Subwoofer prosjekt 09. Trenger litt inspirasjon. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 47 av 47
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BeemerZ1
    Snickers:
    Den vesentlige forskjellen på "vanlige" sub-elementer og typiske PA-elementer er jo at man utnytter membranareale i stedet for slaglengde for å flytte luft.
    RL-p15 har Xmax på ca 22mm, mens Beyma'en har 9mm. Det vil jo faktisk si at 15"en faktisk kan flytte mer luft enn 21"en likevel, ca 5 mot 4 liter.
    Ja, selv om tallene dine er ganske far off så flytter den 15-tommeren mer luft enn 21-tommeren. Imidlertid spiller man rett som det er over x-max, og om begge beveger seg 5mm over x-max vil 21"-en vil flytte mer luft. Det interessante med 21-tommeren er måten den håndterer et ganske bredt frekvensområde på, samtidig som den har kapasiteten helt der nede.

Men det er jo sant det du sier, følsomheten blir jo f.eks. en del høyere.
    Effektbehov synes jeg er litt rart å sammenligne. RL-p'ene trenger absolutt ikke mye effekt for å spille høyt de heller. Oppgitt effekttålighet er 500-1000W, men sannheten er jo som alltid; man får aldri for mye så lenge man vet å bruke den riktig.
    Har målt 130 dB med totalt litt under 500 W målt effekt.
    In room effektivitet og teoretisk effektivitet er alltid to forskjellige ting. Jeg har ikke kikket på T/S på den du nevner så den kan jeg ikke uttale meg om, men om jeg ikke husker feil har 21-tommeren en følsomhet på rundt 96dB, noe som er svært høyt ift typiske subelementer.

Men sa du SDX15 har høy følsomhet?? 87,3 dB/W/m er ikke akkurat høyt til å være 15", selv til subwoofer å være. RL-p'ene har ca 89,5 dB/W/m og Fi BTL'ene mine som også er 15" har 93,5 dB/W/m (med noe høyere Fs såklart). Frister litt å koble BTL'ene opp med 10-12kW inne for å se hva to 15" kan klare....
    Det er følsomheten i det frekvensområdet du skal bruke elementet i som er interessant. Her vil kasse og alt mulig spille inn. Hva er BTL?

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er følsomheten i det frekvensområdet du skal bruke elementet i som er interessant. Her vil kasse og alt mulig spille inn. Hva er BTL?
    https://ssl.perfora.net/www.ficaraud...iew.shopscript

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, selv om tallene dine er ganske far off så flytter den 15-tommeren mer luft enn 21-tommeren. Imidlertid spiller man rett som det er over x-max, og om begge beveger seg 5mm over x-max vil 21"-en vil flytte mer luft. Det interessante med 21-tommeren er måten den håndterer et ganske bredt frekvensområde på, samtidig som den har kapasiteten helt der nede.
    Tallene er veldig ca ja... 15"en har jo tilsvarende vesentlig større Xmech da
    Fordelen til de typiske PA-elementene er at de funker mye bedre oppover i frekvens ja.
    In room effektivitet og teoretisk effektivitet er alltid to forskjellige ting. Jeg har ikke kikket på T/S på den du nevner så den kan jeg ikke uttale meg om, men om jeg ikke husker feil har 21-tommeren en følsomhet på rundt 96dB, noe som er svært høyt ift typiske subelementer.
    Det har du helt rett i, men jeg ville bare påpeke at man ikke nødvendigvis trenger mye effekt uansett. 21" står oppført med 98dB, men det er en selvfølge at et så stort "PA-element" har høy følsomhet.

Selvfølgelig! Skjønte bare ikke helt sammenligningen med SDX15...
    BTL er ganske ekstreme subber som brukes hovedsaklig til å spille høyt, f.eks. i dB-Drag. Mine er ikke like de på bildet, har en helt annen magnet.
    De jeg har er "fully loaded" med større magnet, lengre Xmax og bedre kjøling av spolen siden jeg også skulle bruke de i BassRace og til musikk.
    Hvis det skulle være interessant så kan jeg skryte litt... Persen min er 152,5 dB i dB-Drag og 148 dB i BassRace (snittet målt over 30 sek med musikk). Det var i hvert fall norges høyeste BassRace, men vet ikke om noen har spilt høyere nylig...

Newcomer Ruzle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Woha!!

Tar å venter en mnd til eller noe sånt så jeg får råd til å handle inn alt på en gang.. Er ikke noe gøy å sitte å se på litt av en subwoofer som ligger på gulvet
    I mellomtiden tenkte jeg å spøre hvordan dere gjør med finishen på kassene? Eller jeg har sett litt på hvordan, men hvor kjøper man det ytterste laget?
    Er det en vanskelig jobb å få det pent? Klarer en rastløs gutt som er utolmodig jobben?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken finish sikter du etter?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei liker piano lakk, eller svart treværk.. Syns pianolakken får den til å se mer solid ut av en eller annen grunn..
    Må man feks kjøpe plater med finishen og lime utenpå kassen? Da skal man iallefall være veldig nøyaktig

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fortsatt ikke funnet noe MDF plater.. Blir det bad med kryssfiner?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •