Soundsplinter Rl-P18, hvor stor kasse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Soundsplinter Rl-P18, hvor stor kasse?

Heisann. Har vært å handlet en slik sub brukt, og funderer litt på å bruke den til noe fornuftig.. Men vet ikke helt enda HVA.. jeg har ei bittelita stue, i ei lita leilighet.. så noe sier meg at den kommer til å bli litt overkill, men jeg gir meg fan:

Dypt skal det gå, og det bør kjennes.. Forsterker har jeg ikke bestemt meg for enda, mulig jeg prøver å brokoble min cw a0.8kw til 800w.. Bør være greit til å starte med, om ikke annet.

så, om noen har ett par tips til meg, eller peker meg i høvelig riktig retning, så er jeg fornøyd jeg. Materialer har jeg tilgjengelig, men vil ikke bygge i høyden (f.eks sono)

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange muligheter uansett, men det blir ingen liten kasse...
    Rundt 150 liter lukket eller 300 liter++ portet vil funke greit.
    Får du bruk for en 18" i en liten leilighet egentlig?

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting i veien for å legge sonotubene vannrett

Om du bygger den firkantet; ikke bruk den som stuebord. Jeg forsøkte det selv med en JBL i 280l kasse, og det var ufattelig knølete å ikke få beina under "bordet"... Mulig det blir bedre om du setter på noen korte bein. Husk i hvert fall å lage en form for dryppkant på undersiden av kassa så ikke du risikerer å få væske på elementet. Selv om du ikke har planer om å sette noe væskefylt oppå. Det VIL skje før eller senere, og da kan du like godt designe kassa så det ikke gjør noe

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål..

Hva om jeg monterer dette elementet i en kasse som er la oss si 300liter netto, med bassport pekende ut til sides, f.eks mot sofa.. Og elementet pekende nedover. Vil dette ha noe å si? Jeg har tenkt tanken om å bygge både stuebord og bord for å ha under lerret, for å eventuelt ha senter oppå etterhvert.. integreringen vil jo bli så som så med da, men det får nå bare stå sin prøve..

Beemerz; nei, jeg tror nok ikke jeg får BRUK for det, men morro er det lell å bygge noe bare for å ha det gjort. og funker det bedre enn mine to cv vf-8 til bass, så er jeg evig fornøyd.. De river ikke akkurat klærn av kroppen når dypbassen slår seg løs.. (ja, jeg vet de ikke er state of the art når det kommer til kvalitet, men de skal byttes ut etterhvert med ett par lekre stativhøytalere)

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det krible skikkelig i dangelbæra ved de laveste frekvensene bør du ha stor kasse til dette elementet.

Her har du en simulering med 15hz tuning og 390 liters kasse:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sorry for at jeg bryter inn:

Går det å lese av på grafen at det er 15Hz tuning? Grafen er flat ned til 50 Hz deretter har den falt ca 3 dB ved ca 22 Hz. Videre ser det ut for meg at den har falt ca 6 dB ved 15 Hz. Hva er definisjonen på antall Hz den er tunet til?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi først er inne på bord her, så ligger faktisk den ene min under bordet. Eller det vil si...bordet står på den. Ble bare et par cm høyere
    Det går for såvidt ganske greit, for bordet går et stykke utenfor på alle kanter. Men så er denne bare rundt 200 liter netto. Ulempen blir at ting ikke står i ro på bordet når jeg skrur opp... Men da er det forsåvidt ikke noe som står i ro.

Element ned og port til siden går bra!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vrod
    Går det å lese av på grafen at det er 15Hz tuning? Grafen er flat ned til 50 Hz deretter har den falt ca 3 dB ved ca 22 Hz. Videre ser det ut for meg at den har falt ca 6 dB ved 15 Hz. Hva er definisjonen på antall Hz den er tunet til?
    Nei, ikke på den grafen... På impedanskurven derimot kan du se det.
    Grunnen til at responsen har sunket såpass mye ved 15 Hz er at kassen egentlig er for liten for 15 Hz tuning. Må nok opp i nærmere 500 liter, kanskje mer, for å få et sted mellom 0 og -3dB ved 15 Hz.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det tuber på opp mot 500liter med plass for 18" elementer? fant ut at skal jeg gå for 540liter, så blir den 60x60x150, jeg får forsåvidt plass, det er ikke det det står på.. men da blir det ett veldig voksent møbel.. :P

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal finnes.
    Voksent møbel blir det da ja... Tårnet mitt med to oppå hverandre er 52x60x192, ikke akkurat vanskelig å legge merke til.
    Men hvis det var yttermålene så blir det nærmere 440 liter brutto innvendig Burde jo holde uansett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •