring med denne forsterkeren eller de andre Audioromyene så er det supert om dere bidrar:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kinesisk Fu13 det samme som russisk GU13?

I så fall er jeg nyskjerrig på om noen har forsøkt å bytte og om de opplever forskjell.

her er GU13 spec. GU13 | Tubes Information

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kinesisk Fu13 det samme som russisk GU13?

Beklager lagret to ganger

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter 8 dager på reise gjennom UPS systemet fra Leshele i HongKong til Trondheim var det festdag i dag da forsterkeren ankom og ble pakket ut. En kraftig pappeske med godt med skumplater ble demontert for å avdekke en swæær forsterker. Rørene kom i egen pakke. Det føltes som å plukke opp en flaske å håndtere de feite FU13 (813) røra. Det fulgte med monteringsdiagram og på null tid kom Diana Krall og Tom Waitz slenterende ut i kvelden. Førsteintrykket var masser av krefter til å drive mine Magnepan SMGa´er, og en sterkere og klarere stemme enn min gamle Cambridge 540A. Subbene jeg hadde koblet til (Anthony Gallo TR1) føltes plutselig for hule og spillte unødig høyt.

Men det var sent og sovende småbarn i nærheten så mer rapporter om denne, etter norske forhold sjeldne forsterkern må vente.

Er det andre med Audioromy erfaringer så ønsker jeg fortsatt å høre fra dere.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken prislapp er det på denne, og hvor bestilte du fra?
    Gleder meg til å høre ett litt grundigere lytteinntrykk av den, har lest litt om den jeg også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestillte den fra leshele på ebay.co.uk som selger for on9mart. Jeg fulgte med i en måneds tid og fant at de hadde billigst totalpris. Jeg fikk tilslag på utropspris 200 pund og frakta kom på 160pund. Så omtrent 3800kr. Jeg vet ennå ikke om det kommer noe fra tollen. On9mart merket den som "gift".

Jeg har huset fullt av gjester for tiden så det har ikke blitt nøye lytting.
    Førsteinntrykket var at den var litt sterkere og tydligere i bassen, og at mellomtonene var klarere og rundere. Diskant var litt mer tilbaketrukket og mer harmonisk. Dette er i sammenligning med en Cambridge Audio Azur 540A som jeg har lyttet til det siste 1 1/2 året.

Oppdaterte meldinger kommer når jeg får modnet det og sammenlignet i detalj.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har lytteintrykkene fått sette seg litt og jeg kan gi noe mer detaljer basert på lytting med Magnepan SMGa høytalere med ekstra bånddiskant i et akustisk levende rom. Jeg spiller ikke høyt, vanligvis 70 - 80 dB. Her fins spesifikasjoner på normal-utgaven av SMGa: Speaker differences

Audioromy 838a (FU13) er en meget kompetent forsterker. Den spiller varmt med tørr og fin bass og perfekte gjenngivelser av menneskestemmer og akustiske instrumenter. For dere som liker jazz, vocal og klassisk er den super. Det er absolut noe magisk ved Singel Ended Triode lyd slik andre har snakket om, men jeg klarer heller ikke å sette ord på det. Den er bare mer tilstede på en måte. Audioromy henger med helt over til DumDum Boys på 1001 Watt plata og gir meg frysninger på ryggen. Men når det kommer til Metallica synes jeg det virker som den blir litt skurrete. Det virker som den ikke gjengir forvrengninger og overstyringer presist nok. På grunn av høytalere med nedre grense på 50Hz blir heller ikke de dype basstonene like presise lenger.

Tidligere spillte jeg Cambridge Azur 540A (80 Watt mot 4 Ohm). Cambridge´en hørtes skarpere ut hadde ikke det samme trykket i bass. Jeg endte opp med å skaffe meg to subber som jeg stillte opp med crossover på drøyt 60 Hz og lav lydstyrke for å backe opp selv om høytalerne klarer seg ned til 50Hz. Siden jeg fikk Audioromyen går jeg og lurer på om sub´ene er av eller på! De skal selges fordi jeg ikke er opptatt ev dyp filmbuldring, og fordi jeg ikke synes de er like presise og skiller seg for mye ut i lydbildet.

Teknisk sett er FU13 kretsen skummel. De store rørene trenger oppunder 1000V likestrøm for å drives. For å stille bias må man snu frosterkern på hodet mens den er på og avgir 350W med varme, skru av bunndeksel og målespenning 0.7V og justere to små potmeter på et kretskort bare 5 cm fra alle de store voltene. Dette krever en stø hånd, og den andre hånden på baklomma med Kongsberg-knekken. Det går ann å skru fast gitteret med muttere fra undersiden av topplaten om man har klåfingrete unger i nærheten. Jeg driver og spekulerer på en konstruksjon som flytter hele biasjusteringen ut.
    Og til slutt en skikkelig irriterende men enkelt problem; det er en supersterk blå lysdiode som blender for den vakre utsikten. Den er alt for sterk, men kan sikkert dempes med en motstand.

De gode nyhetene er at lyttetester i Tyskland har konkludert med at de originale Shuguang FU13 lyder best, man trenger ikke rote fram dyre NOS 813 rør.
    Likeretterrør, innganger og drivere er greit tilgjengelige. Jeg har lest om problemer med Likeretterrør, startrele og med volum pot.

Under "brødboksen" bak er det tre rimelig store trafoer som synes å være svært godt unyttet. Strømforsyningen er på printkort, mens ingang og driver er punkt til punkt loddet.

Hele saken veier 22 kg, ikke 28 som det står i reklamen.
    Her er en video av oppsettet:
    YouTube - Audioromy 838A, MagnepanSMGa, Great sound at a reasonable price

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •