DIY - Subwoofer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
  1. #21
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Generelt er den gule grafen mitt førstevalg uansett subwoofer. :-)

    Det er mer valg av element som er avhengig av om den skal brukes til musikk eller hjemmekino. Hjemmekinobruk prioriterer mer dypbass og generelt mer lydtrykk, siden LFE-sporene ofte går dypere og høyere enn musikk. For musikk er det mange som heller bruker noe som ikke håndterer så mye dypbass. Grunnen er at rommets akustikk faktisk kan gjøre dypbassen alt for dominerende og subwooferen oppfattes da som boomete og romlete i musikken.

    SVS-subwoofere oppfattes av mange som mest egnet til hjemmekinobruk, og grunnen er nettopp dette at SVS har prioritert en mer flat respons (grønn kurve) som sammen med romakustikken gir mer trykk i den laveste oktaven enn lenger opp i frekvens. Uten EQ eller elektronisk romkorreksjon blir dette vanskelig å få til for musikkbruk, mens mange foretrekker det ekstra trykket i bunnen for hjemmekino.

  2. #22
    Newcomer Currywurst2000 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan du si noen om de parametrene som jeg bør se etter,
    når jeg vil plukke meg et element til simulering, og hvilke verdier disse bør ligge innenfor/ovenfor som er bra til musikk-bruk,
    i forhold til filmbruk, både for bassreflex og lukket kasse.. gjerne et eksempel på dette også

    hadde vært kjempefint, forståelsen er på god vei oppover nå jah! :-D

  3. #23
    Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av vincleif
    Har nå kjørt alle tilgjengelige parametere gjennom WinISD Pro på et Peerless 12" element.

    Det jeg kan lese ut av dette er:

    -3 dB er på 17 Hz
    Volum = 225 liter
    Tuning freq = 19,08
    Vent. diameter = 10,20
    Vent. length = 18,86

    Så kommer kronspørsmålet: Hvordan kan jeg vite om dette er bra / drålig?
    Det er et spørsmål som ikke har et resolutt, jo/nei, bra/dårlig svar.
    Her kommer det inn en faktor som ikke er oppgitt i TS-parameterene (Tekniske spesifikasjoner) til elementet. Bruker man sunn fornuft i kombinasjon med TS lykkes man stort sett bra på sub. Konstruksjon av høyttalere bunner uansett ut i kompromisser. Hadde du bygget en kasse på 225 liter ville kabinettet blitt enormt. Dersom kabinettet dempes på riktig måte vil volumet også kunne minskes betraktelig.

    Du henviser til et Peerless 12" element, men ikke hvilket, det er vesentlige forskjeller på disse elementene.

  4. #24
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg for min del ser etter lav Qts (helst under 0,4), lav Fs (helst under 30Hz for en subwoofer, men ingen absolutt betingelse), lav VAS (holder kassestørrelsen nede).

    Ellers vil jeg jo ha stor Xmax (lineær slaglengde, handler om hvor høyt man kan spille), og høy følsomhet (trenger ikke så voldsom forsterker).

    Når det gjelder WinISD, så ville jeg gått for WinISD beta til å begynne med. WinISD Pro er mer avansert, men er også vanskeligere å lære. De kurvene man får opp er bare forslag. Det er når man begynner å justere på kassevolum og (for bassrefleks) avstemmingsfrekvens man begynner å tune frekvensresponsen slik man vil.

  5. #25
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Currywurst2000
    Har forresten kjøpt Hypex ds 4.0 400w digital-plate-amp.
    3. Har det noe si på størrelsen til elementet denne kurven?

    4. Hvorfor må den ene lengden være 60cm når porten er 45cm lang?
    Den gjør sikkert en flott jobb, den Hypexen.

    Betraktningene mine ang. kurveformene er uavhengig av størrelse på elementet.

    Porten skal jo være åpen i begge ender. Det er anbefalt at den indre åpningen av porten har en avstand minst tilsvarende portdiameter til veggen. Fra front til indre bakvegg får man da 45cm + 10cm = 55cm, og så kommer tykkelsen av bakveggen, 2cm+, så da er man fort oppe i 57cm. De resterende 3 cm er avrunding opp for å være på den sikre siden, men du slipper sikkert unna med en total dybde på 57cm når du har en 45cm port med 10 cm i diameter også. ;-) Jeg bygger normalt mine kasser av 19mm MDF. Tynnere enn det synes jeg blir litt lite stivt, samt at det blir vanskeligere å plugge/skru i (MDF sprekker lett opp når man skrur/plugger inn fra kantene. Forboring for skruer er helt nødvendig.)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •