Nytt kinorom-helt fra gjørma og opp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt kinorom-helt fra gjørma og opp

Jeg har drømt om dedikert kinorom i utallige år nå der jeg ikke behøver hensynta noe hva gjelder konekrav, sure naboer eller unger som sover. Bor idag i rekkehus og har faktisk to kinooppsett- ett i stua og ett på kjøkkenet. På kjøkkenet har jeg bygd in wall med lerret felt inn i taket. Kona er superfornøyd men jeg føler at jeg må gjøre alle kompromissene på min kappe. Naboer, unger som sover etc etc........

Nå bygger vi hus (ferdig om 2 mnd) og jeg planlegger alt mtp lyd og bilde til alle rom. Kommer til å ha innbygningshøytalere for "TV stua" som kjerringa og unga skal bruke. Har full kontroll på dette prosjektet og planlegger ikke mer en ca 20' investeringer her.

Men jeg skal bygge dedikert kinorom i tilknytning til planlagt garasje som skal bygges med en gang leira har tint opp. Dette tilbygget er knyttet til huset. Jeg har planlagt et teknisk rom i tillegg til selve kinorommet.

Jeg kommer til å legge opptil 150.000 kroner til høytalere, projektor og forsterkere. Dvs at selve oppbygging av rommet blir eget budsjett. Jeg har planer om å få det perfekte kinorom......

Så første spm til dere er:

Hvilken størrelse er "ideelt" for et kinorom der jeg planlegger 4-6 sitteplasser?. Her er lyd viktigste for meg

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det finnes vel ingen fasit her så vidt jeg vet.
    Google gir deg mye god info.

Limer inn det jeg synes er mest relevant:
    Ratioen nevnt nedenfor beskriver forholdet mellom HxBxL på rommet.

Less than concert-hall-sized room have audible low frequency room modes, which can give you very uneven subwoofer response. Good room dimension ratios can help to some extent. Here are some of the "classic" room ratios:

1:1.4:1.9 (Louden, 1971)
    1:1.25:1.6 (Knudsen, 1950)
    1:1.14:1.39 (Sepmeyer, 1965)
    1:1.28:1.54 (Sepmeyer, 1965)
    1:1.60:2.33 (Sepmeyer, 1965)

No particular ratio is guaranteed to give absolutely optimal room resonant modes, because there are other acoustical subtleties involved. They just avoid the known bad cases, as when one dimension is close to an exact multiple of another, for example.
    Abc Søk Google: Søk etter home theater optimal room dimensions

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •