DIY - Subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY - Subwoofer

Sittet nå i ca 10 timer og prøvd å lest meg opp om emnet; DIY subwoofer. Har noen spørsmål jeg hadde håpet noen kunne ha hjulpet meg med.

- Har sett meg ut et Peerless XXLS 12" P83092 element, men finner ingen tester av dette. Er dette et element som er godt egnet til film?

- Har lekt meg litt med WinISD Pro, satt inn parametere osv, men skjønner ikke helt hva jeg skal kunne lese ut av grafen.

- Lest mye på The Subwoofer DIY page og sett en del på regnestykker osv. Noe som går igjen er: F3 og diverse Q'er (Qts, Qrc, Qtc osv osv). Hvem er denne Q?

- Har forstått at det er lurest å starte med et lukket system da dette skulle være enklest. Vil overnevnte element egne seg til det?

All hjelp mottas med enorm takknemlighet!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Renskrevet hele posten min (slettet alt det gamle vaset jeg skrev) og er så frekk "å bumper" den litt.

Newcomer Currywurst2000 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

svar på Peerless XXLS 12" og WinISD

Sitat Opprinnelig postet av vincleif
    Sittet nå i ca 10 timer og prøvd å lest meg opp om emnet; DIY subwoofer. Har noen spørsmål jeg hadde håpet noen kunne ha hjulpet meg med.

- Har sett meg ut et Peerless XXLS 12" P83092 element, men finner ingen tester av dette. Er dette et element som er godt egnet til film?

- Har lekt meg litt med WinISD Pro, satt inn parametere osv, men skjønner ikke helt hva jeg skal kunne lese ut av grafen.

- Lest mye på The Subwoofer DIY page og sett en del på regnestykker osv. Noe som går igjen er: F3 og diverse Q'er (Qts, Qrc, Qtc osv osv). Hvem er denne Q?

- Har forstått at det er lurest å starte med et lukket system da dette skulle være enklest. Vil overnevnte element egne seg til det?

All hjelp mottas med enorm takknemlighet!
    Hei, fra en newbie til en annen, mens du venter på proff-hjelp.. :-)

Peerless XXLS 12" skal være gode elementer til musikk, men de er
    kansje ikke det beste elementet hviss det skal mye brukes på film har jeg forstått.
    De går hvisst ikke like dypt som andre bedre elementer når det skal brukes på film?

Kan være en fordel med bassreflex til film kansje, for da får du dypere bass og mer trøkk(Høyere SPL?), spessielt hviss du har en kraftig forsterker minst 300-1000 watt,

Dayton elementer 10"-15"fra parts-express i USA er hvisst populære til både musikk og film kan det se ut som. ;-)

Har du prøvd WinISD, og ikke pro-utgaven? kansje lettere å forstå, har ikke prøvd pro-utgaven enda.

Det du får ut er iallefall kasse volum og dimmensjoner på kassa, hvilken freqvens du skal tune subben til osv.
    Men kan være greit at alle parametre er på plass før du prøver å simulere noe:eksempel som dette i dette CSS-7" elementet
    http://creativesound.ca/pdf/CSS-SDX10-data-140408.pdf i bunnen av denne datasheet'en ser du en masse parametre(Thiele/Small-parameters). Disse er Spesiellt viktig å fylle inn hvis du tenker på å bruke et element som kansje ikke er simulert enda i lista til WinISD,
    Lag en new project som vanlig og så går du inn på: Utilitys - maintain database og -new da kan du legge inn disse parametre..

Håper ikke jeg forvirret deg enda mer nå.. I så fall ignorer de jeg svarene jeg gav deg!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et TC 1000 eller 2000 element eller kanskje en SVS 12.2.. Ligger ennå noen slike ute på markedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om noen forhandlere som fører Dayton? Prøvde å google et kvarters tid, men fant kun noen bruktannonser. Event. også HC1000 eller HC2000 elementer som er nevnt over.

Har også lest at SVS 12 PB er å foretrekke. Men er det mulig å bygge noe med tilsvarende kvalitet som de prefabrikerte? Og er det mulig å oppdrive et SVS 12.2 bass element?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parts-Express.com - Speakers, Replacement Woofer, Tweeter, Drivers, Subwoofer, Pro Audio, Car Audio, Horn Driver
    Her selger de Dayton elementer..

TC-1000 og TC-2000 elementer du mener? Det er TC-sounds som står bak disse,
    Tc-Sounds gikk konk og startet Audiopulse, kansje en Audio-pulse-Epic hadde vært noe for deg :-) rimelig heftig bass vil jeg tro.

SVS PB-serien er hvisst heftig på film ja.. :-)
    om du søker litt på svs-kloner i DIY-forumet, dukker det opp mye rart her inne, feks: Svs sono-sub

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var tidligere litt "kilent" å bestille til Norge fra Partsexpress. De krevde dokumentasjon på alt mulig rart rundt kredittkortene, og var merkelig skeptiske når kortene ikke var knyttet til en ikke-amerikansk bank. Mulig de har forbedret seg der.

Når det gjelder å bygge subwoofere, så begynner det å bli såpass mange rimelige tilbydere av gode subwoofere at det skal godt gjøres å bygge noe bedre selv til samme eller lavere pris. Men DIY er jo moro, og så kan man tilpasse størrelse, finish, frekvensrespons og form til rommet man skal ha den i.

Har dere forresten sjekket ut denne siten. Et fint utgangspunkt når man skal bygge en subwoofer for første gang:
    The Subwoofer DIY Page

EDIT: Så du hadde lest en del på denne nå.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det var tidligere litt "kilent" å bestille til Norge fra Partsexpress. De krevde dokumentasjon på alt mulig rart rundt kredittkortene, og var merkelig skeptiske når kortene ikke var knyttet til en ikke-amerikansk bank. Mulig de har forbedret seg der.

Når det gjelder å bygge subwoofere, så begynner det å bli såpass mange rimelige tilbydere av gode subwoofere at det skal godt gjøres å bygge noe bedre selv til samme eller lavere pris. Men DIY er jo moro, og så kan man tilpasse størrelse, finish, frekvensrespons og form til rommet man skal ha den i.

Har dere forresten sjekket ut denne siten. Et fint utgangspunkt når man skal bygge en subwoofer for første gang:
    The Subwoofer DIY Page
    huff det var godt du sa i fra, trodde det var en rett-fram ingen problem nett-side jeg ser du..
    Madisound, er de vanskelige? bestiller mest sannsynlig deler derfra til BEL prosjekt snart..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du skal velge elementer og bassavstemming er det lurt å tenke på en del ting på forhånd.

* Hvor stort rom skal du bruke subwooferen i?

I et lite rom (under 12kvm) kan du ofte få mye moro med en lukket subwoofer eller en bassrefleks som er tunet med porten en del lavere i frekvens enn en ren flat respons (mer avrulling). Grunnen er at de laveste frekvensene får en naturlig boost når rommet blir lite.

* Hva er budsjettet?

Gå for gode elementer og en godt dimensjonert forsterker som passer til elementet. Det er ikke bare diameteren på elementet som teller. Lineær slaglengde kan kompensere en del for diameter.
    Ikke kjøp elementer som ikke har spesifisert VAS, Qts og Fs eksplisitt. Dette er minimumsparametre for å beregne kassestørrelse.

* Har du spesielle krav til størrelsen?

Dersom du vil ha en liten subwoofer bør parameterne VAS og Qts være lave. Lav Fs er gunstig for dypere bass, men skal man ha en bassreflekskasse, så blir det ofte vanskelig å lage liten kasse med kort nok bassport uten at den blir så trang at man får tydelige blåselyder.

* Skal subwooferen brukes mest til film eller til musikk?

For film ønsker man ofte å maksimere lydtrykk og dypbass. For musikk er det ofte viktigere at man har en jevn frekvensrespons fra en jevn avrulling i dypbassen og opp til minst 100Hz, spesielt siden man ofte ikke benytter elektronisk romkorreksjon i rene stereo-oppsett. For film er det nærmest en nødvendighet med bassrefleks for å få tilstrekkelig trykk i dype frekvenser (det finnes noen få unntak i form av elementer som spiller svært dypt i lukket kasse, men disse er sjeldne og dyre).

* Skal den kobles til en surroundreceiver med elektronisk romkorreksjon?

Har man en god elektronisk romkorreksjon eller EQ som faktisk fungerer ned til 20Hz, så kan man slippe unna med en del avvik fra en flat romrespons i utgangspunktet.

Ellers er det viktig å finne ut om elementet yter slik man vil ved å simulere det før man kjøper. Ellers kan man få seg noen overraskelser (som at man trenger en kasse på 100 liter for å avstemme bassen slik man vil og lignende).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Currywurst2000
    huff det var godt du sa i fra, trodde det var en rett-fram ingen problem nett-side jeg ser du..
    Madisound, er de vanskelige? bestiller mest sannsynlig deler derfra til BEL prosjekt snart..
    Madisound er tradisjonelt greiere. Mener å ha hørt at Partsexpress også har tatt Norge inn i varmen etterhvert (var en stund litt trøblete siden de merkelig nok hadde fått med seg at vi ikke var et EU-land), og at det går bra å bestille derfra.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen anbefalt frakt metode og eller frakt firma for å bestille fra madisound?

Flotte svar Roffe takk så mye, svar som i post#9 er utrolig lære-rike :-D

Både jeg og trådstarter ble sikkert en god del klokere nå,

Du har vel ikke kjangs til å starte en liten guide for oss som er så Newbie enda..
    ala det du skrev i post#9 , og sånn generelt for høytaler konstruksjon, og så lage en "stikcy" på denne guiden i DIY-forumet??

Det trenger ikke være så avansert bare litt generelt, er så mye vaskeligere når man er newbie og lese seg til allt, I stedet for en enkel
    guide..
    Kansje ta med litt kurver(freqenz?) fra WinISD, og liten forklaring på de som alle kan forstå?

Og en Info som er splittet til bruk på: musikk, film og en kombinert-subb/høyttaler.
    Da er det mye lettere og planlegge selv, hvilke parametre som er viktige nå man skal se etter elementer.

Da vil dere slippe unna mange spørsmål her på avforum.. iallefall gjengangerne hehe..

Håper det kan være aktuellt? :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Guide er vanskelig, for det er så mange alternativer gitt av de ulike spørsmålene lenger opp. Still heller konkrete spørsmål her i tråden, så skal jeg forsøke å gi konkrete svar.

Skulle jeg skrevet en generell guide så ville den sett ut omtrent som på The Subwoofer DIY Page , bare dårligere og mindre utfyllende. Ingen vits i å finne opp kruttet på nytt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt jeg har sakset fra en annen tråd jeg svarte i en gang, ang. dette med bassrespons og tolking av disse kurvene man får i simuleringsprogrammene:

Her ser du forskjellen mellom typiske simuleringer av samme element (tilfeldig valgt) i henholdsvis bassreflekskasse (tre ulike avstemminger i hhv. gult, grønt og rødt) og lukket kasse (en kurve i blått):

Det er avstemminger av den røde eller grønne typen som sammen med romforsterkning har gitt opphav til bassrefleksavstemmingens ufortjente treghetsstempel i forhold til en lukket avstemming, det blir rett og slett boomete. Jeg vil personlig anbefale en avstemmingskurve omtrent som den gule kurven, som sammen med romforsterkning vil gi den jevneste og dypeste bassen. I et veldig stort rom kan man med fordel gå for en avstemming nærmere den grønne kurven, men styr alltid unna den røde kurveformen.

Selv om bassrefleksavstemmingen ruller av brattere enn den lukkede, så er det først når bassreflekskassen er nede ved lav frekvens og har mistet sin energi (20Hz/-16dB i dette tilfellet) at den lukkede kassens slakere avrulling "vinner" over bassrefleks-avstemmingen, og da er uansett lydtrykket såpass lavt at det er lite merkbart.

Og forresten: Dette gjelder for bruk i vanlige oppholdsrom. I bil gjelder helt andre kurveformer fordi romforsterkningen (i bilsammenheng kalt "cabin gain") er så voldsom i et lite volum som en bil.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet tips ang. første gangs selvbygg er kanskje å bygge noe andre byggd før. Fins masse flotte bildetråder/oppskrifter på nettet. Har selv planer om å prøve meg på noe snart.. mest fordi det gøy å bygge selv :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er min helt roffe! Takker så mye 8)

Stua er ganske stor; ca 50 kvm. Den er avlang og anlegget / tv står i enden ved kortvegg. Avstand fra fronthøyttalere til lytteposisjon er ca 3m.

* Hva er budsjettet?

Hadde håpet å ikke overstige 4000 kr

Den børe være konevennelig/samboervennelig. Så en kasse > 100 liter er å foretrekke.

Den skal brukes til film hovedsakelig. Av musikk blir det typen heavy rock / metall / rock

Skal kobles til en Onkyo SRS 606 med Audyssey romkorreksjon. Den har preout sub.

Siden jeg er grønn i detta må jeg drite meg ut og spørre om følgende: Hva er bassrefleks? Og så leser jeg en del om "SLAVE" elementer. Noen oppklarende tips?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vincleif
    Du er min helt roffe! Takker så mye 8)

Stua er ganske stor; ca 50 kvm. Den er avlang og anlegget / tv står i enden ved kortvegg. Avstand fra fronthøyttalere til lytteposisjon er ca 3m.

* Hva er budsjettet?

Hadde håpet å ikke overstige 4000 kr

Den børe være konevennelig/samboervennelig. Så en kasse > 100 liter er å foretrekke.

Den skal brukes til film hovedsakelig. Av musikk blir det typen heavy rock / metall / rock

Skal kobles til en Onkyo SRS 606 med Audyssey romkorreksjon. Den har preout sub.

Siden jeg er grønn i detta må jeg drite meg ut og spørre om følgende: Hva er bassrefleks? Og så leser jeg en del om "SLAVE" elementer. Noen oppklarende tips?
    Bassrefleks ( The Subwoofer DIY Page - Ported Systems ) det betyr kort fortalt at kassa har en port (som regel sylinderformet) som ressonnerer i motfase med elementet ved en bestemt frekvens, slik at man ved den frekvensen får ekstra trykk fra denne porten i tillegg til elementet ved denne frekvensen. De fleste subwoofere for hjemmekino er konstruert slik.

Slave-elementer eller såkalt passive elementer ( The Subwoofer DIY Page - Passive Radiator Systems ) er basselementer uten spole eller magnet. Fungerer etter samme prinsipp som med bassrefleksport, bare at slaven svinger i motfase istedenfor lufta i bassporten. Ofte nyttig når man skal avstemme ressonnansen ved en så dyp frekvens at en bassport blir større enn det som er praktisk mulig.

Jeg vil si at budsjettet ditt er den største begrensningen, for subwooferforsterkeren spiser en god del av det budsjettet. Rommet ditt er jo digert, så en tilnærmet flat respons (grønn kurve lenger opp, stemt en tanke lavere) er slett ikke dumt. Du har jo også romkorreksjon i surroundreceiveren (har en kamerat som har den som er godt fornøyd), så her er det egentlig bare å maksimere lydtrykk og dypbass. 100 liter er ganske mye, så nå gjelder det bare å finne elementer som gir nok dypbass og en kraftig nok forsterker til å drive elementet innenfor totalprisen.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Madisound er tradisjonelt greiere. Mener å ha hørt at Partsexpress også har tatt Norge inn i varmen etterhvert (var en stund litt trøblete siden de merkelig nok hadde fått med seg at vi ikke var et EU-land), og at det går bra å bestille derfra.
    Ingen trøbbel med å handle fra partsexpress, det hører nok forhistorien til
    Litt stive på frakta kanskje, men ingen problemer nei. Handlet flere ganger derfra.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Dayton TIT320C-4 12" Titanic Mk III Subwoofer 4 Ohm
    så kan du bygge en kasse på omtrent 95 liter innvendig bruttovolum. Med en bassrefleksport med 10cm i diameter og 45cm lengde (det betyr at en av dimensjonene til kassen bør være minst 60 cm lang) får du en bassportavstemming på omtrent 22Hz og flat respons. Som forterker anbefaler jeg en 500W forsterker, f.eks. en BASH-forsterker (dette benyttes bl.a. av SVS). Dette kan du IKKE kjøpe fra Partsexpress, siden deres BASH-forsterkere er beregnet for 110V og kan ikke enkelt bygges om til 220V.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå kjørt alle tilgjengelige parametere gjennom WinISD Pro på et Peerless 12" element.

Det jeg kan lese ut av dette er:

-3 dB er på 17 Hz
    Volum = 225 liter
    Tuning freq = 19,08
    Vent. diameter = 10,20
    Vent. length = 18,86

Så kommer kronspørsmålet: Hvordan kan jeg vite om dette er bra / drålig?

EDIT: EBP = 45,7. Er dette for lavt til å bruke et bassreflekssystem? Forstod det slik at når den ligger på 50 % er det like godt å bruke lukket system som bassrefleks. Var den høyere enn 50 var bassrefleks å foretrekke.

Det er sjeldent jeg finner parameterene Xmax, Xlim, Pe, Hc, Hg i datablader. Er disse parameterene viktige å få med?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempegode svar Roffe,

1. Jeg tror du hadde skrevet en bedre guide enn The DIY-subwoofer-siden, siden at der blir det litt overkill med info og sette seg inn i.. Så jeg tror faktisk ikke at du hadde funnet opp kruttet på nytt :-)

2. Kan du si hvilken farge i grafen man bør følge hviss man skal lage "musikk-subb" , eller bør man bruke en ny farge i den grafen da?

Har forresten kjøpt Hypex ds 4.0 400w digital-plate-amp.
    3. Har det noe si på størrelsen til elementet denne kurven?

4. Hvorfor må den ene lengden være 60cm når porten er 45cm lang?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •