Hjelp til lodding av gaffler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til lodding av gaffler

Har i dag kjøpt meg Van den Hul Clearwater kabel til mine front og senter høyttaler(e). Kjøpte også Dali Connect gaffler.

Problemet er at det ser ut som om kabelen har litt for lavt tverrsnitt for gaffelene og jeg er dermed redd at kontakten vil bli noe dårlig. Så da tenkte jeg at jeg kunne lodde de fast i tillegg til å bruke klem-mekanismen.

Utstyret jeg har kjøpt inn er som følger:

2 mm tykt loddetinn (97% tinn, 3% sølv)
    Gassbrenner
    Krympestrømpe

Har loddet før med vanlig loddebolt osv, men dette er nytt for meg. Skal jeg prøve å "sveise" fast lederene til gaffelen? Eller skal loddetinnet kun gi litt ekstra kontaktflate? Sikkert noen som har gjort noe liknende før og som har noen tips? :-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om tverrsnittet på kablene er for lite, bør du uansett klemme / krympe gaflene rundt kablene så godt det lar seg gjøre, før du lodder!
    Loddinga er i hovedsak en "ekstraforbindelse", som i tillegg til å lede strøm, beskytter kontaktflaten mellom gafler / kabler.

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis pressforbindelsen holder, vil det bare ødelegge å lodde..
    Kobberet vil sprekke i overgangen mellom tinnet og kobberet. Dette gjelder helst når det er litt bevegelse i kabelen, så det burde gå greit hvis du ikke flytter altfor masse på høyttalerene

En god pressforbindelse skal du kunne dra hardt i uten at kabelen detter ut..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •