Seas Senter - Bassrefleks sjekkes! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 88 av 88
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lotus72
    Utifra målingene dine med kun to basser ser vi jo at peaken på 150 kommer kraftigere jo lenger vekk fra baffelen du måler. Dette betyr nok at du har enten gulv eller vegg refleksjoner men jeg stemmer for gulv som påvirker frekvensgangen din. Har du forsøkt å endre hvor senteren står og plassere dempeputer under den? Spikes er bare tull-dempeputer er tingen!
    Du er inne på noe vesentlig her, og det må selvfølgelig testes/undersøkes så snart jeg får tid. Men det er to ting som gjør meg noe tvilende til den forklaringen. De første målingene, som er spleist med nærfelt målinger av element og port, er gjort i et annet rom med en god del større avstand til gulvet. Med annen avstand til gulvet, burde fenomenet flyttet seg i frekvens.
    En annen ting er at det også synes på nærfelt målingene, men det er mulig at rompåvirkningen er stor nok til at den forstyrrer selv en nærfeltsmåling?

Ellers er jeg helt enig med deg ang dempeputer/spikes. Men pga høyden på senteren og dermed TVen, er det foreløpig ikke annet enn filtputer under senteren, slik at det bygger minst mulig i høyden.

Den positive overraskelsen er at testing med sinussveip i bassen ikke avslører ulyder fra hverken elektronikken som står under, eller TVen som er plassert rett ovenpå senteren.
    Det tar jeg som et tegn på at kassen til senteren ble en suksess mtp resonanser og vibrasjoner!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Hvordan har det blitt med hardheten, regner med elementene begynner å bli innspillt, elefilter ferdigloddet med silver loddetinn å greier.

Selve motstanden(komponenten) i notch filteret på mellomtonen, har du noen formening om den burde vert doblet opp mtp. effekt tålighet. Bare noe jeg har lest at det kan vere et problem når en drar på skikkelig, å det regner jeg med at du gjør
    Jeg er av den overbevisning om at potensialet for forbedringer i lyden ikke ligger i delefilterkomponenter, type loddetinn eller kabler på lenge enda.

Rommet er så langt fra optimalt for lydgjenngivelse man kan komme tror jeg, elektronikken som benyttes er langt fra high-end, og konstruktøren av høyttaleren i seg selv har en lang vei å gå før han er utlært, og klarer å utnytte potensialet i elementer etc. Dermed mener jeg det ville være bortkastet å starte med bagatellene.

Må innrømme at DIY prosjekter med kabinetter uten avstiving, delefiltere av universaltypen eller laget etter noen tabeller funnet på nettet, og da helst 1.ordens med elementer som knapt overlapper hverandre i frekvensområde, supplert med viktigheten av sølvkabler, sølv loddetinn, kondensatorer og foliespoler til 1000kr pr stk og terminaler og plugger fra ultra highend klassen, er noe av det dummeste jeg ser innen denne hobbyen!
    Riktignok blir eierne overbegeistret over resultatet hver gang, så det er jo positivt.........

Ang motstanden i notchfilteret, har jeg ikke merket noe problem, men det er jo en smal sak å putte inn to paralelle i stedet. Har ikke tenkt så langt egentlig, så takk for tipset!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ja du tolket det slik altså, jeg mente det som om du var ferdig med tweaking med sukkerbiter, klemmer osv.:wink:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Å ja du tolket det slik altså, jeg mente det som om du var ferdig med tweaking med sukkerbiter, klemmer osv.:wink:
    Misforstå meg rett. Det var ikke en tolkning av innlegget ditt, snarere en god anledning til å få sagt min mening :-D

Men delefiltrene blir alltid loddet før de testes noe som helst, men klarer meg fint med vanlig tinn :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Misforstå meg rett. Det var ikke en tolkning av innlegget ditt, snarere en god anledning til å få sagt min mening :-D

Men delefiltrene blir alltid loddet før de testes noe som helst, men klarer meg fint med vanlig tinn :-D
    Joda, jeg har vel lest såpass mange av dine inlegg at jeg vet hvor du står når det gjelder dette.

Rommet er vel det som er mest oversett når det gjelder oss vanlige dødlige som prøver å snike til oss et bra anlegg i daglig stuen
    Men, det blir nok ikke verre med gode komponenter heller, visst resten av anlegget står i stil. Jeg har vanelig loddetinn og en rull med loddetinn som inneholder sølv, bruker for det meste den med sølv. Ikke fordi jeg tror det er bedre lydmessig men fordi det flyter så fint og lett utover og er lettere å jobbe med

Når det gjelder guiden din er det blitt helt suveren!! Takker og bukker for tid og arbeid du har lagt ned på denne å lilrettelagt for oss DIY ere. Uten denne hadde jeg fortsatt famlet halvveis i blinde.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott prosjekt! Jobber med mitt eget SEAS prosjekt i disse dager også. Morsomt.

A.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager det dårlige bildet, men noe må det da være inni her som irriterende nok blåser meg i værhårene hele tiden :-D

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-dsc00601-jpg

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan ikke jeg så mange slike forkortelser, men LOL og ROFL passer vel her :-D

Bra bilde!

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •