Hvilke avspillings medier bruker du?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke avspillings medier bruker du?

God dag kjære lydelskere,

jeg driver for tiden å jobber med bachelor oppgaven min i Industriel Design ved Høyskolen i Østfold. Oppgaven går ut på å lage en full-range mono radio i sammarbeid med SEAS AS.

Så i den sammenheng lurer jeg på hvilke type avspilingsmedier de forskjellige her bruker vanligvis og synes er viktigst når de kjøper inn utstyr til anlegget

Om noen lurer på hva jeg mener med avspillingsmedier tenker jeg på f.eks cd, radio, DAB radio, nettverk, mp3 spiller(iPod) etc. Lurer nemlig på hvilke tilkoblings porter jeg burde implementere i spilleren og hvilke jeg kan utelate.

Takker på forhånd på tilbakemelding

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lager du en spiller, forsterker eller radio?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er en fullrange mono radio - da er det ikke noe jeg tar med "til anlegget" men heller til badet, kjøkkenet eller soverommet...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ihvertfall trådløst nettverk (iMac -> AppleTV koblet via HDMI til receiver, men vurderer å gå over til optisk mellom AppleTV og DAC. Så analog RCA mellom DAC og receiver) og noen ganger bruker vi iPod Touch/iPhone.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lager du en spiller, forsterker eller radio?
    Det er en aktiv høytaler(altså innebygd forsterker) med de mediene og tilkoblingsmulighetene som jeg finner ut at den trenger etter å ha hørt fra dere. Hvilke funksjoner den har er med andre ord ikke enda bestemt.

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Hvis det er en fullrange mono radio - da er det ikke noe jeg tar med "til anlegget" men heller til badet, kjøkkenet eller soverommet...
    Jeg skjønner at jeg trenger å utdype det litt videre, tanken er ikke at radioen skal være en del av anlegget i den forstant. Den skal være en enkeltstående spiller som spiller av medier for seg selv. Tenk Tivoliradio f.eks.

Så tenk på det som om det er din eneste høytaler, hva bruker du av medier for å spille av musikk på den. Egentlig uavhengig av hvor i huset du vil plassere den. Men om du har lyst til å utdype svarene hører jeg gjerne på. All info er god info

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Tivoliradio er (relativt) billig og liten, og har således et ganske mye større bruksområde. Målgruppen din ser jeg mer for meg vil bruke den enten på kjøkkenet, på kontoret eller på soverommet (man bruker vel ikke en radio til >5000,- på badet eller gjesterommet?), og da står den gjerne såpass nær at man sannsynligvis vil betjene den direkte mesteparten av tiden, slik man gjør med Tivoliradioene. Jeg har fjernkontroll til Klipsch iFien, men den er egentlig bare i veien ettersom jeg sitter 50 cm unna volumrattet uansett. Jeg ville med andre ord droppet fjernkontroll eller gjort det til tilleggsutstyr. Nesten alle jeg kjenner synes de har altfor mange fjernkontroller.

På kontoret står den sannsynligvis relativt nær en PC, så en USB-port for direktetilkobling til PC kan nok være praktisk. Man kunne selvsagt ønske seg en såpass strømsterk USB-port at man kunne forsynt en ekstern 2,5" disk med strøm, men da kommer plutselig behovet for en mer avansert display/navigeringsløsning...

På kjøkkenet og soverommet vil den den sannsynligvis bli mest brukt som ren radio, men tilkobling av bærbare medieavspillere og eventuelt streamingsløsninger (Airport Express, Sonos, Squeezebox) kan være greit. Det medfører riktignok en ekstra boks, men da slipper man å utvikle en godt fungerende navigeringsløsning, noe som igjen vil øke prisen.

Oppsummert:
    - 1 USB-port
    - 1-4 analoge innganger (2 minijack og 2 phono?)
    - 1 digital inngang

EDIT: sitter å vurderer om utgang for sub hadde vært nødvendig eller ei. Sannsynligvis ikke så komplisert å implementere uansett?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En minijackinngang holder igrunnen lenge for meg til noe slikt, for å kunne koble til PC eller MP3-spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne jo vært nice med digital inngang (optisk) feks. Hvis du skal gå for heldgital lydbehandling på resten..?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevner usbtilkobling til en 2,5" HDD Epifant, ville en intern harddisk vært interessant og kanskje? Om man ser bort ifra at det igjen krever mer avansert displayfunksjon.

Så har jeg noen andre forslag enn de nevnt og, for å kanskje få fantasien litt mer i gang på folk her, fikk brått dårlig tid når jeg skulle utdype i forrige melding...

- 2,5 minijack
    - MiniUSB
    - Minnekortleser (SD/MS/MMC/XD etc.)
    - Bluetooth
    (mange som har en grei musikk samling på mobil nå om dagen og kanskje du vil bruke den)
    - Ethernet/WiFi tilkobling til musikksamlinga på pc (alternativ til USB)
    - Radio, FM/AM eller kanskje DAB?

Jeg ønsker ikke bare tanker om hva du bruker idag(selvfølgelig mest relevant for nuet), men også litt hva du kunne tenkt deg å kunne koble opp imot hadde du hatt muligheten. Kanskje litt fremtidstanker og om du vil

PS: Om noen føler jeg overser eller nedverdiger svarene de gir er det ikke meningen, jeg bare prøver å få så mange svar som mulig så jeg har størst mulig grunnlag å gjøre bestemmelsene mine på=)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minnekortleser er vel mer eller mindre ubrukelig for annet enn bilder.. Kjenner ingen som bruker minnekort til musikk. Intern HD øker jo prisen på sluttproduktet ferdig, men er jo en interesant ide. WIFI derimot kan være meget interesant... Å ha en liten radio boks feks på kjøkkenet der man kan spille musikk fra media server, internett radio osv er jo noe folk nok kan ønske seg.
    Spørsmålet er jo hvor du har tenkt en skal brukes.. Har du tenkt at den skal brukes feks på kjøkken e.l. er det vel liten vits med flere innganger enn mini jack, evt vanlig jack og WIFI skulle jeg tro.

Gratulerer med interesant bachelor oppgave forresten, skriver bachelor oppgave om dagen selv, men om data assimilering (petroleumsindutrien). Har kun teoretisk oppgave så blir litt tørt.. hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig jack og wi-fi ville vært genialt. Om den hadde klart å streame via f.eks wmc eller lignende.

Digital ut er mer spennende enn digital inn vil jeg si- Det å få den til å gå på batteri hadde også vært tøft-

Ser for meg å sitte utendørs på sommeren å streame nettradio eller musikk fra pcn ville vært supert! =)

MVH
    Lars B

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med interesant bachelor oppgave forresten, skriver bachelor oppgave om dagen selv, men om data assimilering (petroleumsindutrien). Har kun teoretisk oppgave så blir litt tørt.. hehe
    Jo takk Er meget fornøyd med den selv^^ Hehe... Er ingeniørutdanning det jeg går på og, så har hatt min del med tørt stoff. Men du er isåfall sikret en temmelig sikker og godt betalt jobb om du utdanner deg innen petroliums området her i Norge da

Det å få den til å gå på batteri hadde også vært tøft.

Ser for meg å sitte utendørs på sommeren å streame nettradio eller musikk fra pcn ville vært supert! =)
    Har vært inne på tanken, tenkte i utgangspunktet med på å kunne ta den med på stranda, men blir kanskje litt spesielt å ta med en radio i >5000,- klassen så nærme vann og sand Men har ikke forkasta idéen enda for å si det sånn... Har nok av ganger mått skrudd opp inneanlegget selv for å kunne høre noe ute på plenen, så ser definitivt bruksområdene for det slik du sier=)

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en slik bærbar sak, kunne jeg tenke meg radio, og dab radio kanskje. Noe mer fordyrende enn dette ville nok for min del bli bortkastet (jeg setter meg ned med storanlegget skal jeg nyte favorittmusikken). Men fokus på en skikkelig radiodel hadde vært flott.

Lykke til med bacheloren forresten. Spennende oppgave. Sitter selv å skriver bacheloroppgave as we speak, men om noe ganske annet.

Active kjetilae sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg for min del kunne tenkt meg å hatt en sånn sak på hobbyrommet jeg akkurat har begynnt å lage! en mulighet for internett radio ville stått høyt på min liste, da dab og fm har endel problemer med å komme gjennom den murblokka her, må ha en god antenne, så all lytting til radio går gjennom tven nå. og batteri hadde jo vært fenomenalt, sånn at den lett kan tas med ut på veranden ol.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apple iPod/iPhone docking kanskje?

På CES i år var det ikke mange slike enheter uten docking (evn. docking som tilbehør).

Evn. WLAN innebygget, med muligheten for nettradio og avspilling av mapper med MP3 musikk lokalisert på PC/NAS/SERVER etc. Da må den naturligvis også ha et greit display.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser for meg noe allà squeezebox boom. Altså internettradio og mulighet for å streame musikk fra pc/server over WiFi. I tillegg ville jeg hatt med en I-pod dock. (Kanskje det holder med jack-inngang, men er greit å slippe den ekstra kabelen...)
    At den kan gå på batteri er heller ingen ulempe, men i det markede du sikter på er kanskje ikke det noe must. Kommer selvfølgelig ann på hvor bærbar den blir.
    Kanskje du skal slenge på FM-radio også, for å dekke behovet for den litt eldre generasjonen. DAB mener jeg er unødvendig da jeg vil tro at nettradio og evnt. FM dekker behovet til de fleste.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •