"How to-" Dynavoice M-65, bytte Diskant til Seas! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 94
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nydelige diskanter disse nye 22mm Seas'ene. Brukte dem som erstatning i et par gamle M.A. monitor 9. De var verdige erstattere selv i disse.

Jeg brukte stikksag den gang, for å forstørre hullet. Ved bruk av stikksag kan det være lurt å legge noe filt eller noe annet mykt mellom stikksaga og høyttaleren for ikke å få riper i vinylen/lakken. Og for guds skyld, ta ut basselementene og gjerne resten av innmaten før hærverket begynner.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå brukt M-65 i rundt et år, og er mer enn klar for oppgradering av diskant. Regner med oppgraderingen fordrer bedre lyd på høyere volum også?
    Kjører høyttalerne på Yamaha RX-V663, og synes lyden blir fæl på høyt volum.
    Hvor mye større er hullet man borrer ut, enn det som er originalt? Forstår her at man fester i de originale skruehullene, men da har man ikke mye å gå på.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av varemit
    Har nå brukt M-65 i rundt et år, og er mer enn klar for oppgradering av diskant. Regner med oppgraderingen fordrer bedre lyd på høyere volum også?
    Kjører høyttalerne på Yamaha RX-V663, og synes lyden blir fæl på høyt volum.
    Hvor mye større er hullet man borrer ut, enn det som er originalt? Forstår her at man fester i de originale skruehullene, men da har man ikke mye å gå på.
    På lavere volum åpner lyden seg tidligere (om du skjønner hva jeg mener)
    På HØYERE volum er det bare HERLIG diskant! Det er her du virkelig hører forskjellen! (fra kattehyl til Kari bremnes! :razz: )

Med så mange bekreftelser i denne tråden, og ingen som mener de ikke hører en vesentlig/kraftig forbedring, så er det bare å kjøre på!

Modifiser ivei!

Angående hull og skruer så står det i første post..
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå bestilt et par http://www.mamut.net/dynabel/SE%2012...0-%20H1280.PDF Så satser vi på at dette blir bra!

Newcomer petimeter sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Delefilter.

Hei. Har 2 av disse i et prosjekt jeg holder på med om dagen. Imidlertid er jeg veldig i tvil angående dlingen av disse. Har prøvespilt litt med 6,6 uF og 2,2 ohms motstand i serie og skal prøve en av dagene med kun 1 stk. PP kondensator på 3,3 uF i serie med diskanten. Prosjektet er på mega amatør nivå men lovende i mine ører så langt. Benytter Tang Bands 6,5 " midbass og 6,5 " sub bass med egen forsterker under 100 hZ. Forventer seff ikke PA lyd med vanvittig trykk og påfølgende øresus, men koselig rentspillende stuehøytaler med høy WAF faktor.:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si at de spiller allerede bedre nå. 10 min etter bytte
    Storfornøyd
    Under byttingen fant jeg ut at det var like lett å bare ta en kniv å utvide hullet litt da det ikke skal så mye til. Fin måte å gjøre det på om en ikke har hullbor samt mindre sjangs for å ødelegge andre ting :P

Edit: Må bare si at det nå er en FRYD å spille på høyere volum!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har byttet diskantene i mine F6 og til 22Taf, mye mer detaljert med en gang. Tillegg har jeg avstivet kabinettet og dempet bedre fra før med bitumen, filtmatte etc etter lest på T Gravesen og prøvd meg frem. Nå har jeg og satt inn CA18Rly og begynt fått mer punch og presist. Akkurat loddet og byttet 3,3 uf kondensatoren til en jantzen superior z og vart ennå mer detaljert. Neste steg er lodde inn og paralellkoble 2 metall oksyd motstander på 10 ohm 10 w i stedet for den på 5ohm 5 watt.
    Delefrekvensen er vel på 4000 i orginal filtrene og lurer på dele litt lavere, noen tips til en nybegynner på filter og hva kunne passet rlyen og tafen?
    Skal høre med dynabel men kjekt høre andre som har prøvd disse og har mer peil på filter..
    Kjører HK Avr 255 på 80hz til frontene og en gammel phoenix gold xs 104 som får kjørt seg som sub inne nå til jeg får min L26roy
    Mitt første prosjekt og artig begynne få lyd som likner noe.

Newcomer brille83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Diskantskifte

Byttet nettopp mine m-65 diskanter til Seas diskanter. Brukte en rettsliper, gikk hurtig og smertefritt. Ingen fare for riper, pluss at det er enkelt å utvide ekstra der kontaktene skal komme. Anbefaler alle å gjøre det slik. Lyden ble forresten enormt mye bedre. Nå høres mellomtonen og bass ut som en boomblaster i forhold

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg oppgraderte en gang et par Dynavoice F6 med nye elementer hele veien. Det gikk fra billig og ufattelig elendig til dyrt og halvdårlig.... siden kassene på F6 er ikke mye å skryte av. Noen som vet om disse M-65 er noe bedre i så måte?

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg oppgraderte en gang et par Dynavoice F6 med nye elementer hele veien. Det gikk fra billig og ufattelig elendig til dyrt og halvdårlig.... siden kassene på F6 er ikke mye å skryte av. Noen som vet om disse M-65 er noe bedre i så måte?
    Jeg har ikke sett F6 kassene, men jeg mener nå at M65 kassene er av svært så god kvalitet faktisk...

De er jo ganske smale og dype, og laget i skikkelig MDF...
    Jeg husker verken tykkelesn på MDF'n eller om det finnes avstivere inne i kabinettet... er jo 2år siden jeg moddet...

M65 er fortsatt med som bakhøyttalere, ingen grunn til å bytte de ut, foruten at de er så dype/tar endel plass. 8)
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer Daniel NOR sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv m65 og c5 med orginale diskanter. skudde de ut nå for å sjekke og hullet i senteren er større enn i m65, noen som har oppgradert i c5 uten å bore opp? må vel det til kablene men.

lurer også på om det er nok å oppgradere diskanten i senter i et 5.1 oppsett?

Newcomer snill2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dersom du ikke har bestillt...

UKENS - TILBUD - dynaBel AS

Tilbud går ut i morgen søndag...

Bestilte meg 2 stk selv til mine m65.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for tips snill2
    3 er bestilt til m65 og en til senteren c5.
    gleder meg til disse er montert.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal bli spennede å høre...

Ingen problem! Gleder meg til å bytte og høre forskjell.
    Ps: ser at dine m65 blir drevet av samme batteriet som jeg har; rx-v667

To be continued....

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan synes du det funker nå ? føler at den ikke gir nok kraft til mine, men kanskje bare dårlige instillinger. har ikke prøvd å spille høyt med bare m65 da, men føler jeg trenger sub i tillegg til vanlig. har bi-wiring nå. føler det var mer punch i f6, kanskje de bare er mer lettkjørte. klarer liksom ikke få noe ordentlig bass eller mellomtone punch fra de, men lyden er jo grei, glerder meg til å fullføre denne modden og se da..

Newcomer brille83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daniel NOR
    . har bi-wiring nå. føler det var mer punch i f6, kanskje de bare er mer lettkjørte. klarer liksom ikke få noe ordentlig bass eller mellomtone punch fra de, men lyden er jo grei, glerder meg til å fullføre denne modden og se da..

Hjelper Bi-wire noe særlig da? Du bør vell kanskje bi-ampe hvis du skal få noe ut av de doble terminalene? Har selv oppgraderte m-65 og mater dem med nok power (300W RMS) men noe punch er det ikke i høyttalerne for det. Har stålkontroll på høyttalerne, men det er ikke noe sørlig trøkk i dem. Mulig det er stua som er for stor, men jeg savner høyttalere med mer trøkk i. Det klarer ikke M-65 å levere. Hadde selv F-6 før, de var det IKKE mer punch i. Men når jeg solgte dem så var jeg med å satte dem opp i loftstua til han som kjøpte dem. Og da våknet høyttalerne til liv. Lyden ble varmere og og bassen fyldigere. Så det har nok mye med rommet de står i hvordan de låter.

Men om det har noe for seg å fortsette å bytte ut samtlige elementer for å få mer ut av høyttalerne det tviler jeg på. Da er det sikkert billigere å bygge nytt selv.

Skal du ha mer trøkk, så må du sikkert opp i prisklasse og/eller størrelse på elementene

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daniel NOR
    hvordan synes du det funker nå ? føler at den ikke gir nok kraft til mine, men kanskje bare dårlige instillinger. har ikke prøvd å spille høyt med bare m65 da, men føler jeg trenger sub i tillegg til vanlig. har bi-wiring nå. føler det var mer punch i f6, kanskje de bare er mer lettkjørte. klarer liksom ikke få noe ordentlig bass eller mellomtone punch fra de, men lyden er jo grei, glerder meg til å fullføre denne modden og se da..
    Er nøgd med mine. Men har jo sub da - xtz.10.16. Før jeg kjøpte subben, var det nok når jeg kjørte filmer med hd eller vanlig DD. Trykket godt i bassen da.
    På musikk - helt greit. Mine er biampet ja og det ble mer kontroll på bassen. Ønsker meg en effektforsterker som nok gjør susen. Men ser at brille mater dem med nok kraft uten det store hellet. Men som han sier - rommet har mye å si, ikke minst dempingen av det.

Mine nye diskanter kommer i posten på torsdag, så til helga kommer tilbakemelding her...

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brille83
    Hadde selv F-6 før, de var det IKKE mer punch i.
    dette varierer jo som du ser med rom/forsterker osv.
    en venn med f-6 og en gammel harman kardon reciever spiller med mye mer trykk enn jeg kan drømme om med mitt oppsett.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gikk glipp av tilbudet hos Dynabel.. Hva var prisen?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    gikk glipp av tilbudet hos Dynabel.. Hva var prisen?
    Ah, nedsatt fra 348 til rolige 198. Ikke verst det...

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •