Seas Senter - Bassrefleks sjekkes! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 88
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette går jo unna!

Ser meget bra ut dette, og satser på at eventuelle problemer med portene lar seg løse etterhvert.
    Du kommer vel til å ha bakplaten avtagbar i en testperiode?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Dette går jo unna!

Ser meget bra ut dette, og satser på at eventuelle problemer med portene lar seg løse etterhvert.
    Du kommer vel til å ha bakplaten avtagbar i en testperiode?
    You bet! :-D

Portene er ikke noe problem egentlig, tviler på at plasseringen gjør annet enn en smule påvirkning av avstemmingsfrekvensen, noe som kan korrigeres i løpet av 10 minutter. I verste fall er det bare å ta de ut, kappe de i vinkel og stå utendørs med en loddebolt i kulda!

Og ja frem til nå har det gått unna, men i helga er det jobbing døgnet rundt, så det skjer nok ikke noe nytt nå før på mandag ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her går det unna med bygging ser jeg
    det som tar tid er vell delefilter og finish hehe..

hadde vert fint om du la ut ferdig design av det du har laget på hjemme siden din ^^ slik at vi andre kan bygge en "norcad" når vi har råd
    evt snakka med eltek om mulig diy kit der?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Busengdal
    her går det unna med bygging ser jeg
    det som tar tid er vell delefilter og finish hehe..

hadde vert fint om du la ut ferdig design av det du har laget på hjemme siden din ^^ slik at vi andre kan bygge en "norcad" når vi har råd
    evt snakka med eltek om mulig diy kit der?
    Hvor i all verden er det du får det fra at jeg bruker mye tid på delefilter og finish? :shock:

Nå er egentlig poenget med de hjemmesidene, at du skal kunne bygge en "Busengdal" da! :wink:

Men bestykningen i denne senteren mener jeg burde være et godt utgangspunkt for et komplett surround oppsett. Frontene kan jo bare bygges i stående versjon med tilnærmet samme mål på kassen egentlig. Og bakhøyttalerne som toveis med 27tffc/ca18.
    Bare å sette igang det Busengdal!

Om noen ønsker å kopiere denne etterhvert er ikke tegninger etc noe problem selvfølgelig, men om jeg noensinne kommer i mål med et delefilter jeg synes passer ute blant allmenheten, det gjenstår å se

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    He he, overrasket over tempoet selv jeg! :-D
    Men mye tid har gått med til planlegging, og de fleste løsningene er kopiert fra frontene, samt at denne er MYE enklere å bygge.

Diskanten er Seas 27TFFC

Frontene finner du her:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...elefilter.html

Takk for alle hyggelige kommentarer!
    (Rått, tøfft, knallrått er hyggelig i denne sammenheng er det ikke :-D )
    Selvsagt! Jeg har sett tråden før, man ikke fått med meg at det var deg norcad. (Er jo tross alt nykommer her ;-) ) Ser at du velger "en annen vei" designmessig i dette prosjektet... Hva er årsaken til dette? Mulig jeg er litt lite oppdater på dette feltet , men senterne virker mye "tyngere" enn frontene. (ikke vektmessig) men mtp. konstruksjon og bestykning. Er det ikke et tema med en homogenitet og lydmessig likehet i klangbalanse i hele frontsystemet? Er jeg helt på viddene her?

Tenker du også å bygge sr evt. sb kanaler også?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Selvsagt! Jeg har sett tråden før, man ikke fått med meg at det var deg norcad. (Er jo tross alt nykommer her ;-) ) Ser at du velger "en annen vei" designmessig i dette prosjektet... Hva er årsaken til dette? Mulig jeg er litt lite oppdater på dette feltet , men senterne virker mye "tyngere" enn frontene. (ikke vektmessig) men mtp. konstruksjon og bestykning. Er det ikke et tema med en homogenitet og lydmessig likehet i klangbalanse i hele frontsystemet? Er jeg helt på viddene her?

Tenker du også å bygge sr evt. sb kanaler også?
    På frontene hadde jeg to hovedmål; god nok bassgjengivelse til musikk uten bruk av sub, og en løsning på baffle step som ikke stjal altfor mye følsomhet.
    Løsningen ble bred baffel og delefrekvens lagt til baffel step.

Designet ble forøvrig diskutert i egen tråd:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...oppdatert.html

Men samboeren fikk siste ord i den sammenheng (som vanlig)

Det samme kan sies om senteren:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post943498

Som vist tidligere i tråden vil avrullingen av ca18rnx i senteren være veldig nær avrullingen av ca26rfx i frontene.
    Som nevnt før i denne tråden er membran arealet større enn 1x10" (litt over en 12") men mindre enn 2x10". Det er også nevnt at jeg vil biampe senteren for å kunne justere nivået på bassene overens med mellomtone/diskant.
    Mellomtone og diskant er de samme som i frontene, i samme mellomtone kammer (også nevnt før i denne tråden).
    En annen viktig årsak til valget av 4xca18 er for å kunne få en enkel last for receiveren. (sikkert også nevnt.....)
    Hmmm, har du foresten lest denne tråden? :-D

Det blir et par bakhøyttalere etterhvert også ja, 2-veis med 27tffc og ca18rnx.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hmmm, har du foresten lest denne tråden? :-D
    Jada jeg har lest den. Har fått med meg at du går for mest mulig lik lydsignatur etc. Jeg hadde som sagt ikke fått med meg byggetråden av frontene, dette med senter og tv etc. Må bare beklage her..

Uansett det er for sent å begynne bable om designet på kassen nå. Du er jo alt for godt i gang til at det blir en greie nå.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk gjort litt i dag igjen. Fikk frest plass i bakplaten til to terminaler, loddet internkabling, demping er på plass og kassen skal dermed være klar til testing/måling.

Hadde ikke noe måleutstyr på plass, men opp spillte litt musikk for å sjekke om bassene hadde noe å levere i dypet. Selv om de antagelig vil ha godt av litt innspillig først. De spiller bass ja! Men er spent på målingene, jeg synes det virket som de hadde en god del mer trykk enn dypbass for å si det slik....

Et par internbilder knipset av poden med mobilkamera, inn om hullene til terminalene:

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-p07-jpg

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-p08-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har moroa startet :lol:

Først bass:
    I følge Bassbox ville Fb30hz bety 286mm lengde på rør, i Unibox 270mm.
    Rørene ble derfor 280mm og svaret?

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-4x18_impedans-jpg

Fb = 30,4hz!
    Noen småsaker rundt 300hz og 1khz er synlige, men ikke rare sakene, og vil neppe bli forfulgt videre...........

Frekvensrespons målt nærfelt på ett element og en port:

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-4x18_near_port-jpg

De to knadd sammen:

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-4x18_merged-jpg

Og tilslutt, spleiset med en gated onaxismåling tatt på en meter, med alle 4 bassene i drift:

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-4x18_merg_splice-jpg

Noen som har en forklaring på "hevelsen" rundt 150hz?
    Den var ikke helt forventet men er vel neppe noen krise.
    En delefrekvens på 3-400hz burde funke greit.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På målingene over ser man at kurvene har de samme ujevnehetene for både nærfelt og port fra 150-400hz. Kan dette være en feil i målingene fordi alle 4 elementene var i drift under måling? Eller rompåvirkning?
    Inntil videre satser jeg på det, likte ikke helt den 3dB forskjellen mellom 150 og 250hz.

Kommentarerer mottas gledelig! :-D

PS! Under testing og måling la jeg senteren ovenpå 2 små gulvstående DIY, som har et sandfyllt kammer nederst og står på spikes direkte på betonggulvet. Med min testforsterker på kraftige 30w var det allikevel så hele gulvet spillte med i bassen. Hvorfor er spikes på populært selv på harde gulv/underlag?

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

frekvensplott..

Heisann..

Fine målinger.. Jeg har ikke noe superkvalifikasjoner å slå i bordet med, men har et tips du kan sjekke ut.

Det virker på meg som nærfeltsmålingene dine for bass elementet blir noe påvirket av bass porten. Kanskje det er plasseringen av portene som rusker litt med frekvensresponsen din..
    Baffelstep er jo en ting, men du har jo et lite hull rett ved siden av hvert basselement, som også vil endre frekvensen (og energispredning) noe.. prøv å dekke til et av hullene mens du måler nærfelt av bassen.. se om det skjer noe.??

mvh
    Andreas

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreash
    Heisann..

Fine målinger.. Jeg har ikke noe superkvalifikasjoner å slå i bordet med, men har et tips du kan sjekke ut.

Det virker på meg som nærfeltsmålingene dine for bass elementet blir noe påvirket av bass porten. Kanskje det er plasseringen av portene som rusker litt med frekvensresponsen din..
    Baffelstep er jo en ting, men du har jo et lite hull rett ved siden av hvert basselement, som også vil endre frekvensen (og energispredning) noe.. prøv å dekke til et av hullene mens du måler nærfelt av bassen.. se om det skjer noe.??

mvh
    Andreas
    Kaller du de megatøffe bassreflekserne (eller hva det derre heter) for et LITE HULL :twisted:
    Bare dekke til det LILLE hullet liksom? Det er jo så TRØKK der at jeg ikke klarer stå foran der en gang, jeg blir bare blåser over ende altså!

Bortsett fra det, godt forslag!

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sorry..

Beklager mine ufine uttalelser.. var selvfølgelig ikke slikt ment.. ;-)

Poenget mitt var vel at bassrefleksene utgjør et lite hull sett i forhold til den totale baffelstep problematikken...

apropos trøkk, blås o.l. Jeg så en reprise på en topgear episode i går..
    Der skulle de teste trøkket fra de 4 jetmotorene til en Boeing 747 på full gass..

De sendte en liten citroen 2cv forbi bak flyet... Stakkars bil.. blåste hele bilen i fillebiter og sente den 30-40 meter bakover..

Men vi snakker vel ikke om slike luftmengder vel??

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

røret

Hadde vert intressant å se om du får samme peaker i bassporten om du får enden lenger fra veggen, og om det i det hele tatt gir utslag i nærfelt målinger..
    Ser du har bra med dypbass her også her må du holde på parykken når du går forbi forstår jeg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ikke tid til så mye i dag, men noen målinger ble det jo.

Mellomtone og diskant målt på 1m avstand med gating.

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-mca15_27tffc_onax-jpg

Det viser vel aller mest at "Bafle Difraction Simulator" gjør en god jobb, hvis man sammenligner med simuleringene i post 9. Med senteren på plass vil jo AV møbelet under og TVen oppå påvirke dette en god del.
    Men jeg vil nok uansett benytte disse målingene når delefilteret skal simuleres. Det viktigste blir uansett å få en nærmest mulig lik lydsignatur som i frontene. Mulig det krever et notchfilter på peaken rundt 800hz, ellers ser det rimelig greit ut.

Koblet også vekk 2 av bassene, og tok noen nye målinger for å sjekke. Her er resultatet, målt med REW for en gangs skyld.
    Målingene er gjort fra hhv nærfelt, 10cm, 20cm, 30cm og 50cm fra baffelen.

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-2xca18_0_50cm-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kanskje mest interessante er sammenligningen mellom frontene og senter.
    Nå er det mer enn frekvensgangen onaxis som bestemmer lydsignaturen, men jeg regner med at en rimelig god overenstemmelse her er en god start.

Bass nærfelt

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-nearfield_frontvssenter-jpg

Port nærfelt

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-port_frontvssenter-jpg

Mellomtone onaxis 1m

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-mellomtone_frontvssenter-jpg

Diskant onaxis 1m

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-diskant_frontvssenter-jpg

Hadde vel ikke turt å håpe på noe bedre, mtp at det er andre basselementer og en annen baffelutforming.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skummet raskt gjennom tråden, og følgende slår meg:
    1: Deling på ca 3,5kHz, ikke så veldig bratt. (Jevne fine kurver, og da er det like greit å utnytte fordelen av det.)
    2: Deling på ca 200Hz, ganske bratt. (Unngå resonanser fra bassportene, samtidig som du unngår å stresse mellomtonen).
    3: Mer dempemateriale i basskammeret. (Tror du kan få ned resonansene en del. Spes 150/250, som iofs kan skyldes refleksjoner fra gulv/bakvegg el likn også).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg skummet raskt gjennom tråden, og følgende slår meg:
    1: Deling på ca 3,5kHz, ikke så veldig bratt. (Jevne fine kurver, og da er det like greit å utnytte fordelen av det.)
    2: Deling på ca 200Hz, ganske bratt. (Unngå resonanser fra bassportene, samtidig som du unngår å stresse mellomtonen).
    3: Mer dempemateriale i basskammeret. (Tror du kan få ned resonansene en del. Spes 150/250, som iofs kan skyldes refleksjoner fra gulv/bakvegg el likn også).
    Takk for innspillene Snickers-is!

1. Frontene er delt på 3khz, 1.orden ble benyttet en stund, mens det nå er 3.ordens (akustisk). Grunnen var at lyden ble slitsom med full guffe på 1.ordens filteret, og at 3.ordens filteret er så genialt enkelt med få komponenter. Men kanskje det å heve delefrekvensen en smule kan være nok til at 1.ordens filteret fungerer også for oss tunghørte?

2. Absolutt enig i tankegangen, men da lukter det aktiv deling lang vei, noe jeg håpet på å unngå. Passiv deling ved 350-400hz var planen FØR jeg så målingene.................

3. Mer dempemateriale skal bli, samt at jeg flytter den til stuekinoen og måler den opp der den hører hjemme, så får vi se om jeg blir noe klokere da

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag måtte stakkars pinglete Epos senteren vike plassen for storebror!

Så får vi bare håpe at den lydmessige oppgraderingen følger opp størrelsen etterhvert. :-D

Koblet den opp med delefilteret fra den ene fronthøyttaleren og i skrivende stund står den å spiller musikk på en mer enn godkjent måte.
    Litt vel frempå og med noe overdrevet detaljnivå men ellers overraskende positivt.
    Nå skal elementene bli massert av musikk et døgn eller tre, så får jeg ta til igjen med målinger og noen delefilterforsøk etterhvert.

Noe svart silkematt maling er visst også helt nødvendig for oppholdstillatelsen har jeg fått beskjed om på øret her :-D

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-p09-jpg

Seas Senter - Bassrefleks sjekkes!-p10-jpg

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser virkelig bra ut det der norcad! pøs på med mere bilder etterhvert som du får lagt på finishen

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •