Seas Senter - Bassrefleks sjekkes! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 88
    Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Voksen kar du har vært å laget deg, ja Nesten så man kan kalle den for en mannesenter... med stor M..

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knalltöft! Den ser ut til å väre på störrelse med min Swans, men enda 5-6cm bredere og höyere. Gleder meg til å lese om dine inntrykk når denne er skikkelig innspilt!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortjener helt klart betegnelsen "monstersenter" dette norcad.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Jeg har noen elementer liggende...2 stk Vifa P 21 - 2 stk P 17- 1 Seas H 626-08- 1 stk 25 TAFN ( H 623-06 ) 2 stk Vifa 25 AG diskanter...
    Tror du dette kan bli noe Norcad ? Stappe allt inn i samme kassen
    Det nermeste måleutstyr jeg kommer er tommestokk ( til nød et skyvelære )
    Prosjektet ditt setter fantasien i sving....

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble tøft norcad. Imponerende match mot frontene.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heftig resultat norcad! Imoponert!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble meget heftig!! Målingene så da fine ut. Gleder meg til å se bilde av hele front rekken.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Kost" meg med delefilter i helga :?
    Har benyttet målingene vist tidligere i tråden til delefiltersimulering, og komponentvalget er bestemt utfra flatest mulig frekvensgang onaxis, snill impedans, best mulig fase mellom elementene (reverse null) og sist men ikke minst; hvilke komponenter jeg har tilgjengelig! :-)

Tok utgangspunkt i samme filteret som i frontene, akustisk 3.orden ved 3khz.
    På diskanten har jeg kun endret dempingen, for å høyne følsomheten en smule.
    På mellomtonen har jeg lagt til et notchfilter ved 800hz, og et 2.ordens HP filter. På bassene ble det også et 2.ordens filter.
    Delefrekvens mellom bass og mellomtone havnet på ca 370hz.

Med biamping har jeg muligheten til å justere nivået mellom bass og mellomtone/diskant, så det er ikke kompensert for følsomhet eller baffle step i filteret.

Sånn ble det seende ut:

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-delefilter-jpg

Frekvensgang:

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-frekvens-jpg

Impedans:

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-impedans-jpg

Reverse null:

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-revnull-jpg

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    I dag måtte stakkars pinglete Epos senteren vike plassen for storebror!

Så får vi bare håpe at den lydmessige oppgraderingen følger opp størrelsen etterhvert. :-D

Koblet den opp med delefilteret fra den ene fronthøyttaleren og i skrivende stund står den å spiller musikk på en mer enn godkjent måte.
    Litt vel frempå og med noe overdrevet detaljnivå men ellers overraskende positivt.
    Nå skal elementene bli massert av musikk et døgn eller tre, så får jeg ta til igjen med målinger og noen delefilterforsøk etterhvert.

Noe svart silkematt maling er visst også helt nødvendig for oppholdstillatelsen har jeg fått beskjed om på øret her :-D

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-p09-jpg

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-p10-jpg
    AIAIAI!!!! DIY er bare så fett!!!
    Med den senteren der må du nok skaffe deg ny TV ;-) ;-)

Blir det samme finish som frontene?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette burde bli meget bra. Dype symetriske utfasinger ved delefrekvensene, flott impedans og fase forløp!
    Spennende!! DIY på høgt plan dette.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    AIAIAI!!!! DIY er bare så fett!!!
    Med den senteren der må du nok skaffe deg ny TV ;-) ;-)

Blir det samme finish som frontene?
    Ja TVen ble seende noe pinglete ut, men det er faktisk en 40"! :-D
    Men til film benyttes PJ og 100" lerret, så Tven skal nok få stå.

Design/utseende/finish er det samboeren som har bestemmelsesretten over, og senteren ville nok sett enda større og ruvende ut om den skulle lakkeres hvit, eller rettere sagt Bomull som fargen på frontene heter.

Den vil i første omgang bli svart silkematt, det vurderes også om kassen skal bli faset i kantene i håp om at den da ser litt slankere ut.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Ja dette burde bli meget bra. Dype symetriske utfasinger ved delefrekvensene, flott impedans og fase forløp!
    Spennende!! DIY på høgt plan dette.
    Ble litt overrasket over at jeg kunne benytte filteret fra frontene i senteren også. Men det ble da seende bra ut på "papiret" ihvertfall.

Lyden er ikke helt der jeg vil ha den enda, dvs det fungerer bra til film, men når jeg spiller musikk er den sedvanlige skarpheten der.
    Dette slet jeg også med på frontene, og gleder meg til den dagen jeg kan konkludere med årsaken!

Rommet er altfor lite dempet, og har nok en god del av skylden, senteren har jo også en del kortere avstand ned til gulvet (parkett), noe som ikke er særlig positivt mtp førsterefleksjoner. Tven bidrar nok også i samme retning.
    Men på den annen side begynner jeg å få mistanke om at innspilling av elementene kanskje også har bidratt en del.
    Frontene har jo blitt mye bedre, og kanskje det ikke bare er endringene i delefilteret som har bidratt allikevel?
    Utfra frekvensresponsen på senteren, med en god BBC dip fra 2,5-8khz skjønner jeg ikke helt at dette skulle bli hardt og skarpt.
    Jeg skal ta noen målinger i rommet etterhvert, og se litt på spredningsmønsteret, kanskje jeg finner svaret der?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, kommet noe lenger ? Litt spent på resultatet :-D
    Kan du forklare hvorfor du satt diskanten under mellomtonen ? ( litt lettforståelig ops: )

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Ble litt overrasket over at jeg kunne benytte filteret fra frontene i senteren også. Men det ble da seende bra ut på "papiret"
    Har faktisk stort sett den beste erfaringen med å bruke likt filter til senter som på frontene. Har vel kun opplevd 2 ganger at filteret måtte twekes
    markant. Den ene gangen var det fordi senteren ble påvirket av et alt for tykt teppe på gulvet. Den andre gangen fordi det var steinvegg i rommet.
    Måtte i begge tilfeller jobbe med høypassdelen.

Blir spennede å se hvor du ender Norcad.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Hei, kommet noe lenger ? Litt spent på resultatet :-D
    Kan du forklare hvorfor du satt diskanten under mellomtonen ? ( litt lettforståelig ops: )
    Årsaken stammer egentlig fra frontene.
    Der slet jeg med en peak rundt 700hz som kom mye av elementplasseringen på baffelen. Simuleringer vha Baffle Diffraction Simulator, viste at denne forsvant ved å flytte mellomtonen høyere opp. I praksis er den peaken nå på diskanten, men så langt under delefrekvensen at den gjør liten skade.

Ved å flytte om på elementene slapp jeg å benytte notchfilter på mellomtonen.
    Delefilteret ble altså enklere, med færre komponenter, og det ble enklere å holde styr på fasen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Har faktisk stort sett den beste erfaringen med å bruke likt filter til senter som på frontene. Har vel kun opplevd 2 ganger at filteret måtte twekes
    markant. Den ene gangen var det fordi senteren ble påvirket av et alt for tykt teppe på gulvet. Den andre gangen fordi det var steinvegg i rommet.
    Måtte i begge tilfeller jobbe med høypassdelen.

Blir spennede å se hvor du ender Norcad.
    Grunnen til overraskelsen er at frontene er aktivt delt mellom bass og mellomtone. På senteren er dette også passivt, og det er sjelden rett frem og utvide et 2 veis filter til 3 veis. Og da mener jeg å samtidig ha kontroll på frekvensgang, fase og impedans.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen inntrykk/erfaringer/ubesvarte spørsmål så langt.

Jeg har ikke hatt tid til å målt/testet/endret noe, verken på lyd eller finish.

Den har fått lov til å underholde samboeren med musikk/radio et par uker, og lyden har nå blitt betraktelig bedre mtp den før nevnte "skarpheten".

Jeg er (stort sett) fornøyd med lyden, både isolert sett og ifht frontene.

Men peak/dip komboen ved 150/300hz irriterer meg! Peaken i 100-200hz området er stor og får dypbassen til å drukne. De høres ut til å trykke bra, og mangle alt under. Og det er skuffende i et såpass stort kabinett med lav avstemming. Når jeg kjører romkorreksjon i receiveren blir dette tatt hånd om bigtime, og det er ikke rent lite demping som blir lagt til i dette området. Og da stemmer selvfølgelig ting mye bedre.
    Men nysgjerrig som jeg er, må jeg jo finne ut hvorfor, og om jeg kan gjøre noe med det. Har ikke helt sansen for konstruksjoner som trenger (hard) eq for å fungere.

Fortsettelse følger.............

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra målingene dine med kun to basser ser vi jo at peaken på 150 kommer kraftigere jo lenger vekk fra baffelen du måler. Dette betyr nok at du har enten gulv eller vegg refleksjoner men jeg stemmer for gulv som påvirker frekvensgangen din. Har du forsøkt å endre hvor senteren står og plassere dempeputer under den? Spikes er bare tull-dempeputer er tingen!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har det blitt med hardheten, regner med elementene begynner å bli innspillt, elefilter ferdigloddet med silver loddetinn å greier.

Selve motstanden(komponenten) i notch filteret på mellomtonen, har du noen formening om den burde vert doblet opp mtp. effekt tålighet. Bare noe jeg har lest at det kan vere et problem når en drar på skikkelig, å det regner jeg med at du gjør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ser at spørsmålet mitt er svart før jeg får sendt inlegget. Slik er det med satelitt internett og dårlig dekning ute i havet.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •