Subwoofer prosjekt 09. Trenger litt inspirasjon. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var nok ikke Snickers som foreslo Meyer. Det ville være galskap. Den type høyttalere har en rekke egenskaper som man ikke har nytte av til hjemmebruk.

Det er i prinsippet ingen problem å få til en god løsning som spiller fra 10 til 100Hz med god kvalitet hele veien, men gratis blir det ikke. Imidlertid er det ikke nødvendig vis hensiktsmessig å dele opp dette området når man faktisk skal bygge selv. Det å ha bassmembranflate som ikke bidrar ved de laveste frekvensene er på en måte litt bortkastede penger.

Skal du ha det så sykt som du kan få det så velg enten noen 15" med veldig lang slaglengde, velg en rimeligere elementtype og bruk flere, eller velg noen store elementer så du får hovedvekt på membranflate, for eksempel 4x21".

Husk også at forsterkerne dine ikke kan drive hva som helst.

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers: Så du mener at ved å bruke 4x21" så kan man oppnå en linje som er akseptabel fra 10 til 100hz? Hvilket element ville du brukt til den oppgaven? Og hvilken type kasse?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden skal jeg følge med på, håper det kommer noen konkrete løsningsforslag her.

Hva tror ekspertisen om disse Mach5

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode elementer til en billig penge. flotte ellementer til en LLT sub eller IB bruk.
    Men Soundsplinter rlp18 og Maelstrom er hakket hvassere.

Trådstarter: Har du mulighet til IB?

Newcomer Ruzle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Gode elementer til en billig penge. flotte ellementer til en LLT sub eller IB bruk.
    Men Soundsplinter rlp18 og Maelstrom er hakket hvassere.

Trådstarter: Har du mulighet til IB?
    Hva mener du med LLT og IB?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LLT = Large Low Tuned. Altså stor kasse tunet lavt, typisk rundt om 16hz.
    IB står for Infinitiv Baffle. Altså er "uendelig" stor kasse. I realiteten er det vel x ganger VAS hvor jeg ikke husker hvor mye x er. IB er prisippet hvor du bruker garasjen/takkonstruksjonen eller lignende som kasse. Altså en gigant kasse om du vil. Ta et søk på Infinitiv baffle på Google så finner du kjapt ut hva jeg mener.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Snickers: Så du mener at ved å bruke 4x21" så kan man oppnå en linje som er akseptabel fra 10 til 100hz? Hvilket element ville du brukt til den oppgaven? Og hvilken type kasse?
    Ja, det er jo bare drøyt 3 oktaver. En Beyma 21" med 300 liters bassrefleks for eksempel. Den trenger ikke mye effekt og vil nok levere 113dB fritt felt ved 10Hz på 4 stk. Ved 100Hz vil det være snakk om 134dB. Nøyer du deg med 15Hz kan du få en del mer SPL.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da snakker du om Beyma 21L50 Snickers?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort rom skal du fylle med bass? Jeg har svevd litt med tanken om 2 "små" lukkede kasser på 50-70 liter, og en SDX15 i hver, sammen med 1000w forsterkeren fra dayton.
    For meg har det ingen prioritet enda, for har akkurat fått 2 nye subber i hus. Men de er bassreflex, og jeg falt litt for lukkede subber etter å ha spilt med en SB12lookalike i noen mnd.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ja, det er jo bare drøyt 3 oktaver. En Beyma 21" med 300 liters bassrefleks for eksempel. Den trenger ikke mye effekt og vil nok levere 113dB fritt felt ved 10Hz på 4 stk. Ved 100Hz vil det være snakk om 134dB. Nøyer du deg med 15Hz kan du få en del mer SPL.
    Så vi snakker da om 4x300 liter kasser, altså 1200 liter? Skulle kunne gå fint å fylle inn under et lærret.

Jeg håper å flytte inn i hus i slutten av sommeren. Det er derfor jeg lurer. Da har jeg en engangs investering som kan vare i mange år.

Edit: Hvor mye effekt trengs?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/21L50.pdf
    Er det noe sted man får kjøpt disse elementene i norge?
    Blir kassene mindre hvis jeg nøyer meg med 15hz? Nå syns jeg det begynner å komme bra forslag her..
    Coop OBS hadde kun mdf panel plater til vegger.. Ingen av de 3 levrandørene kunne skaffe mdf plater.. Så får fortsette jakten.. Vet de har i strømstad, men det er kjedelig å kjøre dit med henger.
    Stua her er vel ca 30kvm.. Hvordan er formelen for å regne ut hvor stor en 300l kasse blir?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tangen AVDesign forhandler Beyma. Vær grei å rapporter her om du får suksess eller ikke

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Tangen AVDesign forhandler Beyma. Vær grei å rapporter her om du får suksess eller ikke
    Snakket med han nå, 5500 per element, 4500 hvis jeg kjøpte 4 stk.. 3 ukers leveringstid. da tipper jeg heller 5 uker hehe! Er alltid forsinka sånne greier :P
    Han nevnte at det kom ny versjon av det samme elementet med lenger slaglengde i mai..

Da blir det brått 18 haudinger for elementene, er de så bra at de er verdt penga eller finnes det tilsvarende andre steder som har på lager?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike. Men 21", trenger man egentlig 4 stk? Det blir jo et helt hinsides membranareal...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Steike. Men 21", trenger man egentlig 4 stk? Det blir jo et helt hinsides membranareal...
    Bigger is better ? hihi! Men det jeg har lurt på er om det blir mere krutt med 2 elementer i en kasse? Ser man på specs på alle subwoofere i pa verden så er det jo som regel høyere spl på den med dobbel, men man må jo regne sammen 2 single, hvordan gjøres det?

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ruzle
    Bigger is better ? hihi! Men det jeg har lurt på er om det blir mere krutt med 2 elementer i en kasse? Ser man på specs på alle subwoofere i pa verden så er det jo som regel høyere spl på den med dobbel, men man må jo regne sammen 2 single, hvordan gjøres det?
    Dobbelt membranareale = +3dB.
    4 stk 21" er nok myyye mer enn man kan få utnyttet i en stue på fornuftig vis.
    Har selv 4 stk 15", men allerede da jeg gikk fra en til to var jeg helt sikker på at "nå er det mer enn nok"...
    Ennå har jeg ikke fått testet potensialet til alle 4, siden jeg mangler en forsterker.

MDF skal være 0 problem å få tak i på de kanter du er

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    21" basser spiller på en helt annen måte enn typiske 15". Må nesten oppleves i praksis. Det går på både spredningsmønster, headroom, avrulling, følsomhet, forvrengning osv.

Jeg anbefaler 2 foran og 2 bak om det er mulig å få til plasseringsmessig.

Effektbehovet til 21-tommerne er omkring 400W/stk. Tilsvarende vil SDX15 ha et effektbehov på 1200W og de har høy følsomhet til subwoofere å være.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes i utgangspunktet 4500kr*4stk hørtes dyrt ut, men det ser egentlig ikke så ille ut mtp frakt og avgifter.
    Spennende utgangspunkt for en tråd dette.

Item Price: $639.95
    £266.58 inc VAT

519,00 EUR

edit: 24" for 130 til 400 liters kasser, dog kostbart.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg er det mulig å spare penger på forsterkeri som Snickers nevner.

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers:
    Den vesentlige forskjellen på "vanlige" sub-elementer og typiske PA-elementer er jo at man utnytter membranareale i stedet for slaglengde for å flytte luft.
    RL-p15 har Xmax på ca 22mm, mens Beyma'en har 9mm. Det vil jo faktisk si at 15"en faktisk kan flytte mer luft enn 21"en likevel, ca 5 mot 4 liter.

Men det er jo sant det du sier, følsomheten blir jo f.eks. en del høyere.
    Effektbehov synes jeg er litt rart å sammenligne. RL-p'ene trenger absolutt ikke mye effekt for å spille høyt de heller. Oppgitt effekttålighet er 500-1000W, men sannheten er jo som alltid; man får aldri for mye så lenge man vet å bruke den riktig.
    Har målt 130 dB med totalt litt under 500 W målt effekt.

Men sa du SDX15 har høy følsomhet?? 87,3 dB/W/m er ikke akkurat høyt til å være 15", selv til subwoofer å være. RL-p'ene har ca 89,5 dB/W/m og Fi BTL'ene mine som også er 15" har 93,5 dB/W/m (med noe høyere Fs såklart). Frister litt å koble BTL'ene opp med 10-12kW inne for å se hva to 15" kan klare....

Prøver ikke å være vanskelig, bare å gjøre ting litt klarere Lærer gjerne noe mer selv og...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •